Ska börja göra klart underarbete snarast så behöver veta hur jag gör när jag bestämmer höjden vid garage portarna vid garage uppfarten.
jag har två portar och vill ha minst 5 cm imellan färdig sten läggning och fasaden bredvid portarna.
Så min fråga är. Ska jag lägga avdragnings banan i nivå med höjden vid portarna eller i nivå med höjden bredvid där jag släppt 5 cm vid fasaden.
lägger jag höjden vid portarna så får jag ta bort fyllning sedan bredvid men får då en jämn bana att köra in bilen istället för om jag lägger höjden i nivå 5 cm under fasaden så får jag ju göra en sista backe på en halv meter för att komma upp i garage höjden.

Hur brukar man göra?
 
Jag har rör i olika längder som jag använder, antar att det är nåt liknande det du kallar avdragningsbana? Är väl bara att lägga det på den nivå du vill ha det, och göra små backar imellan? Om jag inte missförstått dig..?
 
Har du flera rör så lägg ut dem två till garaget och en på var sida med ett lagom avstånd så du får en sluttning till rätt nivå till huset.Överkant plattorna vid garagedörrarna kan du lägga några cm under garagegolvets nivå för att minska nivåskillnaden till huset
 
Jo det är något sådant jag tänkte för finns ju två alternativ. Antingen läggs röret så höjden kommer en bit under fasaden och efter fylls upp en backa framför porten men då blir det ju en brytning och ingen jämn backa att köra in i.

Andra alternativet blir ju som du säger att lägga höjden vid garage portarna så det blir en jämn bana upp hela vägen sen vid sidan om portarna göra fall nedåt åt sidan så inte stenarna ligger upp emot fasaden.

Men gör man alternativ två så är det ju inte lätt att lägga rör för att få till fallet nedåt bredvid portarna? Känns som man får ta bort underlaget vid sidan om portarna efter man lagt sten framför portarna och göra fall på fri hand?
 
Säg att du har tvåmeters rör. Om du står rakt framför porten, så lägger du rören framför dig. De rör som går mot porten lägger du på en höjd, antagligen med lite lutning uppåt från där du står. Nästa rör lägger du kanske 50cm ifrån, parallellt med ett av de första två, men utan lutningen uppåt. Sen jämnar du av med flis eller vad du nu använder. Sett från där du står kommer det ungefär se ut som ett farthinder från sidan. Hoppas du förstår, hade varit lättare om man kunde rita..
 
Jag förstår nu tack för alla svar. Jag ska lägga upp en bild när jag är klar
 
Garage uppfarten är nu stenlagd men 6 cm tjocka byasten. Min fråga är nu behöver man vänta några dagar innan man fogade klart innan man börjar köra in bilen på den?
Vad rekommenderar stenläggarna?
 
Först måste du "padda" ytan. Det gör du med en asfaltpadda/vibroplatta (ca 90kg som du hyr på byggmaskinsuthyrningsfirma)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.