R
Ibland hittar man ju hos vissa tillverkare villabyggsatser med prisuppgift. Frågan är vad det ungefär kostar per kvadratmeter att uppföra en sådan byggsats?

Som en liten bonusfråga så undrar jag hur det kan ha blivit så dyrt att bygga hus helt plötsligt? Jag vill ha en enplanskåk på 100-130 kvadrat, alltså knappast något enormt jättehus. Så råkar jag bo i storstadsregion och beräknar tomtpriset till runt miljonen och får då fram att nyckelfärdigt enplanshus runt 110 kvadrat plus tomt skulle gå lös på minst 3,5 miljoner. Med garage och lite annat så är man uppe en bra bit över 4. Det får man aldrig någonsin igen vid en försäljning. Dessutom kan väl det ge problem med banken, eftersom jag väl får låna maximalt 85 % av bostadens värde, om byggkostnaden överstiger bostadens värde med 1,5 miljon så måste jag väl ligga ute med 1,5 miljon + kontantinsats om 15 %?
 
Nu kanske jag är korkad men jag måste ställa frågorna.

Menar du att du vill kunna beställa bara byggsatsen på färdiga husmodeller? Och sedan kunna använda egna snickare/göra det själv?

Att det blivit dyrt har ju med marknaden att göra, efterfrågan. Allt har ju gått upp, material, löner etc så då åker priset på hus och byggen med.
 
R
Vissa företag (Fiskarheden till exempel) ger ut ett pris i katalog och på nätet. Det måste ju finnas någon rimlig beräkningsgrund för vad det, ungefär, kostar att uppföra byggsatsen. Eftersom jag inte tänker köpa en tomt på vinst eller förlust (cirka 1 miljon i trakten där jag bor) för att sedan inse vad det kostar att bygga gör jag tvärt om, först tar jag reda på vad det ungefär kostar att bygga, sedan avgör jag om det är finansiellt försvarbart att köpa en tomt.

Grejen är att jag förälskat mig lite i detta hus: http://www.gotenehus.se/hus/sandhem och priset som anges på cirka 1,2 kan omöjligen vara annat än bara byggsatsen och jag tänker helt enkelt som så att det förmodligen blir lika dyrt som alla andra hus i samma eller större storlek, det är bara det att man begränsat tillvalen och lockar med lågt pris.

Jo, det förstår jag ju, men jag har lite svårt att se att det skulle öka så mycket på bara 2-3 år. I då fall har byggbranschen haft en rent lysande löneutveckling. Men det jag främst undrade var om man kan bli som tvungen att ligga ute med 2 miljoner när huset väl är klart?
 
Skicka en förfrågan till Fiskarhedenvillan så får du ganska snabbt svar på vad varje enskilt moment kostar, de är väldigt transparanta i prissättningen och du behöver inte träffas och ha möte för att få priser. Det kan du ha som utgångspunkt för standardprissättning. Det är ju rätt stor skillnad på vad du menar med resa - stomresa eller färdigställa till nyckelfärdigt.

Om du bor i Storstadsregion tycker jag det låter konstigt att du inte får igen pengarna, vilken del pratar du om? I stockholm är det ju inte direkt svårt att få tillbaka 4M för en villa iallafall.

Att det är dyrt har att göra med många saker, men du kan pressa priset om du 1) har tid 2) har kunskap 3) har engagemang 4) har kontakter
 
R
Nu var det Götenehus nya pakethus som var det stora intresset i mitt fall. Det lär väl bli nyckelfärdigt, jag är inte speciellt händig.

Jag bor i södra Bohuslän och har cirka 10-15 minuter ner till Göteborg (med bil) och hade tänkt bo kvar här i trakten. Enligt Hemnet så ligger priserna på villor här runt 2,5-3,5 miljoner. Går jag utåt havet till (mindre centralt läge) så kan man få 3-4,5, men där är tomterna dyrare.

Jag känner en elektriker som är ganska duktig som nog skulle kunna dra el åt mig ganska billigt. Kunskap har jag inte, förutom om ekonomi, jag är ekonom, det kanske hjälper att pressa priser. Tid har jag väl, om inte annat får jag ta mig tid.
 
Jag vet inte om det är det här du efterfrågar, men det tillkommer ju en massa kostnader utöver byggsatsen, tex ansluta VA, el, kommunala avgifter, grunden till huset etc. Gissningsvis så blir det 300-500.000 för sånt (men kan bli dyrare om det tex behöver sprängas på tomten). Jag har för mig det finns en tråd här som går igenom i detalj vad sånt kan kosta.

Svårt att säga vad det kan kosta att ta in hjälp som gör allting. För vår del kom vi fram till att vi kan spara nästan en miljon på att göra allt jobb själva, men det beror förstås helt och hållet på hus. Är allt prefab och det bara tar några dagar att slå ihop det så borde det bli mycket billigare.
 
Av det du beskriver så skulle jag nog föreslå att du kollar på Älvsbyhus eller Smålandsvillan, de ligger betydligt lägre i pris. Götenehus skulle jag säga ligger i övre mellanprisklassen.
Annars föreslår jag att du ägnar närmsta halvåret åt att hänga på detta forum så kommer du snabbt få en väldigt bra uppfattning om prisbilder och vilka möjlighetet som finns.
 
R
Byggmarodören skrev:
Jag vet inte om det är det här du efterfrågar, men det tillkommer ju en massa kostnader utöver byggsatsen, tex ansluta VA, el, kommunala avgifter, grunden till huset etc. Gissningsvis så blir det 300-500.000 för sånt (men kan bli dyrare om det tex behöver sprängas på tomten). Jag har för mig det finns en tråd här som går igenom i detalj vad sånt kan kosta.

Svårt att säga vad det kan kosta att ta in hjälp som gör allting. För vår del kom vi fram till att vi kan spara nästan en miljon på att göra allt jobb själva, men det beror förstås helt och hållet på hus. Är allt prefab och det bara tar några dagar att slå ihop det så borde det bli mycket billigare.
Jag är ingen amatör. Nu frågar jag vad det, exklusive tomt och allt som hör därtill, kostar i form av hantverkare att ungefär bygga ett hus. Jag har länkat till ett hus, där står det att det kostar "från 1 197 000" vilket torde innebära en byggsats. Vad är då rimligt i hantverkarkostnader för 113 kvadrat? 1 miljon? 1,5? 2? Någon siffra torde väl finnas.

Jag kan inte bygga, jag är nackskadad sedan en bilolycka och dessutom teoretiker.
 
R
bjolo360 skrev:
Av det du beskriver så skulle jag nog föreslå att du kollar på Älvsbyhus eller Smålandsvillan, de ligger betydligt lägre i pris. Götenehus skulle jag säga ligger i övre mellanprisklassen.
Annars föreslår jag att du ägnar närmsta halvåret åt att hänga på detta forum så kommer du snabbt få en väldigt bra uppfattning om prisbilder och vilka möjlighetet som finns.
Varför försöker jag ens förklara? Jag har ett pris, som antagligen avser själva byggsatsen. Enligt GH själva skall detta vara deras "budgethus" eftersom man begränsat tillvalen och helt låst planlösningen. Det jag försöker räkna ut är om det stämmer. Älvsbyhus och Smålandsvillan har så oerhört tråkiga hus med risig standard så om man alls skall ha något därifrån får man välja tillval för över 1 miljon. Jag är inte världens fattiglapp här, jag bara försöker ta reda på vad det kan tänkas kosta. Uppenbart är att jag inte får ett klart svar.

Förövrigt har jag varit medlem här sedan 2011 och har ganska stor kunskap, men just denna fråga har jag inte stött på. Normalt skall ett Götenehus kosta runt 2,5 miljoner, men jag tror inte företaget är så in i helvete korkade att man låser planlösning och tillval, lockar med lågt pris för huspaketet och sedan tar 2,5 miljoner i alla fall för byggsatsen. Men så kanske det är?
 
Jag är nog inte riktigt med på vad du efterfrågar? Du svarar ju nämligen på frågan själv i ditt första inlägg? Supergrovt så räkna med att dubbla byggsatspriset hos en husleverantör för att få det nyckelfärdigt, men det är så otroligt mycket parameterar (markförutsättningar, färdig trädgård, vad ingår i byggsatsen, standard, osv) så det är väldigt svårt att svara på. Det är enklare om du frågar vad det kostar att bara stomresa en byggsats t.ex)
 
Du kan nog grovt räknat säga att uppförelsekostnaden ligger på ungefär samma nivå som byggsatsen.

Edit, tvåa på bollen...
 
Richard Andreasson skrev:
Varför försöker jag ens förklara? Jag har ett pris, som antagligen avser själva byggsatsen. Enligt GH själva skall detta vara deras "budgethus" eftersom man begränsat tillvalen och helt låst planlösningen. Det jag försöker räkna ut är om det stämmer. Älvsbyhus och Smålandsvillan har så oerhört tråkiga hus med risig standard så om man alls skall ha något därifrån får man välja tillval för över 1 miljon. Jag är inte världens fattiglapp här, jag bara försöker ta reda på vad det kan tänkas kosta. Uppenbart är att jag inte får ett klart svar.

Förövrigt har jag varit medlem här sedan 2011 och har ganska stor kunskap, men just denna fråga har jag inte stött på. Normalt skall ett Götenehus kosta runt 2,5 miljoner, men jag tror inte företaget är så in i helvete korkade att man låser planlösning och tillval, lockar med lågt pris för huspaketet och sedan tar 2,5 miljoner i alla fall för byggsatsen. Men så kanske det är?
Hej Richard,

Vi har nyligen byggt med Götenehus på 136m2, 2 plan, totalentreprenad ,dock inte deras pakethus. 2.1 mkr exkl målningsentreprenad(värderat till 91tkr enl ghus), extra markarbete(120tkr) och pålning(45tkr)

så drygt det dubbla av byggsatsen ger dig nog nyckelfärdigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.