K
Jag hade besök av en "expert" från en Beckersbutik inför vår ommålning av huset. Han tyckte att panelen var så fin (ingen påväxt) så att det räckte med att tvätta av med tvättsvamp och vatten innan målning (samt skrapning osv givetvis).

Låter det vettigt? Han om någon borde ju vilja kränga på mig fasadtvätt mm.
 
Jag hade då inte sparat in de slantarna som ett par flaskor fasadtvätt kostar. Även om det inte är någon påväxt så finns alltid föroreningar som lättare försvinner med fasadtvätt.
 
Använd Yes diskmedel i stället. Finns att läsa om i trådar här på Byggahus.
 
K
Har läst många trådar om fasadtvätt, men ingen har handlat om enbart vatten.

Har en del glipor mellan lock och panel (ska fogas efter tvätt och skrap) som jag skulle vilja undvika att spola vatten direkt på. Därför lät det bra med bara svamp och vatten, men lite skeptisk blev jag.
 
Fick veta ifjol inför målningen att fasadtvätten gör att den nya färgen fäster bättre. Minns inte exakt varför men har för mig att den som fräter i den gamla färgen och gör den matt, därför undvika att duscha den på fönster.
 
Undvik yes diskmedel vid målning! Den kan lämna en fet hinna kvar. Kör endast yes om man ska tvätta utan att måla!

Använd alcros eller någon annans grovrent som är avsedd för tvätt innan målning. Den mattar ner den gamla färgen och skapar på så sätt bättre vidhäftning för den nya färgen!
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Har man växter vid fasaden som man är rädd om är det endast Yes som gäller!
 
Nej, växterna får du allt täcka över!
 
Tyrström skrev:
Undvik yes diskmedel vid målning! Den kan lämna en fet hinna kvar. Kör endast yes om man ska tvätta utan att måla!

Använd alcros eller någon annans grovrent som är avsedd för tvätt innan målning. Den mattar ner den gamla färgen och skapar på så sätt bättre vidhäftning för den nya färgen!
Varför skulle Yes lämna en fet hinna? Det är ju ett diskmedel, vars huvuduppgift är att lösa upp fett.
 
Tyrström skrev:
Nej, växterna får du allt täcka över!
Övertäckning lär inte hjälpa nämnvärt. När man spolar rent väggen hamnar vattnet med rengöringsmedlet i jorden bland växtrötterna nedanför fasaden. I motsats till starka rengöringsmedel för fasadtvätt gör Yes ingen skada alls.
 
Om man tvättar med t ex Delfin grovrent så kommer inte växterna ta skada om vattnet rinner ner i jorden. Det skadar inte växterna permanent heller. Men växterna kan vara fula, och bladen kan vara missfärgade en säsong

Täcker man växterna så händer ingenting.

Kör du någon form av alg & mögeltvätt så kanske växterna tar mer skada. Men nu gällde det vanlig fasadtvätt innan målning.
 
Carl_Elvis skrev:
Varför skulle Yes lämna en fet hinna? Det är ju ett diskmedel, vars huvuduppgift är att lösa upp fett.
Fett löser fett
 
K
Ingen med erfarenhet av att bara skrubba med vatten?
 
Hur ser bilen ut om du bara tvättar med vatten. Jag har aldrig lyckats bra i alla fall. :)

Tror det är svårt att få bort föroreningar och fett med bara vatten.

Finns ju iofs avsyrat och avsaltat vatten men tror det blir både billigare och smidigare med rengöringsmedel.

Om det nu inte är en sten/ putsfasad för då är det ju hetvatten som rekommenderas.
 
Flöjten5 skrev:
Fett löser fett
Eh, jovisst... Det är ju möjligt, men knappast relevant i disksammanhang.
Diskmedel löser väl fett för att det innehåller tensider?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.