Skall måla gillestugans väggar. Kommer att sätta väv och måla. Problemet är att huset vetter mot nordost så jag behöver få rummen så ljusa som möjligt även om det är sutteräng så fönstren är normalstora. Var inne på Hornbach och såg att Sadolin har en färg som heter Light&Space med "LumiTec" som skall reflektera upp till 40% mer ljus och göra rummet större (åtminstone ge ett intryck av det).

Har något provat och kan säga om det fungerar? Har provat Sadolin vattenbaserad 7 glans i de övriga rummen och även målat innertaket (furupanel) med deras vattenbaserade 40 glans och är extremt nöjd med märket, men lovar dom för mycket den här gången?

/Anders
 
Tänkte också köpa den, men tydligen går den inte att bryta med grått, då försvinner effekten.
 
Svarar på min egen fråga. Har idag målat en vävad vägg med två strykningar Sadolin Light&Space i kulören LS 79 Loving White. Får säga att jag är rätt nöjd med resultatet. Ok, den här kulören är rätt vit så den är ju tacksam, men färgen har i alla fall en bra lyster och känns pigg. Kostar ju bara 200 kr mer än vanlig Sadolin (ungefär 850 i st för 650 för en tia) så jag tycker det är väl värt att prova på. Vore kul om fler ByggaHusare kunde prova och ge feedback på fler kulörer. Kan ju vara att jag inbillar mig nu när jag betalt extra. En nackdel är att färgen känns rinnigare än den vanliga men den täckte bra.

/Anders
 
Som takfärg måste det vara bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.