Det känns som att något inte stämmer i den information som mäklaren/aqdvokaten givit.

EN boupteckning behöver inte godkännas av samtilga arvingar. Det räcker att någon med god kännedom om förhållandena (tillgångar, arvingar) kallar till boupteckning. Det viktiga är att kallelsen skall gå ut till samtliga delägare. Sedan spelar det ingen roll om ingen kommer till mötet, Den som kallat kan skriva under boupteckningen och då intyga på heder och samvete att uppgifterna stämmer. Skicka in den för registrering.

OM någon anser att det finns fel i boupteckningen så har man en månad på sig att begära att en tilläggsboupteckning upprättas.

Boupteckningen är inget dokument som godkänner eller inte godkänner en fastighetsförsäljning. Men den behövs för att när dödsboet säljer fastigheten, så måste samtliga delägare godkänna försäljningen, och utan boupteckning så kan inte inskrivningsmyndigheten avgöra vilka som skall ha godkänt försäljningen.

Senare skall ett arvskifte upprättas där pengarna från försäljningen fördelas, DET dokumentet måste godkännas av samtliga. Men det har ju inte köparen av fastigheten med att göra.

I det här fallet har en person skrivit på försäljningen med fullmakt från samtliga. Det innebär att köpeavtalet är giltigt så fort en bouteckning registrerats.

Frågan är om samtliga faktiskt har givit fullmakt, om så inte är fallet så blir avtalet inte heller giltigt.
 
Hur menar du att du skulle kräva att bouppteckningen görs klar snarast? Om de inte är sams? Em bouppteckning kan ju ta sin tid, inte första gången det blir tjafs mellan släktingar. Genom att sätta en vettig konsekvens i hyreskontraktet hoppas vi att de skyndar på det hela. De förlorar lika mycket pengar om vi hyr eller ej, eftersom de inte får några pengar av oss.
 
Hempularen - ja, vi börjar bli oroliga över fullmakten och köpeavtalets giltighet. Ska ta upp detta på mötet. Om det är så att en underskrift saknas hoppas jag att det går att fixa och att vi snart äger huset. Jag funderar på om denna syster kan ha dykt upp efter att vi köpt huset? I vilket skede i en bouppteckning eller arvskifte listar man alla arvingar?
 
Ring skatteverket och fråga om bouppteckningen är färdig, är den det be om en kopia (ja du får en) finns det redan i bouppteckningen fullmakter som gör att den eller de som undertecknade köpavtalet hade rätt att göra det så har du bra möjligheter att få genom köpet. Finns det inga fullmakter hade den som skrev under ingen rätt att göra det och det blir ungefär som att jag skulle ha skrivit under köpavtalet...
 
Principen är enkel, dödsbodelägare är alla som lagligen har rätt till arvet och det kan vara rakt nedstigande personer dvs barn, det kan också vara andra barn i andra äktenskap etc, samt testamentstagare.
Om vi utgår ifrån att det är ett "vanligt" dödsbo med bara barn som är arvsberättigade så är dessa personer då förvaltare och har rätt att sälja fastigheten. Om dom har gjort ett avtal där alla skrivit på eller någon har skrivit på via fullmakt så gäller naturligtvis detta avtal.
Bouppteckningen skall in för att skattemyndigheten skall se om alla som verkligen är arvsberättigade har kallats till en bouppteckning och där ser man också den ekonomiska statusen i dödsboett.
Om alla varit kallade till förrättning så har alla också haft möjlighet att yttra sig över tillgångar och skulder i dödsboet något som sen ligger till grund för fördelning av arvet. Men detta har ju inte direkt med försäljningen att göra.
Det som däremot inte kan ske bouppteckningen är klar är överförandet av lagfart.
Så det du måste kolla först av allt är:
Vem undertecknade köpeavtalet och om inte alla barnen gjort det så kolla om det finns fullmakt för dessa som inte skrivit på.
Om detta är rätt och riktigt så är ju avtalet gilltigt.

Det förutsätter förstås att det inte dyker upp någon annan i ett testamente eldyl och som då inte skrivit på. Detta är väl det enda som skulle kunna vara en fara.
 
Redigerat:
mehe skrev:
Ring skatteverket och fråga om bouppteckningen är färdig, är den det be om en kopia (ja du får en) finns det redan i bouppteckningen fullmakter som gör att den eller de som undertecknade köpavtalet hade rätt att göra det så har du bra möjligheter att få genom köpet. Finns det inga fullmakter hade den som skrev under ingen rätt att göra det och det blir ungefär som att jag skulle ha skrivit under köpavtalet...
Det finns ingen information om fullmakter avseende hantering av dödsboett i bouppteckningen.
Det är ju bara att fråga advokaten eller mäklaren vem som är barn/dödsbodelägare.
Titta i sitt eget kontrakt och se vem som skrivit på. Om det saknas något namn så be advokaten eller mäklaren visa fullmakten för den som skrev på i den saknades namn. Gör inte saker så svårt !
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Det finns ingen information om fullmakter avseende hantering av dödsboett i bouppteckningen.
Det beror helt på hur den som upprättade bouppteckningen gjorde... Det kan mycket väl finnas det om man tex löst närvaron vid förrättningen med fullmakt så kan den fullmakten vara skriven så att den ger rätt att också sälja huset
 
Personen som är oense saknas på fullmakten som hör till köpeavtalet. Hmmm, då är frågan: Kan den personen ha "dykt upp" efter tidpunkten då fullmakten gjordes? De kan väl inte ha struntat i henne?
Innebär det att köpeavtalet är ogiltigt då?
 
akn skrev:
Personen som är oense saknas på fullmakten som hör till köpeavtalet. Hmmm, då är frågan: Kan den personen ha "dykt upp" efter tidpunkten då fullmakten gjordes? De kan väl inte ha struntat i henne?
Innebär det att köpeavtalet är ogiltigt då?
Att personer "glöms" eller struntas i är vanligare än man tror... Om personen har rätt i dödsboet så blir köpet inte giltigt om den inte gett fullmakt, man kan driva genom en försäljning tillslut utan att alla är överens men det är en lång process
 
Måste ni ha huset? Ju närmare ni kommer frånträde av lgh ju desperatare blir ni och det vet hon som stoppat försäljningen. Jag hade sagt att dom har två veckor på sig att ordna papperen annars drar du dig ur. Under tiden tycker jag du låter din partner åka buss till jobbet och varje morgon packar du unge, blöjor och barnmat i bilen och åker runt för att kolla in alla tänkbara reservalternativ.

Vad du än gör sätt dig inte i en situation där du saknar bostad, hyra på korttidskontrakt är inte roligt, kan komma perioder där det inte finns något köpvärt. Hade själv samma sits i höstas då banken krävde att jag skulle sälja radhuset innan jag köpte villa och det var en svettig period att åka runt och hitta något där jag kunde flytta in innan jag måste lämna radhuset och detta var utan barn. Vi köpte också av ett dödsbo men då var fullmakterna klara.

/Anders
 
Jag vet inte om hon stoppat försäljningen. Enligt mäklaren vill hon inte åt huset, hon bor inte i Sverige och tror inte hon är uppväxt här tillsammans med de andra syskonen. Om det stämmer, vill hon väl bara bli överens om hur mycket pengar alla ska ha.

Vi vill ha huset, för det är perfekt för oss. Hon har ingen aning tror jag om när vi måste flytta ut.
Men visst, på mötet kommer jag nog ta upp en eventuell hävning av köpet, att det kan bli aktuellt.

Efter torsdagens möte, vet jag väl förhoppningsvis mer och efter det får vi väl ta beslut om vad vi ska göra.Kan bli en spännande vår det här :(
 
akn skrev:
Personen som är oense saknas på fullmakten som hör till köpeavtalet. Hmmm, då är frågan: Kan den personen ha "dykt upp" efter tidpunkten då fullmakten gjordes? De kan väl inte ha struntat i henne?
Innebär det att köpeavtalet är ogiltigt då?
Nej, då är inte med självklarhet avtalet gilltigt !! Nästan mer sannolikt ogiltigt, tyvärr.

Än en gång så ta ett råd att sätt er inte i huset förrän allt är klart, det kommer bara att göra det mycket mer kompplicerat för er. Det kan ju t.o.m bli så att ni inte får köpa huset och måste flytta ut igen.

Ge dom ultimatum om att klara ut med alla parter vad som gäller, alternativt få den sista parten att också att skriva på avtalet eller ge en fullmakt till någon att skriva på.

Det är ju otroligt att varken advokaten eller mäklaren sett till, att i detta fallet, alla parter fanns med i köpehandlingen.
 
Redigerat:
Advokaten som det talas om i första inlägget. Vad är hans roll i affären? Har han uppdraget att upprätta boupteckningen, eller är han utsedd som boutredningsman? En boutredningsman tillsätter tingsrätten (på begäran) när arvingar inte är övverens. Boutredningsmannen går då in som förvaltare av boet och skall genomdriva boupteckning och arsskifte, ev. i strid med någon eller några arvingars önskan.

Om det är en boutredningsman utsedd så vet man att det är trubbel. Och försäljningen kan ta hur lång tid som helst.

Men om advokaten och mäklaren har fått er att skriva på ett avtal som är ogiltigt så bör ni anmäla dem, mäklaren till fastighetsmäklarinspektionen, advokaten till advokatsamfundet. EN sak som skulle kunna betyda att de är "oskyldiga" är om den här arvingen som vägrar skriva på har dykt upp i efterhand, och att de inte visste att det saknades ett namn på fullmakten.
 
  • Gilla
Anders_Nilsson
  • Laddar…
Detta luktar ju megastrul. Arvingar som lever utomlands och plötsligt dyker upp. Vem säger att inte fler arvingar dyker upp? Jag hade i ditt läge krävt att får en förklaring och frågat hur många fler arvingar som kommer att dyka upp.

Hempularen låter som en nykter person, lyssna på honom :). Har du väl lagt handpenning så har du problem om inte försäljningen går igenom. Som sagt, kolla Hemnet redan i kväll och börja åk runt på alternativ.

/Anders
 
Jo, precis, vi ska ju ha ett möte så då ska jag be att de förklarar vad som hänt. Jag vet inte vad mäklaren vet, så på mötet kommer jag kräva att få veta. Advokaten=bouppteckningsmannen, han som sade till mäklaren att han kunde starta försäljningen för att bouppteckningen är klar inom en vecka, dvs alla var överens, så jag tror att systern dykt upp i efterhand. Det låter så, men jag vet inte just nu.

Självklart kommer vi anmäla de om de gjort något fel, det är klart, men det vet jag inte förrän efter mötet.
Vad jag behövde er till var att väcka de frågor jag behöver svar på.

Jag hoppas att de kan ordna ett giltigt köpeavtal, oavsett om vi får tillträde nu eller om två månader. Det är vad jag hoppas på, för då känner jag mig trygg. Sedan om vi hyr huset eller inte ett tag, det gör mig detsamma, så länge jag vet att det kommer bli vårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.