Bor i en villa i Stockholmsområdet, ca 135kvm.

Har en äldre nibe310p FLVP som nog inte håller så många år till. Jag har även en äldre LVP som börjar bli dålig.

Tänker inte göra något innan nån av dem slutar fungera, förbrukar ca 17000kw/h / år idag (inklusive hushållsel).

Min fundering är dock vad jag ska satsa på när bytet blir aktuellt.
En liknande "svag" FLVP och en kraftfull LVP eller en kraftfullare FLVP och förhoppningsvis slippa LVP helt?

Oavsett så kommer det nog installeras en kamin för mys brasor...
 
Ingen som har koll på detta?
 
Jag tror det bästa vore att byta LVP då den tillför mycket värme för lite el. FLVP återvinner värme, men om ingen värme finns att återvinna från tex elapparater och belysning så tillför den dyr värme då elpatronen aktiveras.

Jag tror att alla FLVP system är sekundära system, komplement till andra system som LVP, Braskamin mm.
 
Flvp är att föredra framför lvp.
Enbart lvp vid låga temperaturer är ju inte direkt effektivt.
Flvp och kamin låter som en bättre idé. Det bästa brukar ju bli att jämföra priser/prestanda/komfort m.m själv och göra en helt egen bedömning av vad man tycker är bäst.
 
Vi är i samma situation, en Nibe 310p från -89, 17 000kwh/år på 160m2. Förra ägarna av huset hade väntat på att Nibe'n skulle gå sönder i dom senaste 5-10åren men håller än. Vi satsar på en spis för att stöd-värma under vintertiden då det är kallt.

Men, är 17 000kwh/år är väll rätt okej förbrukning?
 
Crank skrev:
Jag tror det bästa vore att byta LVP då den tillför mycket värme för lite el. FLVP återvinner värme, men om ingen värme finns att återvinna från tex elapparater och belysning så tillför den dyr värme då elpatronen aktiveras.

Jag tror att alla FLVP system är sekundära system, komplement till andra system som LVP, Braskamin mm.
Flvp återvinner värmen som annars bara ventileras ut = jättebra! Helt klart att föredra framför lvp.
 
Att FLVP återvinner värmen är ju uppenbart, men värmen måste ju först skapas nånstans för annars finns ju inget att återvinna. Ofta så skapas värmen med direktverkande el vilket är dyrt.

Så jag tror att man först ska ha ett primärt system för att generera billig värme tex LVP, Braskamin, bergvärme, sedan kan man komplettera med ett FLVP som återvinner frånluft värmen och ger varmvatten.

FLVP har en elpatron=direktverkande el=dyrt som primär värmekälla.
 
Crank skrev:
Att FLVP återvinner värmen är ju uppenbart, men värmen måste ju först skapas nånstans för annars finns ju inget att återvinna. Ofta så skapas värmen med direktverkande el vilket är dyrt.

Så jag tror att man först ska ha ett primärt system för att generera billig värme tex LVP, Braskamin, bergvärme, sedan kan man komplettera med ett FLVP som återvinner frånluft värmen och ger varmvatten.

FLVP har en elpatron=direktverkande el=dyrt som primär värmekälla.
"Primärt" system behövs inte. Alla vattenburna pannor förutom vedpannor har elpatron som backup.
Man behöver verkligen inte kombinera en från frånluftvärmepump med en bergvärmepump, om man inte är onödigt rik förstås. .....
 
Redigerat:
Byt luft/luft värmepuimpen om frånluftvärmepumpen är relativt ny och tanken/fläkten är i gott skick.
Nibe 310 P brukar inte hålla så länge, jag har själv fått en bytt på garanti och även den gick sönder inom några år. Jag kompletterade då med bergvärme (för uppvärmning av radiatorvatten).
Om ni duschar året runt och både dag och natt så att FLVP går dygnet runt så kan ni spara 8600 kwh (tillskottet ligger på 1 kW) på Nibe 310. Det är dock få som gör det, tillskottet brukar hamna på ca 5000 kWh per år, så länge den håller. Jämför det med en Luft/Luft värmepump på 6 kW. Där ligger tillskottet på ca 2-4 kW beroende på utetemp.
Jag har data för varje timme under ca 10 års tid med temp och elförbrukning. Där syns tydligt vilka besparingar som kunnat göras.
Det behöver dock inte gälla just dig. Om du inte har badkar men ett hus som behöver mycket uppvärmning så satsa på luft/luft-värme. Om du har ett välisolerat hus men badar varje dag så kan en FLVP vara bättre (under alla förhållanden så behöver du i alla fall ventilation)
 
Chaly
Jag befinner mig i en liknande sits och grubblar på hur jag skall göra. Har ett enplanshus på 126 kvm med en ES480 FLVP samt en Panasonic LLVP. FLVP:n är påväg att braka ihop (installerad 1992). LLVP:n installerades 2006 och har än så länge inte orsakat några bekymmer.
Total elförbrukning förra året var 12300 kWh inkl. 5 grader i 25 kvm garage med elradiatorer.
I princip klarar LLVP:n hela husets värmebehov (bra planlösning för LLVP), men FLVP:n värmer sovrummen och toaletten via radiatorer (vill kunna stänga dörrarna). Stör mig inte direkt på LLVP:n, men visst skulle komforten bli bättre (jämnare temperatur, mindre fläktljud) om all värme kom via radiatorerna.

De alternativ jag funderar på är:

1) Byta ut FLVP:n till en ny motsvarande när den brakar ihop totalt och köra vidare på nuvarande lösning. Byta ut LLVP:n när den ger upp. Kostnad ca 50+15kkr.
2) Byta ut FLVP:n till Comfortzone eller dylik effektivare FLVP. Strunta i LLVP:n när den ger upp. Kostnad ca 90kkr.
3) Byta ut FLVP:n till ny motsvarande när den brakar ihop och docka på utedel när LLVP:n brakar ihop. Kostnad ca 50+30kkr.

Vad skulle ni ha gjort? Då elförbrukningen ligger relativt lågt så har jag svårt att se att någon större investering skulle löna sig. Bergvärme är tyvärr inte alternativ (tillstånd ges ej), samt att jag isåfall skulle behöva lösa ventilationen på annat vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.