Mikael_L skrev:
Vad menar du här egentligen, 6-7 cm från utsida kantelement, dvs du har först 5 cm cellplast.

I så fall borrar du alltså 1-2 cm från själva betongkanten, och beroende på vilket fabrikat det är på L-elementen kan du nå frigolit redan 2 cm ner.
Då kommer det inte funka med någon betongexpander alls. Du måste längre in på plattan och få ordentligt med betong att fästa i.
Suck... När du säger det så känns det ju självklart... Känner mig lite korkad.

Gör det nåt att man inte centrerar bulten i syllen? Har 145mm som jag har 10 mm överhäng på, dvs 135 mm som vilar på plattan
 
Tyresö
Den enda funktionen bulten har, är så att syllen inte ska glida sidledes - och det är ändå ingen som ser om du inte centrerat bultarna - självklart har det ingen betydelse.
Jag är imponerad av din envishet att driva projektet vidare.
 
Tyresö skrev:
Den enda funktionen bulten har, är så att syllen inte ska glida sidledes - och det är ändå ingen som ser om du inte centrerat bultarna - självklart har det ingen betydelse.
Jag är imponerad av din envishet att driva projektet vidare.
Inte mycket att vara imponerad av... :D Mest en glad amatör som vill försäkra sig om att syllen till blivande garage sitter fast ordentligt. Anledningen till de många och kanske i andras ögon lite korkade frågorna är att jag befinner mig på för egen del obruten mark kunskapsmässigt. Jag har sedan länge slutat fråga i "butik" efter råd på hur man gör bäst, detta forum är i likhet med många andra en bättre källa till information än vilken krämare som helst.

Om ingen skriker rakt ut tar jag och rullar på med min expander och borrhammare så får vi se...

Tips mottages gladeligen på hur man flyttar (OBS: Manuellt!) 1.3 ton takstolar som står lite väl mycket ivägen? ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag är rätt mycket amatör jag med, men mitt garage står (nästan) klart nu, så något något lite mindre amatör bör jag ju vara ... :blushing: ;)

Jag tror det går bra att borra fast nära kanten utan några större problem. Vad använder du som "syllpapp"? Papp av något slag, plastfilm eller sådan där som liknar liggunderlag i remsor?
eran skrev:
Tips mottages gladeligen på hur man flyttar (OBS: Manuellt!) 1.3 ton takstolar som står lite väl mycket ivägen? ;)
Tar hjälp av en eller två kompisar.

Jag orkade ganska nätt och jämt lyfta och flytta omkring mina takstolar med 4 meter spännvidd och 170x45 virke i överramarna och 120x45mm i underramarna.
När vi satt upp dom på hammarbanden var vi två, och det var plättlätt.

Så det beror helt enkelt på hur stora takstolar du har.
 
Jag köpte icopals asfaltsliknande papp på rulle som jag tog ur för bulten. Hoppas att det duger.

Takstolarna mäter 7 m med lutning på 22 grader, och kom jäkligt fel vid lossning från bilen i snålblåst och 15 minusgrader. :S Får ringa efter mer muskler...
 
Mikael_L
Ni borde kunna lyfta dessa på två man tycker jag.

Ang syllisoleringen tänkte jag att ifall du har sådan där 1cm tjock liggunderlagsliknande så borde det bli lite vridkrafter på syllen, när du drar ihop isoleringen på endast ena sidan.
Men med sådan papp (antar att det liknar takpapp ungefär) så borde det inte kunna ske något sådant.

Nä, jag skulle halt pragmatiskt fäst syllen ganska nära innerkanten. Lite lätt lutning på expandern var kanske inte så dum ide heller, men inte så mycket kanske max 10°, tror jag.
 
Jag har skoningslöst dragit mina 3-4 cm från innerkant på 145:surprised:rna runt om förrådsplattan. Dvs de bör ha gått ner 7-8 cm in i betongen. Använde nog M10 till dem
 
Du vill inte ha en Lecaram runt då för att skydda väggar mot vatten? Fästa syllen i den senare.../T
 
Jag körde med expanderspik. Ser riktigt töntiga ut, men de biter som fasen! Jag ringde tom upp Fischers säljare för att kolla om jag verkligen inte skulle ha en grövre modell :) Gällande taksolarna så förmonterade jag förstärkta plåtvinklar med några mm extra utrymme. Fick sedan hjälp av en lokal krankille, han tog 1000 kr för att lyfta dit takstolarna och det var det klart värt! Hör med någon bonne med kran, det kan ju gå om det går att köra upp på plattan från ena kortsidan.

Håller med dig, forumet är guld! Finns många idioter i affärerna som ger hyggligt kassa tips på hur man skall gå till väga. Lycka till!
 
  • Gilla
Emmalo
  • Laddar…
Efter slit med garagebygget, jul/nyår och sjukdomar kommer uppdatering.

Drog syllen med M10 expander, reste väggarna och lånade hem en frontlastare med lyftkrok så löste sig monteringen av takstolarna på två man. Farsan i traktorn och jag bakom hammaren. Tog gaffeljärn till takstolarna, jäkligt smidigt.

Tack för alla tips i tråden!

Nu hålls det som bäst på att försöka få till insidan för portmontering på tisdag. Tyvärr tveksamt när man ska hinna jobba också :(
 
Lånar tråden lite.
Ska upp med en innervägg i garaget. Räker 60mm expanderspik för att fästa en 45mm tjock regel? Lite orolig hur djupt golvvärmen ligger satt tveksamt om jag vågar köra med 80mm spik.

Tacksamm för snabba svar!
 
beniblasnok skrev:
Lånar tråden lite.
Ska upp med en innervägg i garaget. Räker 60mm expanderspik för att fästa en 45mm tjock regel? Lite orolig hur djupt golvvärmen ligger satt tveksamt om jag vågar köra med 80mm spik.

Tacksamm för snabba svar!
Med golvvärme är det dumt att spika, det fungerar bra att limma.
 
Men man vill väll inte limma regeln direkt mog betongen? Måste väll ha något mellan ?
 
Jag tror inte du behöver vare sig limma eller spika. Gör väggen "flytande" och fäst bara i reglarna i taket, och spänn in de vertikala reglarna mot tak och golv. Vet att vi har några av väggarna inne på det viset, inget som märks det minsta! Däremot kan det nog vara slugt att lägga typ syllpapp mellan golv och regeln.
 
beniblasnok skrev:
Men man vill väll inte limma regeln direkt mog betongen? Måste väll ha något mellan ?
Vad skulle vara problemet med att limma direkt i betongen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.