Under köksbygget visade det sig att ingen av hantverkarna tänkt på imkanal, så under tidspress och halvpanik drog jag en godkänd mjuk slang upp till kallvinden. Där ska den gå några meter, runda murstocken och upp i den gamla takgenomföringen från förra köket.

Frågan blir så om man ska köpa Spirorör med böjar och kopplingar eller om man kan ta en utdragbar aluminiumslang som böjs till? Tänkte fästa upp det med hålband och isolera som man skall. Troligen blir flödet aningen sämre i det böjliga röret/slangen eftersom insidan inte är lika slät, men det känns marginellt. Stela Spirorör blir också rejält dyrare.
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Utan att veta egentligen så skulle jag nog valt den utdragbara aluminiumslangen om jag inte lyckats hitta spirorör billigt. Jag tror inte att den ger speciellt mycket mera tryckfall än spirorör, mjuk slang däremot borde vara förbjuden i mitt tycke, både i tryckfall- och ur brandsäkerhetssynpunkt.
 
Frågan är bekant, kommer dock inte ihåg facit.
Jag är tveksam till att det är godkänt med flexibel slang till imkanal.
Kanalen skall isoleras med minst 30mm brandmatta i den sträcka som är utanför köket.
 
Spiro samt brandmatta 30mm. Ska du fuska kan du likaväl använda stickad tubsocka till kanal... Det är inte för sotaren eller kommunen du ska göra det ordentligt. Det är för din egen/familjs säkerhets skull.
 
På länken du la in står ju " Slangen är godkänd för anslutning mellan spiskåpa/spisfläkt och imkanal."
Som det låter för mig är den då inte godkänd för att dra vidare genom vägg/tak för att på så sätt utgöra själva imkanalen.
Normalt används ju sådan slang just för anslutningen mellan fläkt och Spiro/imkanal.

Själv skulle jag satt fläns och gått vidare med spiro + brandskyddsisolering genom tak och på vinden.
 
Spiro helt klart. Både brandsäkerhetsmässigt, men även för att kunna rensa kanalen ordentligt senare. Sitter den i vägg och det går hål blir det bara väldigt jobbigt och knappast värt det när du får riva väggen.

Edit. Nyvaken med grus i ögonen, läste inte allt.
Spiro helt klart, brandtäta som tidigare trådare skrev.
 
Redigerat:
Som sagt den där slangen är med största sannolikhet inte godkänd annat än i åtkomlig dragning inom köket. Dels av brandskyddsskäl. Men också för rensningen (som också ytterst handlar om brandsäkerhet). Slangen skall alltså vara demonterbar vid rensning. Vi hade en sotare som inspekterade här, han hävdade att anslutningsslangen mellan imkanalen och fläkten skall vara demonterbar utan verktyg. Tanken är att OM det börjar brinna på spisen och det sprider sig upp i fläkten, så skall man själv kunna slita bort ev, kåpor och med ett handgrepp får bort slangen, och på så sätt hinna förhindra en spridning upp i kanalen.

Det finns slangklämmor för ändamålet med små spakar istället för en skruv för att spänna fast slangen.

En immkanal får egentligen bara ha en krök efter hela sin längd. Man skall kunna rensa från ena hållet fram till kröken, och från andra hållet till kröken.

OM man har fler krökar så måste det finnas rensluckor vid varje krök (brandisolerade).
 
hempularen skrev:
Som sagt den där slangen är med största sannolikhet inte godkänd annat än i åtkomlig dragning inom köket. Dels av brandskyddsskäl. Men också för rensningen (som också ytterst handlar om brandsäkerhet). Slangen skall alltså vara demonterbar vid rensning. Vi hade en sotare som inspekterade här, han hävdade att anslutningsslangen mellan imkanalen och fläkten skall vara demonterbar utan verktyg. Tanken är att OM det börjar brinna på spisen och det sprider sig upp i fläkten, så skall man själv kunna slita bort ev, kåpor och med ett handgrepp får bort slangen, och på så sätt hinna förhindra en spridning upp i kanalen.

Det finns slangklämmor för ändamålet med små spakar istället för en skruv för att spänna fast slangen.

En immkanal får egentligen bara ha en krök efter hela sin längd. Man skall kunna rensa från ena hållet fram till kröken, och från andra hållet till kröken.

OM man har fler krökar så måste det finnas rensluckor vid varje krök (brandisolerade).
Minns jag rätt så är det 4meter åt varje håll från rensluckan (raka rör), och max 1 böj.
 
Satt och kollade runt igår och på Soliduct hade de dels aluminiumslang för anslutning mellan fläkt och imkanal, och en liknande slang i stål för själva imkanalen. Kan det vara en materialfråga?

Slangen kostar typ 300 kr vilket är ungefär vad bara locket till rensöppningen på Spiro kostar, plus att Spiro är mycket krångligare att montera med en massa skarvningar och böjar.

Det roliga är att med fläkten följde en genomskinlig plastslang som var märkt: Ej godkänd i Sverige.
I andra länder funkar tydligen enkel plastslang men i Sverige brinner husen upp om man använder brandisolerad aluminiumslang. Gissar att någon branschförening är inblandad. Undra på att det är dyrt att bygga i Sverige.
 
Ja... Vi har en avgift på försäkring som baseras på risken(konsekvens) och frekvensen något händer.
Jag tänker mig att avgiften blir högre om man bygger hur som helst.
Jag har gärna en formstabil och isolerad kanal om fettet i den av någon anledning börjar brinna.

Det är inte så krångligt att göra rätt om man läser in sig först eller frågar någon som vet.
Men bygg hur du vill, du får dock inte många kr från försäkringsbolag när olyckan har varit framme.
Använder ni bälte i bilen?
 
Inte är väl hus i Sverige så dyra, jag brukar med intresse titta på nått TV program där engelsmän funderar på boende runt Medelhavet. Varje gång förundras jag över hur lite man får för 2 mille och att Engelsmännen tycker att det är billigt. Tar men med hur dom bygger där nere så har jag mycket svårt att tycka att våra hus är dyra.
 
Men brinner verkligen så många hus p g a bränder i imkanalen i andra länder? Jag försöker bara förstå varför det görs som det görs. Stålslang förefaller funka om ingen annan har några åsikter?

Vi använder bilbälte i bilen eftersom risken att skadas i trafiken faktiskt finns och besväret av bältet är ganska ringa. Kör du aldrig fortare än 30 km/h? Om du håller dig under 30 är risken att skadas i trafiken närmast obefintlig. Några större försäkringskostnader uppstår inte heller. Det är bara en fråga om att väga nytta mot kostnad och risk.

Om man lägger 10 000 kr per bostad i Sverige för att göra enligt branschens system och på det viset hindrar fem hus om året att förstöras, så är det en väldigt dyr åtgärd. Men branschen tjänar gott om pengar.
 
  • Gilla
Ericssonmodig
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Men brinner verkligen så många hus p g a bränder i imkanalen i andra länder? Jag försöker bara förstå varför det görs som det görs. Stålslang förefaller funka om ingen annan har några åsikter?

Vi använder bilbälte i bilen eftersom risken att skadas i trafiken faktiskt finns och besväret av bältet är ganska ringa. Kör du aldrig fortare än 30 km/h? Om du håller dig under 30 är risken att skadas i trafiken närmast obefintlig. Några större försäkringskostnader uppstår inte heller. Det är bara en fråga om att väga nytta mot kostnad och risk.

Om man lägger 10 000 kr per bostad i Sverige för att göra enligt branschens system och på det viset hindrar fem hus om året att förstöras, så är det en väldigt dyr åtgärd. Men branschen tjänar gott om pengar.
Här i Sverige är vi rätt unika (i Europa i alla fall) då vi bygger trähus.

Och ett par meter spirorör kostar långt ifrån 10.000.

Till sist: Till hur mycket värderar du ett människoliv?
 
Jovisst, men som sagt verkar flexibel stålslang också vara godkänt, och billigare, och enklare. Borde det inte vara säkrare också eftersom det inte blir några skarvar? Kommer en fettbrand i imkanal att slockna av sig själv om den är rätt utförd eller handlar det om att fördröja så att man hinner ut ur huset?

Aluminiumslang däremot förefaller bara vara för biten mellan fläkt och imkanal, ej för själva imkanalen. Så det går bort.

Till sist: Att värdera ett människoliv är inte helt enkelt; Att bygga fem mil motorväg kostar en miljard och räddar ett liv om året. Att rädda ett barn i Afrika från att dö i Malaria kostar en hundring. Att donera en njure kostar inget men räddar livet på någon. Om man vill börja värdera människoliv i pengar så får man också försvara att man värderar människoliv olika och inte monterar billigaste röret man hittar och skänker pengarna dit där de räddar flest liv. Eller så resonerar man som så att allt ska vara maximalt brandsäkert oavsett kostnad och bygger husen helt i granit med sprinklersystem i alla rum.

Själv försöker jag bara få till en bra konstruktion utan att krångla till det eller lägga extra pengar i onödan.
 
  • Gilla
HelixFixare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.