Ja har bara använt boschen några ggr när ja hjälp en kompis, tycker den är riktigt trevlig, smidig enkel och helt klart en riktigt bra såg, själv föredrar ja 777:an, men har alltid varit svag för dewalts verktyg, tycker de känns gedigna, tål hur mycket stryk som helst, tappade min skruvdragare från 7-8 m och blev en liten repa, sånt inger förtroende iaf för mig
 
Eller faan heller jag skulle valt SJL i alla lägen. Större såg och gerhöjd skulle varit värt massor om jag tänker efter!
 
Tack för alla tips och råd! Av Bosch sågarna så verkar SJL det givna valet. Blir nog att försöka få till en bra deal inkl stativ. Ska dock kolla upp övriga märken som nämnts i tråden, dewalt 777, milwaukee, metabo.
 
Hur var det med justeringen av anhållet på SJL? grymtades det inte i någon tråd om detta?
 
Min uppfattning är att Bosch inte är någon vidare såg. Dewalt går tyst och fint. Vet inte mycket mer om den. Finns en liten Makita som jag gillar. Hyffsat tyst den med. Själv kör jag en Hitachi. Helt OK men låter lite mer. Skulle nog valt lilla Makitan. Väldigt lätt att bära på också.

Hade INTE valt Bosch
 
hangun skrev:
Min uppfattning är att Bosch inte är någon vidare såg.
Intressant! Har du lust att utveckla lite om vad du är kritisk mot. Jag har fått uppfattningen att rätt många här anser GCM 8 S/SJ/SJL vara bra sågar.
 
Har en DeWalt 777, är mycket nöjd. Enda jag saknar ibland är att kunna "tilta" sågbladet åt båda hållen, vet inte om det går på någon annan såg dock?

Personligen tycker jag sågbord är överskattat. Jag kör med 2 arbetsbockar med en plywoodskiva skruvad på reglar, ovanpå. Smidigt när man omväxlande kanske använder sticksåg, sänksåg eller liknande. Det går inte med ett sågbord som enbart är gjort för kap/ger sågen.
 
Mikael_L
Fast en del DeWalt kap/ger-sågar, (kanske alla jag vet inte) är verkligen tystare än många av konkurrenterna ... t.ex. bosch.
Inte för att det nödvändigtvis gör mig köpsugen på DeWalt, men en bra egenskap är det väl?
 
Utveckla.. Haha. Nej det lägger jag ingen energi på här. Den bosch jag testade kändes rasslig och billig. Gillade den inte. Lät också illa. Men testa själv alla gillar nog olika egenskaper. Gör inte så stor sak utav det. Viktigast är väl att det blir något byggt. Ett proffs bryr sig mer om det än märket på sågen. Lycka till
 
hangun skrev:
Utveckla.. Haha. Nej det lägger jag ingen energi på här.
Då kan man ju undra varför du bemödade dig att skriva ett par inlägg överhuvudtaget.
Luktar mer principiell anti än någon saklighet i dina inlägg.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
hangun skrev:
Min uppfattning är att Bosch inte är någon vidare såg. Dewalt går tyst och fint. Vet inte mycket mer om den. Finns en liten Makita som jag gillar. Hyffsat tyst den med. Själv kör jag en Hitachi. Helt OK men låter lite mer. Skulle nog valt lilla Makitan. Väldigt lätt att bära på också.

Hade INTE valt Bosch
Vilken Bosch provade du?
Och vilken DeWalt gick tyst?
 
Jag behövde i helgen, med kort varsel, en rejäl kap/gersåg. Tvärt emot alla rekomendationer här köpte jag den gröna Boschen, PCM 8S, mest för att det ver rea på Bauhaus och jag fick både stativ och rullstöd på köpet (2395). Kände lite på Metabon för 2500:-, men den kändes betydligt plastigare än Boschen.

Så här långt känns den stabil, och den har gått varm med att kapa ekkubb som väl borde vara bland det mer utmanande man kan hitta på med den tycker jag.
 
PCM 8 är nog alltid rekommenderad som hobbymaskin :)

Dewalt, blå Bosch chef så vidare spelar i proffsssegmentet, där jag ej behöver lägga mig, men gör det ändå, är ju roligare :)
 
Som skapare av den här tråden så kanske det är oförskämt att inte återkoppla nu när sågen är inhandlad :). Det blev en blå Bosch GCM 8SJL. Har väl kanske inte riktigt hårdtestat den än men det lilla jag kört den så är jag mer än helnöjd.

Hade jag blivit lika nöjd med en billigare såg? Ja kanske... Men att få en såg som man nöjessågar med (nördigt, jag vet) så tycker jag att det är värt den där extra tusingen. Har inte hittat något prisvärt stativ än dock. GTA2500 var slut på stället där jag köpte sågen och allt sammantaget så tyckte jag att det blev lite mycket pengar för de större boschstativet. Kollar runt lite efter billigare alternativ men det kanske slutar med att jag köper det där boschstativet ändå. Förslag mottages.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.