Hej,

Söker rätt typ av cellplast för att lägga på en platon matta samt trägolv i källaren. Söker 30-40mm tjockt som är nog så form stabilt. Är det SXX så högt som möjligt man går på?
 
Ja, det, eller XPS. Frågan är om det är lätt att få tag i mindre tjocklek än 50mm dock.

Spontade skivor skulle nog vara bra, men återigen.. Vet att det finns i 50mm, men tunnare kanske blir svårt att hitta.
 
Redigerat:
Om jag förstår dig rätt så kommer du på cellplasten lägga ngt motsvarande 14mm klickgolv. Då skulle jag definitivt satsa på underlag som har hög tryckhållfasthet, då golvet inte kommer fördela trycket från t.ex. dina fotsteg så mycket över cellplasten.

Den du länkar till har "korttidstryckhållfasthet" på 120kPa, de jag länkar till har 300 kPa. Har ingen praktisk erfarenhet av skillnaderna, men jag gissar att det finns en anledning att Isola (för just detta ändamålet, cellplast på platon som underlag till golv) kör med XPS med 300 kPa.

Allt handlar om hur mycket man tycker det är ok att golvet gungar när man går, och böjer ned av tunga möbler.

Det är skillnad om man har en betongplatta som fördelar punktlaster över ett mycket större område.
 
Det har du rätt i. Får söka var man kan inhandla dessa.
 
Verkar som Beijer även har dessa.
 
Precis, tack tack!!
 
F
Jag har 14mm klickparkett direkt på 50mm EPS S200, dessa är även spårade för golvvärmeslang och aluminiumplåtar (plåtarna är typ 0,6mm och bidrar minimalt eller inte alls till tryckfördelningen jämfört med trägolvet). Visst är det ett "mjukt" golv men några problem rent generellt är det inte, mycket behagligt att gå på. Där EPSn blev nertrampad av entreprenörer innan vi fick på golv sviktar det lite irriterande dock men jag anser att det var ett handhavandefel i samband montage.
 
Alltid intressant att höra praktiska erfarenheter.

För TS fall noteras att du har ca 70% högre (200 vs 120) korttidstryckhållfasthet på dina skivor än de TS länkade till i inlägg #4, och ca 30% lägre (200 vs 300) än de jag länkade till i inlägg #7. Slutledningen blir att de i #4 fortfarande är ett osäkert kort, medan de i #7 säkert kommer funka.

Sen är detta ju en mycket subjektiv bedömning, dvs hur mycket svikt i golvet är ok?
 
Kollar nog upp att få åtminstone 200. Har bara 220 så vill inte ha mkt mer än 30mm
 
Hmmm.funderar om man kan lägga en golv spån för stabiliteten. Kanske inte behöver isoleringen. Blir ju lite isolering med spån också. Just nu ligger 30mm marmor golv som inte är särskilt trevligt. Komfort skivan verkar kosta 110 kr/kvm vilket är lite saftigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.