Vore intressant att höra om någon bytt till LED- lampor hemma och ser skillnad i sin elförbrukning? Är det en lönsam investeringii praktiken?
 
Förmodligen inte. Alla takspottar var för att slippa sänka taket mer än nödvändigt. Bytt det mesta mot LED, men kan inte riktigt jämföra då sambon är hemma för det mesta med dottern som hon inte var förr, vilket gjort att elräkningarna gått upp. Men marginellt. Tror att allt tar ut varandra. LED-ljus här och där, men iPad- och mobilladdare mest hela tiden någonstans, LCD-TV, bärbara datorer... Förbrukningen går sakta uppåt mot förr, men beror mer på digitala hemmet än slöseri?!?
 
kysan skrev:
Förmodligen inte. Alla takspottar var för att slippa sänka taket mer än nödvändigt. Bytt det mesta mot LED, men kan inte riktigt jämföra då sambon är hemma för det mesta med dottern som hon inte var förr, vilket gjort att elräkningarna gått upp. Men marginellt. Tror att allt tar ut varandra. LED-ljus här och där, men iPad- och mobilladdare mest hela tiden någonstans, LCD-TV, bärbara datorer... Förbrukningen går sakta uppåt mot förr, men beror mer på digitala hemmet än slöseri?!?
Om man byter så slutar man kanske snåla också och känner sig bekväm och unnar sig att ha tänt, = + - 0
:)
 
Belysningen i hemmet är en ganska liten kostnad redan från början.....ska man spara pengar finnas det nog annat att börja med än att byta ut bef belysning mot LED.....
 
Enk Projektet skrev:
Belysningen i hemmet är en ganska liten kostnad redan från början.....ska man spara pengar finnas det nog annat att börja med än att byta ut bef belysning mot LED.....
Det tror jag att de flesta förstått redan ;) det kan bara viktigt att diskutera alternativ som sägs spara energi. Konsumenter utnyttjas på ett eller annat sätt. Och jag tror inte att miljön är den största vinnaren på det hela :) så fungerar inte världen idag...
 
Enk Projektet skrev:
Belysningen i hemmet är en ganska liten kostnad redan från början.....ska man spara pengar finnas det nog annat att börja med än att byta ut bef belysning mot LED.....
räknade ut att det skulle ta 8-9 år att vinna på att köpa en +klassad frysbox, till skillnad från en billigare. Men vill man betala för miljön och inte se till sin plånbok så är de ju förstås bättre
 
  • Gilla
Lucioperca
  • Laddar…
Är LED bra för miljön?
 
Enk Projektet skrev:
Är LED bra för miljön?
Att använda mindre energi är väl bra för miljön? Hur tänker du?
 
zucchini skrev:
Att använda mindre energi är väl bra för miljön? Hur tänker du?


För mej är miljöpåverkan den som gäller under hela produktens liv.....dvs från tillverkning till skrotning.....
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Något tycker jag nog elförbrukningen har sjunkigt sen vi bytte till led, men vi har rätt låg förbrukning totalt ca 300 kwh/mån så då mäks det ju lättare.
Men visst finns det stor risk för rekyleffekt när man vet att tex ytterlampan bara kostar 3 kr/mån att ha tänd hela tiden.
 
Enk Projektet skrev:
För mej är miljöpåverkan den som gäller under hela produktens liv.....dvs från tillverkning till skrotning.....
Så vilken lampa blir miljövänligast i långa loppet?
 
zucchini skrev:
Så vilken lampa blir miljövänligast i långa loppet?
Ingen aning men jag är av naturen kritisk till all reklam när det finns väldigt lite oberoende fakta....
 
Enk Projektet skrev:
Ingen aning men jag är av naturen kritisk till all reklam när det finns väldigt lite oberoende fakta....
ja det är ju det vi diskuterar, om led lever upp till vad som lovas
 
zucchini skrev:
ja det är ju det vi diskuterar, om led lever upp till vad som lovas
Okej...jag trodde fokus var på elförbrukningen......

LED tekniken är säkert jättebra men som allt annat det passar inte till allt.......
 
Den uppfattning jag fått är att LED är det mest miljöanpassade alternativet just nu då,

glödlampor och halogen har för hög förbrukning.

lågenergi innehåller kvicksilver

LED klarar sig också bra vid livscykelanalys tack vare sin livslängd.

(jag har inte sett på reklam för att få kunskapen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.