Hej vi använde ett byggföretag för att bygga ett uterum + trädäck i impregnerat trä som blev klart hösten 2011. Nu har jag sett att det uppkommit ganska stora svarta fläckar på en massa olika ställen på trädäcket.

Jag har provat med en massa olika medel och det som fungerade bäst var vatten+citronsyra. Det mesta svarta gick bort med den kombinationen men jag blev lite rädd att man skadar träet när jag gnuggar då det blir ganska ljust efteråt. Någon som vet om det är skadligt för golvet att göra på detta sättet?

Jag undrar även om man kan reklamera golvet hos byggfirman eller om det verkligen är så dålig hållbarhet på impregnerat virke?
 
bilder hjälper
 
Är det runt skruvarna? I så fall har dom ej använt rostfri skruv. Då kan det bli så
 
Om det är trallgolv utomhus så får man räkna med att de blir skitiga och kan få missfärgningar av diverse orsaker.
Tralldäcket har fått två vintrar och du kommer få ännu mera patina med åren, det är nog något som man får lära sig leva med. Och det gröna försvinner och ersätts av en silvergrå färg om du inte behandlar det med något färgämne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.