Köpte en beg jordfräs förra hösten, och kollade bara att den startade som den skulle...
Nu så gick dragsnöret väldigt lätt och inget hände, sen efter nåt försök blev det motstånd i snöret och den startade.
Det skrek av den gamla remmen, så jag hade på nån spraysmörja så tystnade den och motorn gick fint tills jag stängde av den efter någon minut.

Nu när jag ska starta den så är det inget motstånd alls när man drar i snöret.
Innebär detta att motorn är kompressionlös, har den skurit?? Är det värt att reparera i såfall..

(Fräsen är säkert 10-15 år gammal och det är en 3hk Briggs & Stratton..)
 
När du drar i snöret ska väl någonting expandera och ta tag i svänghjulet. Troligtvis kärvar den delen och expanderar inte som den ska. Om motorn skurit skulle den nog inte gå att rubba och det vore ett ordentligt motstånd.
plocka bort den yttre delen med snöret och testa att smörja upp det.och se så det löper lätt. :)
 
Snöret ligger lindat runt en plastrulle som greppar svänghjulet? Eller den axel som kommer ur motorn.
Den axeln ger inget motstånd heller när man rullar för hand, vilket den gjorde innan den la av...
 
Har vevstaken gått av eller rör sig kolven.
Briggs har problemet att ventilen slits men inte skaftet.
då kan man ta bort toppen och en lucka på sidan och pilla ut ventilerna och slipa av skaftänden.
Om man snurrar på ventilen duger det med att använda vinkelslipen eller en bänkslipmaskin för att korta skaftet en aning.
Kolla att det blir lite ventilspel, Briggs är ingen raketforskningsresultat.

Protte
 
prototypen skrev:
Har vevstaken gått av eller rör sig kolven.
Briggs har problemet att ventilen slits men inte skaftet.
då kan man ta bort toppen och en lucka på sidan och pilla ut ventilerna och slipa av skaftänden.
Om man snurrar på ventilen duger det med att använda vinkelslipen eller en bänkslipmaskin för att korta skaftet en aning.
Kolla att det blir lite ventilspel, Briggs är ingen raketforskningsresultat.
Protte
Nu blev det lite för avancerat för en annan.....om jag lossar toppen där tändstiftet sitter (överst), så bör jag se kolven, och den ska då röra sig om jag drar runt hjulet?
 
Det räcker nog att ta bort tändstiftet och hålla en mejsel mot kolven för att känna om den rör sig (genom tändstiftshålet).
 
Nu tror jag att jag hittar orsaken. Lyfte på toppen och såg att kolv&ventiler rör sig som de ska när man för hand snurrar det stora hjulet. Däremot så sitter det en löstagbar grej på axeln som inte verkar ha suttit ok. Det kom dessutom fem små lagerkulor utrullandes när jag drog ut den. Plasthjulet med snöret ska ju dra runt den där lösa grejen på axeln, och jag gissar att kulorna sitter som nån slags motstånd, men att de hamnat fel och inte låste.
Det blir lika igen efter att man dragit igång den, men vickar jag på fräsen så verkar kulorna hamna rätt igen, och snöret går att dra....men åker inte alltid in... bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Konstruktionen påminner om frihjulet på en gammal Saab 2T eller V4. Troligen låser kulorna i ena riktningen när de tvingas upp på "nockarna". Men finns det inte en platta av något slag som håller axeltappen på plats i axiell riktning och som förhindrar att kulorna ramlar ut?
Kanske ett tunt lager med fett gör att det hela går lättare och att det fungerar igen. Servicebok?
 
Jo det finns en liten platta av plast som ska sitta innanför nätet på bilden, och det kan vara så att den är felvänd eller liknande. Att den har en kant som löper lite innanför så kulorna inte ska röra sig för lång i sidled...måste kolla upp det.

Men det var en riktigt besvikelse till jordfräs, skrapar bara lite på ytan. Slutade med att jag fick åka och låna en större med drivning. Den jag köpte har bara småhjul bak utan drivning.
 
Hej, har precis råkat ut för exakt samma problem. Fck du någon ordning på jordfräsen?
 
Samma för mig, någon som har svaret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.