Hej

Jag och sambon köpte ett radhus för ca en månad sedan. Ett dödsbo där det är 5-6 barn som delar på arvet såvitt jag vet. De var överens och därför började de med försäljningen av huset. Advokaten sade att bouppteckningen är klar om en vecka. Det var då vi köpte det. Nu är syskonen inte överens längre utan en av döttrarna har "stoppat" det. Vi skulle ha flyttat in nu i månadsskiftet. Vi har sålt vår lägenhet och skulle behöva flytta inom 1-1,5 vecka.
Mäklaren föreslog att vi skulle hyra huset. Jag har ringt gratis juridisk rådgivning som sade att det är ok att hyra huset. Viktigt dock att hyreskontraktet har ett slut och en konsekvens om köpet inte kan gå igenom innan det datumet. Vi har föreslagit vad vi vill ha med i kontraktet, att det ska vara klart inom 3-4 månader (vet inte vad vi borde skriva) och att är det inte det, blir konsekvensen en prissänkning på 100 000 kr per påbörjad månad (enbart för att få de att skynda på och vi är beredda att gå ner i belopp).
Vi har även skrivit att vi enbart vill betala driftskostnaderna och ingen "hyra" till säljaren, för de ska inte tjäna pengar på detta.
Försäkringen ska stå på säljaren, medan vi betalar självrisken om något händer.

Vad tror ni? Vad borde vi göra? Borde något mer finnas med i hyreskontraktet?
Vi kan häva köpet, absolut, men vi vill verkligen ha huset och vi har ingenstans att bo, så...
Vi vill inte häva det.

Finns det någon annan lämplig konsekvens om syskonen inte kommer överens inom 3-4 månader?
Om de inte går med på prissänkning, så vill jag ha en back up-plan.

Såååå tacksam för snabba svar då det är tänkt att vi ska träffas på torsdag och försöka få till en överenskommelse.
 
R
Jadu.. Kvinnor kan! :confused: Frågan är vad "stoppet" beror på. Är det pengar det handlar om, så kan det dra ut ordentligt på tiden. Försök att ta reda på vad det handlar om nu?
 
Ja, jag tänkte att jag ska göra det på mötet som vi ska ha, men då måste jag även komma förberedd för en överenskommelse. Det lääär ju vara pengar. Människan bor ju i Turkiet, så hon vill inte ha huset, då är det bara pengar kvar. Pengar är ju tyvärr vad folk bråkar om efter en släktings dödsfall. Sjukt, men sant
 
Jag hänger inte med. Om ni har köpt huset är det väl ert, oavsett om arvingarna har tvistat klart eller inte? Eller har ni nån klausul om att ni inte får tillträde innan bouppteckningen är klar?
 
Vad säger ert kontrakt om någon part inte vill genomföra köpet?
 
Håller med, om köpet år genomfört med ett köpeavtal som undertecknats av dödsbodelägarna eller deras företrädare finns det väl inget att tvista om. Jag skulle nog vara fösiktig med att blanda in ett hyresavtal för ett hus jag redan köpt för då har du på något sätt erkänt att köpet inte är gjort vilket inte är till fördel för dig i en tvist.
 
Köpeavtalet är inte giltigt innan det finns en boupteckning. Därför finns det förhoppningsvis (för den arvinge/säljare som tecknat avtalet) en villkorsklausul. Om det inte finns en villkorsklasul så har köparen möjlighet att begära skadestånd, den säljare som tecknat köpeavtalet hade ju inte rätt att sälja.

Det är först när det finns en boupteckning som det kan anses vara helt klarlagt vilka som är arvingar, och det är först då man kan sälja. Före boupteckningen så kan man inte veta vem som har rätt att sälja huset.

Ang. att hyra fastigheten under tiden. Det där med försäkringen bör ni kontrollera noga med ett förs. bolag. Om säljaren tar en vanlig villaförsäkring så gäller den troligen bara delvis för er som hyresgäster. Det blir ju en affär med 3 parter. Ni som köpare, arvingarna, och så dödsboet, som ju äger fastigheten.
 
Det där med prsissänklng efter 3 månader. Troligen så är säljarna inte bundna av ert köpeavtal. De kan i så fall när som helst välja att sälja till ngn. annan. Det kan vara oklokt att provocera fram en sådan utveckling med en sådan "vitesklausul".
 
"Advokaten sade att bouppteckningen är klar om en vecka. Det var då vi köpte det. Nu är syskonen inte överens längre utan en av döttrarna har "stoppat" det"

Kanske lite oklart i TS inlägg. Jag uppfattade det som om köpet gjorts efter "en vecka" när bouppteckningen var klar. Men det är rätt om inte den är klar så kan det möjligen bli problem förutsatt att inte alla dödsbodelägarna har skrivit på avtalet eller gett fullmakt till någon annan att skriva på.

Det är väl egentligen inte 3 parter inblandade det är väl bara 2, ev köpare och dödsboet (egen juridiskperson). Dödboet äger ju fastigheten tills bodelning är klar och arvskifte gjorts och dödsboet förvaltas av dödsbodelägarna fram till arvsskiftet.

Så om dödsboet sålt med underskrift av alla delägarna så förstår jag inte varör det inte i princip skulle vara ett giltigt köp. Lagfarten får man dock inte ut förrän bouppteckningen är registrerad.
 
Redigerat:
Ena sonen har fullmakt, men vet inte om det är för alla syskon eller om den systern som inte är överens var med i leken då. Om hon inte skrivit under fullmakten, är köpet inte fullständigt då? I så fall vill vi egentligen inte dra upp det. Då kommer vi ju verkligen inte ha nånstans att bo?

Bra poäng det där med prissänkningen. Dock blir det väl svårt för de att häva köpet pga det.
Det finns en klausul i kontraktet om att tillträdesdatumet kan flyttas fram om bouppteckningen inte är klar i tid. Inget skadestånd kan krävas.
Så tyvärr kan vi glömma det. Det är trist för när vi köpte det så sades det ju att allt var grönt. Det känns ju lite som vi är lurade. Inte på köpet alltså, men tillträdet. Det kan ju ta i princip hur länge som helst.

Enligt mäklaren är köpet godkänt eller vad man ska säga, men lagfarten kan inte gå över förrän bouppteckningen är klar. Därför antar jag att sonen som skrivit på har fullmakt från samtliga syskon.
 
Om det finns fullmakt från alla dödsbodelägarna blir det sannolikt svårt att häva köpet eftersom dödsbodelägarna formellt förvaltar dödsboet fram till arvsskifte ägt rum. Och det är riktigt att lagfart inte kommer att kuna överföras förrän bouppteckningen är registrerad och klar.
 
Men vi vill inte häva köpet, vi vill ha huset. Behöver tips på vilken konsekvens man kan tänka sig om det drar ut på tiden och om det borde stå mer i hyreskontraktet.
 
Mitt svar avsåg en hävning från säljaren. Jag förstår att ni inte vill häva köpet.
Samtidigt så ser jag ett problem med att ni skall hyra ett hus ni redan köpt.
Antingen är affären giltig och då ska ni naturligtvis inte hyra av er själv.
Om av någon anledning inte affären är giltig så bör ni kanske inte flytta in förrän ni klarat ut och köpt huset.
Om er ståndpunkt är att affären har ingåtts i laga ordning så måste ni stå fast vid detta och kräva att få tillgång till fastigheten. Om det nu är så att inte lagfarten kan överföras av formella skäl tills bouppteckningen är helt klar så bör man kanske avstå att flytta dit.
Som jag skrev tidigare så visar ju ett hyresavtal att ni inte själv är riktigt säkra på att ni köpt huset vilket då kan användas mot er om det blir någon form av tvist.
Personligen skulle jag krävt att man slutförde bouppteckningen snarast och se till att ni får tillgång till huset.
Har ni funderat på magasinering och bo någon annanstans tills ni har lagfarten i er hand. Försök komma överens med säljaren (dödsboet) att dom tar den kostnaden tex.
 
Men det finns en paragraf i kontraktet att tillträdesdatumet kan komma att ändras om bouppteckningen inte är klar. Då antar jag att vi inte kan göra något?
Eftersom vi har en liten 6-månaders son att ta hänsyn till så skulle det kännas bättre att bo i det hus vi kommer att äga istället för att hysa in oss tillfälligt nånstans. Men jag förstår vad du menar. Det var därför jag testade två olika såna gratis juridisk rådgivning, men båda sade antingen häva köpet eller hyra huset. Jag skrev tidigare att vi inte ska betala hyra till säljaren utan enbart våra driftskostnader så att de förlorar pengar för varje dag som går.
 
Fördelen med att hyra (försöker hitta fördelar) är att vi skjuter upp vårt lån så det blir rätt billigt nu när jag är föräldraledig.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.