Klart man har ett ansvar som hantverkare, både utförandet av arbetet och det visuella ska ju helst stämma med kundens förväntningar. Ibland går det åt pipsvängen och då får man "röka fredspipa" och komma fram till en bra lösning, det kanske slutar med att ni 4 delar på kostnaden. Tillverkaren av kaklet, butiken, hantverkaren kunden ?

Men ju längre man väntar med att riva desto hårdare sitter allt :)
 
Men herrejisses vilken jämförelse.
Självklart vänder man sig då till butiken precis som man får göra i detta fallet naturligtvis !

Om sen kunden kan underlätta och hjälpa till med att kontakta butiken verkar tydligen väldigt svårt för vissa härinne vilket jag syftade på innan :screwy:

Lägger hantverkaren på en massa procent för att få täckning till att hantera sådana här problem som kan uppstå gnälls det på detta men om han då "bara" lägger på 10% vilket inte täcker speciellt mycket så kan man inte själv bara behjälplig utan då ska ta mig f*n hantverkaren fixa det för han har minsann lagt på procent för detta...

I ett normalt badrum går det åt ca 30kvm kakel och låt oss ponera att den kostar i snitt 200:-/kvm så är det en totalkostnad på 6000:- och med de 10% påslag har hantverkaren EN HEL TIMME på sig att lösa problemet på egen hand...

VAD är problemet med att hjälpas åt för vissa människor egentligen ?????
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vi hade exakt samma problem när vi byggde vårt hus, kaklet vitt 15x15 hade olika färgskiftningar. Vi gjorde upp med plattsättaren att antingen får ni göra om allt, eller ett rejält prisavdrag. De försökte med att de skulle kakla över med nytt. Men vår KA sade att han inte tänkte godkänna det. Så tillslut fick vi i runda slängar 20.000 i avdrag för. Och nuförtiden ser jag inte ens att det är olika. Och folk på besök har inte sett det för en jag påtalat det.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom thomasx... VAD kallar du butiken för då, om inte återförsäljare... :screwy:
Det är väldigt enkelt, det är den som har sålt materialet till konsumenten som är återförsäljaren och bär ansvaret gentemot konsumenten.

Det är nog allt du Paul som får förklara hur någon som på inget vis har något avtalsförhållande till konsumenten skulle kunna hållas ansvarig gentemot konsumenten.

Hur förklarar du Paul att hantverkaren som först sålt materialet till kunden och sedan satt upp det inte skulle ha det fulla ansvaret?

Och för de som inte redan vet, även Paul är, liksom Nino, hantverkare.
Nån som förundras varför de propagerar för att hantverkaren inte skall hållas ansvarig?

Åsså gnäller ni över hantverkarförakt, inte undra på att det finns.....
Vi ska tjäna pengar på allt, men något ansvar kan vi inte ta, verkar vara kutym bland dagens hantverkare i sverige. Det är ju svårt att tro något annat när hantverkare som håller sig själva så högt som du Paul brukar göra på ett sådant sätt tar avstånd från ansvar i ett fall som detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Paul-Staffanstorp skrev:
Men herrejisses vilken jämförelse.
Självklart vänder man sig då till butiken precis som man får göra i detta fallet naturligtvis !

Om sen kunden kan underlätta och hjälpa till med att kontakta butiken verkar tydligen väldigt svårt för vissa härinne vilket jag syftade på innan :screwy:

Lägger hantverkaren på en massa procent för att få täckning till att hantera sådana här problem som kan uppstå gnälls det på detta men om han då "bara" lägger på 10% vilket inte täcker speciellt mycket så kan man inte själv bara behjälplig utan då ska ta mig f*n hantverkaren fixa det för han har minsann lagt på procent för detta...

I ett normalt badrum går det åt ca 30kvm kakel och låt oss ponera att den kostar i snitt 200:-/kvm så är det en totalkostnad på 6000:- och med de 10% påslag har hantverkaren EN HEL TIMME på sig att lösa problemet på egen hand...

VAD är problemet med att hjälpas åt för vissa människor egentligen ?????
Vill med mitt exempel försöka få dig att förstå problemet när husägaren blir, av dig, ombedd att göra reklamationen mot, i mitt fall, Ahlsell. Du vet att privatpersoner INTE får handla hos dem?
thomasx, håller med dig till 100%
Vi kan ta ett annat exempel. Du lämnar in din bil på en verkstad och de bytar en komponent, som de har köpt in, från t.ex. Bosch. Denna går i sönder efter x dagar, vart vänder du dig med din reklamation???
 
Redigerat:
Är det inte att blanda äpple o päron, när det sägs att hantverkaren "bara" har lagt på 10% på priset. Nog har hantverkaren en rejäl rabatt som kan vara 30% och mer. Då finns det betydligt mer marginal, än de 10% som kunden har fått betala mer.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Är det inte att blanda äpple o päron, när det sägs att hantverkaren "bara" har lagt på 10% på priset. Nog har hantverkaren en rejäl rabatt som kan vara 30% och mer. Då finns det betydligt mer marginal, än de 10% som kunden har fått betala mer.
Det är ju i exemplet omöjligt att svara på för han kan lika gärna ha köpt sakerna i en butik där det inte finns rabattsatser för hantverkare typ Hornbach, Bauhaus eller liknande ställen ;)

Jag vet att ni är en del härinne som fantiserar om att ALLA hantverkare har extrema rabatter alltid men välkomna till verkligheten och försök inse att så är inte fallet ;)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Kaklet KANSKE kan reklameras men det är väl ändå inte särskilt intressant i sammanhanget?! Det är bara en bråkdel av de kostnader som detta misstag ger upphov till. Det hela handlar om jobbet att bygga om badrummet och det kommer inte kakeltillverkaren eller butiken betala eftersom det mer eller mindre alltid ingår i monteringsanvisningarna att kontrollera kaklet innan uppsättning.

Så sluta tjafsa om butiken och kakeltillverkaren. TS har en svår situation med hantverkaren som inte är helt lätt att hantera eftersom den inte är helt självklar rent juridiskt och avtalsmässigt.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
VAD är det då som är så jäkla svårt med att vara hantverkaren behjälplig med att som kund prata med butiken där man varit och valt ut sina plattor för att påskynda en lösning ???
Om butiken där hantverkaren köpt materialet tycker att det vore bra att "kunden" pratade med tillverkaren, ska "kunden göra det också då? Ska "kunden" vara någon sorts projektledare för att förhandla mellan alla olika inblandade B2B parter i målet, tycker du?

Det finns en anledning till att vi har de lagar och regler vi har, och de är tydliga kring dessa bitar av den enkla anledningen att det inte är ovanligt att återförsäljaren försöker skjuta undan sitt ansvar gentemot konsumenten på tidigare led i kedjan, där det inte finns några avtalsförhållanden med konsumenten och denna inte har några reella möjligheter att ställa några som helst krav. Väldigt enkel och väldigt välkänt! I alla fall för alla som driver seriös verksamhet gentemot konsumenter.

Så återigen Paul, varför anser du att hantverkaren inte ska behöva ta detta ansvaret?

Jag har redan klart och tydligt sagt att det är hantverkaren som sålt materialet som är återförsäljaren. Det finns säkert tusentals butiker som säljer kakel och konsumenten kan ha varit in i vilken som helst av dem och sett ett kakel denne vill ha, eller inte. kanske har kaklet valts ut i en broschyr tillhandahållen av hantverkaren. Men det spelar ingen som helst roll, för det är hantverkaren som sålt kaklet till konsumenten, ingen annan. Alla andra tusentals butiker har inget med konsumenten att göra. Du kan kalla dem vad du vill, jag kallar hantverkaren för återförsäljaren i detta fallet.

Vad kallar du hantverkaren, Paul?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Lägger hantverkaren på en massa procent för att få täckning till att hantera sådana här problem som kan uppstå gnälls det på detta men om han då "bara" lägger på 10% vilket inte täcker speciellt mycket så kan man inte själv bara behjälplig utan då ska ta mig f*n hantverkaren fixa det för han har minsann lagt på procent för detta...

I ett normalt badrum går det åt ca 30kvm kakel och låt oss ponera att den kostar i snitt 200:-/kvm så är det en totalkostnad på 6000:- och med de 10% påslag har hantverkaren EN HEL TIMME på sig att lösa problemet på egen hand...
Nu är väl tanken att han får skrapa ihop de här 10 procenten från alla andra jobb där det inte gått åt fanders och använda dem för att lösa det här problemet.
 
  • Gilla
zenobia och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
Paul-Staffanstorp skrev:
Men snälle vän... hajar du fortfarande inte skillnaden ???!

Nu pratar vi varken mjölk eller bildelar härinne utan kakelplattor som jag ifrågasatt om det inte faktiskt är så att kunden har varit inne och tittat ut i en butik, och är fallet så vilket är högst troligt...
VAD är det då som är så jäkla svårt med att vara hantverkaren behjälplig med att som kund prata med butiken där man varit och valt ut sina plattor för att påskynda en lösning ???
Jag säger ingenstans att det är kundens ansvar att göra det för det är hantverkarens ansvar...men varför ska vissa människor vara så jäkla dryga och inte kunna hjälpa till själva med saker och ting !?

Tack gode gud för att jag ännu efter snart 9år som egenföretagare har sluppit arbeta mot så dryga kunder. :wow:
Jo jag förstår skillnaden men tydligen inte du. TS har ingått ett avtal med hantverkaren om att köpa in och montera kakel. Då ligger hela ansvaret på denna hantverkare. Försökte dra lite andra exakt likadana exempel men detta VILL du inte förstå.
Butiken där hantverkaren har köpt kaklet från kan t.ex. vara importör eller generalagent för varan, han behöver inte vara återförsäljare vilket däremot hantverkaren blir när han förmedlar köpet av kaklet.Angående rabatter, visst har ni som hantverkare mycket höga rabatter. Ett annat exempel, älskar exempel. Hajom sålde tidigare sina produkter direkt. När Elitfönster köpte Hajom 2006 så slutade Hajom att sälja direkt och allt går nu genom Elitförnster. Skillnaden blev produkter som blev 50% dyrare BARA för att hantverkarna skulle få en hög marginal. Jag vet att detta stämmer då jag häll på att beställa partier 2006. Över en natt blev mina partier 45000:- dyrare men då jag monterade dessa själv så fick jag hantverkarens rabatt och summan blev oförändrad.
Tack gode gud att man kan göra allt arbete själv så man slipper dryga hantverkare, inte alla som är dryga dock.
 
Redigerat:
Herre jisses vad händer med alla trådar nuförtiden? TS har ett problem med enligt honom felaktiga plattor på väggarna. Dom flesta av er vet också att byta plattor som är monterade på rätt sätt med riktigt fix inte går att plocka ner utan att skada tätskiktet. Vad göra ? För det första betala inget för vad hela badrummet kostar. Plocka fram en opartisk besiktningsman för att slippa onödigt tjat.När det sedan kommer till en uppgörelse så är inget svart eller vitt, tyvärr men då skall det vara en kompensation som det går att leva med. Kanske det går att montera nytt kakel utanpå det som sitter där(det är ju nytt med tätskikt bankom) på någon/några väggar och resten med en rejäl rabbat på övrigt. Men framför inget sådant i första läget utan propsa på ett helt nytt badrum, alltså tillbaka på ruta 1 i renoveringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Det var väl inte heller dig jag syftade på till alla 100 % men samtidigt är ju den lilla enkla frågan följande...

Var det hantverkaren som var på Bauhaus och valde ut kaklet till er eller var det ni själva ? :rolleyes:
Vi valde ut ett vitt kakel, han var där och köpte paketen. Så - vi valde ett vitt kakel som skulle varit från samma bränning. Han köpte ett kakel som uppenbarligen inte var det.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Kan ni acceptera att badrummet blir lite mindre? Isåfall så går det väl att kakla på ett nytt lager på det befintliga såvida det inte strular till det med rören. Isåfall kanske hantverkaren kan få komma undan med att sätta nytt kakel och göra en mindre prisavdrag på fakturan.
 
pelpet skrev:
Kan ni acceptera att badrummet blir lite mindre? Isåfall så går det väl att kakla på ett nytt lager på det befintliga såvida det inte strular till det med rören. Isåfall kanske hantverkaren kan få komma undan med att sätta nytt kakel och göra en mindre prisavdrag på fakturan.
Det har också varit på tapeten, men jag har läst lite och det är väl inte riktigt att rekommendera? eller?
Sen vet jag inte hur sådana saker skulle bli, har ett litet fönster som är inkaklat som det är just nu... Och egentligen lever vi lite på centimetrarna redan som det är.

En besiktningsman kommer imorgon - visserligen en som hantverkaren använt sig av tidigare men en som vi haft i 2 andra våtrum som samma hantverkare gjort och där både resultatet blivit bra och besiktningsmannen funkat bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.