Hej!

Har installerat parabol hemma, och från huvudet går en koax till mitt vindsutrymme, där jag skarvar på (med F-kontakter) en koax ner till TV:n. Vid TV:n går f.n. koaxen rätt in i satellitmottagaren, men jag ska sätta ett uttag där istället, så det blir ytterligare en skarv.

Jag har säkert 30-35 meter koaxkabel, och den rekommenderade maxlängden är 20 meter. Bilden är kanon, men jag kan få lite digitalbrus när jag byter kanal. Är det kasst väder kan det dock uppstå mer problem. Installatören uppmätte ganska låga signalvärden, men godkända.

Min fråga är om jag kan sätta en förstärkare vid skarven i vindsutrymmet? Jag har hittat en här, exempelvis: http://www.satpro.se/default.asp?id=11201&ucat_nr=0&div=0
"Macab antennförstärkare TV/Parabol signal" (långt ner på sidan) förstärker satellitsignalen, vilket ju är vad jag vill. Enda nackdelen är att den inte har F-kontakter, utan vanliga TV-kontakter.

Någon som har erfarenheter av bra/dåliga förstärkare för detta ändamål?

 
Låter inge vidare rent spontant att ha förstärkare på parabol grejer. Justera bättre eller byt till känsligare LNB och kanske byt ut kabeln så du slipper en skarv.
 
Instämmer och investera i en riktigt bra kabel.
 
Förstärkare för satelit funkar kanon. Har dock inte tittat på den länkade förstärkaren. Har förstärkaren bra brusfaktor och monteras nära LNB kommer den att minska systembruset med flera dB jämfört med att dra en kabel utan förstärkning (systemet anses i detta fall vara det som ansluts efter LNB). Jämför med en TMA i ett telekomsystem.
 
T
Går utmärkt med förstärkare: Du ska leta efter en s.k "tiltad" förstärkare för 950-2150Mhz L-band, bl.a gör Maspro och SMW sådana, dom finns i 10 resp 20 dB-utförande. Den sätter du direkt efter parabolen på kabeln.

http://www.smw.se/ila.htm (du ska ha F-connector)
 
Kolla om din mottagare kan boosta signalen själv. Min nokia kan höja matningsspänningen till lnb med 0.5V och det gör skillnad i dåligt väder. Varför kanske tn funkis vet
 
Aha spännande detta. Kör själv idag med ett stort åbäke för att få in bla BBC kanalerna från Astra 28.2 och skulle det nu funka bra att köra med förstärkare så kunde jag kanske kunna klara mig med något som inte tar upp hela södra sidan på huset.
 
en förstärkare förstärker ju bara signalen.. för att få lika bra signal som innan så kan du ju inte byta ner dig i antennstorlek..

summa: en förstärkare gör inte parabolen större men den gör kablarna kortare :D
 
Det här var intressant! Jag inser ju också att bra kabel + få skarvar är det bästa. Men skarv på vindsutrymmet (knutpunkten) vill jag ha för att kunna patcha om parabolen till annat uttag, och uttag vid tv:n (jämfört med att ha sladden gående rätt ut ur väggen) vill jag ha för att det är snyggare så.

Kabeln jag har är väldigt grov, så jag inbillar mig att den är bra. Vad är specen för en riktigt bra kabel egentligen? Installatören satte för övrigt upp parabolen och justerade in allt, så jag inbillar mig att den biten är okej.

TN-Funkis skrev:
Går utmärkt med förstärkare: Du ska leta efter en s.k "tiltad" förstärkare för 950-2150Mhz L-band, bl.a gör Maspro och SMW sådana, dom finns i 10 resp 20 dB-utförande. Den sätter du direkt efter parabolen på kabeln.

[länk] (du ska ha F-connector)
Hur nära måste "direkt efter" vara? Skulle jag sätta den precis innanför väggen där parabolen sitter måste jag skarva även där. Räcker det att ha den vid knutpunkten, 10-12 meter efter parabolen? Jag förstår att ju längre bort förstärkaren sitter, desto mer brus hinner det bli som också förstärks.

Ska även kolla om min mottagare kan boosta spänningen på något sätt. Har inte hunnit kolla igenom alla menyer som finns. Det är CanalDigitals mottagare, förresten.
 
Normalt sett så ska den sitta precis efter diseq switchen dvs uppe på/i antennen
 
TN-Funkis skrev:
Går utmärkt med förstärkare: Du ska leta efter en s.k "tiltad" förstärkare för 950-2150Mhz L-band, bl.a gör Maspro och SMW sådana, dom finns i 10 resp 20 dB-utförande. Den sätter du direkt efter parabolen på kabeln.

[länk]   (du ska ha F-connector)
Denna förstärkaren fungerar kanon.

Göran
 
TN-Funkis skrev:
Går utmärkt med förstärkare: Du ska leta efter en s.k "tiltad" förstärkare för 950-2150Mhz L-band, bl.a gör Maspro och SMW sådana, dom finns i 10 resp 20 dB-utförande. Den sätter du direkt efter parabolen på kabeln.

[länk] (du ska ha F-connector)
Uppföljningsfråga:
På den sidan finns ju ett helt gäng varianter, och såvitt jag kan bedöma skiljer de sig åt enbart i förstärkning/gain. Och det finns inte bara 10 och 20 dB vid 2150 MHz, utan allt från 8 till 21 (24 för High power-varianten). Är alla tiltade, och vad innebär det?
 
T
Tiltad = att den förstärker det högre bandet mer för att kompensera kabelförlusterna,
vilket innebär att du då får nästan rak frekvensgång nere vid mottagaren. Ring SMW i ditt fall så kan dom ge dig bästa tips på vilken modell du ska ha i fråga om förstärkning. Du kan ha denna modell c:a 10-20 m från antennen om du använder normal koax.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.