Är i en köksrenovering och har funderingar på hur jag ska lösa avloppet under diskbänksskåpet.

Går det att kapa ett avloppsrör i betong längs med golvet? För att sedan sätta en direkt 90 böj på det och dra avloppet bakåt så att det går upp längs väggen?

Vi har 16 cm från golv till undersida utav bänkskåpet.

2013-05-01 14.13.40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förstår inte vad du menar. Det du har på bilden är ett gjutjärnsavlopp medfogar/skarvar diktade (tätade) med smält bly som måste tas om hand dvs, skarvarna sågas bort och lämnas till återvinningen.
I och för sig om du menar bara kapa av vid golvnivå så går detta om du har plastavlopp som passar inne i det avkapade röret. Men du bör nog kapa ett par cm ovan golvnivån. En rörkrökare vet om pvc-rör passar igjutjärnet. Ställ en fråga och köp delar av honom.
 
larbj har rätt. Jag hann inte före bara.
 
Röret är 20cm från väggen nu och jag vill dra det så långt in mot väggen som möjligt innan det går upp till diskhon. Anledningen är att jag inte vill ha ett avloppsrör mitt i lådan under diskhon helt enkelt.

Så jag vill ta av det så långt ner det går, köra en 90 böj och dra röret längst med golvet och sen upp mot väggen ifall det är möjligt.
 
Det är möjligt med två 90 böjar rör och en nippel
 
Det går bra. Kolla bara så du har fall på den horisontella biten.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Krilleman
Absolut är det möjligt, kapa så nära golvet det går med tigersågen. Vanligt metall-blad kan fungera, men ibland går man bet och då krävs "sandpappers-blad" gjorda för hårda material som keramik, sten, och gjutjärn.

Mät inner-måttet och köp dig en lämplig gummibussning, fortsätt med "en-muffad" 90º 50 böj för att komma nära golvet som du önskar.

Glöm inte att fästa rören väl både på golv och vägg!

http://www2.faluplast.se/cgi-bin/write/dokument/6.pdf

83359 (RSK 310 66 50) ser ut att kunna passa bra i ditt rör... (uppskattat med ögonmått :))
 
Redigerat:
Alright, det var som jag hoppades, tack ska ni ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.