Vi har lagt klickgolv i vår lilla hall som har totalt 4 dörrar, en på var vägg. Hallen är gammal och har tjocka, snirkliga dörrkarmar som går ända ned till golvet samt liknande lister emellan. Eftersom vi inte vill ta bort dörrkarmarna sa de i golvbutiken att vi kunde behålla befintliga lister o karmar o täcka skarven mot väggen med kvartslister. Problemet är nu att det är omöjligt att lägga listerna snuggt runt de snirkliga dörrkarmarna, vid alla trösklar mm. Finns något mer formbart alternativ till trälister?Hur ska vi få det snyggt i vår lilla hall. Vi har levt med hallens nya golv utan lister i två månader nu och är desperata efter råd.

Vi vill så gärna få fint innan jul så alla bra råd uppskattas!
 
Lägg kvartslister på de raka bitarna av golvlisten. Vid dörrkarmarna lägger du fogmassa i en passande kulör. ;)
 
Tack för det snabba svaret. Ska man använda någon speciell typ av fogmassa? Kan golvet "flyta" då? Hur får man det snyggt med fogmassan, har du själv erfarenhet av detta? Detta kommer att vara väl synligt och i vår lilla hall med 4 dörrposter kommer vi få nästan lika mycket fogmassa som kvartslister. Och hur gör vi nedanför trösklarna? Där finns det inte plats för kvartslister (då kan vi inte öppna dörrarna) och jag tror det blir väl plottrigt med kvarstlister, fogmassa och tunna metallister vid dörrarna.

Tack för ditt utmärkta förslag men, jag är ändå osäker på om det går att få snyggt med fogmassa. :-?

Som sagt, alla förslag uppskattas.

 
Du kanske kan ta bort alla karmar och sätta profilerade lister runt hela hallen och gira dem snyggt så den får en sas "sluten listcirkel"?
Då behöver du ingen fogmassa heller...
 
...så gjorde jag i mitt husbygge, clickgolv "antik ek" och en vända med matt klarlack på listerna. Tyckte jag blev kanon. Men visst, smaken är ju olika...
 
Hej,
Tack för era förslag. Jag kan tänka mig att det i de flesta fall är lämpligt att ta bort dörrkarmar och befintliga lister. Det blir säkert snyggast så. Problemet med vår hall är att karmar och lister är från 20-talet och att de sitter som berget. Om vi försöker ta bort dem kommer de att gå sönder. Projektet kommer dessutom bli ofantligt mycket större än vad det var tänkt om vi ska ta bort dörrkarmarna runt alla fyra dörrarna och försöka hitta nya som matchar, sätta upp dem och måla. Hellre ger jag upp, tar bort klickgolvet och lever med det fula, befintliga plastgolvet.

Finns det någon med erfarenhet av att lägga golv utan att ta bort befintliga lister?

Jag blir bara mer och mer desperat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.