Hej Fritidshusforum! Här kommer en gåta. Planerar att bygga fritidshus på 40 kvm med kök och toalett inomhus. Plus elanslutning. Vilken huvudsäkring behöver jag och vilka tekniker funkar då? Spisen drar 12A . Funkar mulltoa eller förbränningstoalett? Och hur mycket ström behövs sammanlagt på huvudsäkringen? Om man inte eldar samtidigt som man lagar mat räcker 12 A? Och finns det någon övre gräns på A? Exempelvis I ett litet fritidshus blir hettan förmodligen olidlig om man drar på fullt på 25 A. Mvh; PerOF
 
Hur mycket kommer du isolera och hur stor ska byggnaden bli, detta ger effektbehovet vid "kallt ute", som i sin tur ger max ström du behöver för att erhålla denna effekten, om du ska ha direktverkande el som värmekälla.

Huvudsäkring väljs efter behov, dvs hur mycket hushållsel kommer gå samtidigt om max uppvärmning.

Eldar och lagar mat? Eldar du går det inte åt mycket ström?

Du kanske kan ta tillvara på värmen från din tilltänkta förbränningstoalett, ät mycket och få olidligt varmt inne.
 
Normalt i småhus är huvudsäkringarna 16, 20 eller 25 ampere. Är det ett litet hus räcker det nästan säkert med 16 ampere. Skulle det senare visa sig otillräckligt är det snabbt och enkelt gjort att säkra upp till 20 ampere.
 
Kan du förtydliga ditt svar? Isolering = 5 cm. Jag behöver be om en siffra på mellan 16 och 25A på huvudsäkringen!
MVh, PerOF
 
Jag har 16 A i min sommarstuga och det räcker bra. Spisen går på trefas så den är snabbare än spisen hemma i stan. Jag är där ibland på vintern och då tar det 6-12 timmar att värma upp stugan på 55 kvadratmeter med cirka 4 kW elradiatorer som är väl fördelade på de tre faserna. Fast golven tar ett dygn minst innan de är varma.
 
16A....räcker inte det så går det utmärkt att ändra det i efterhand.....
 
16 A räcker vi är två permanenthus med el beredare som delar på 16 A huvudsäkring.
 
I ett hus med i princip obefintlig ( 5 cm) isolering räcker knappast 16 A under vintertid både för värme och den övriga förbrukningen. Isolera lite bättre så kan du klara dig med 16 A
 
Om man bygger nytt och har planer för uppvärmning under vintern då isolerar man väl inte 50 mm? Jag antar att husets stomme inte är 45*45?

Vi har 16a i vår kåk, permanentboende, värmer visserligen med luft vatten men ändå, huset är tre gånger så stort och ett rent stenhus, oisolerat

Men enda rätta svaret är att gå in på en sida där du kan beräkna ditt värmebehov utifrån dina förutsättningar, dvs läge, fönster, isolering etc. Då vet du effekten på radiatorer, sen lägger du på hushållsel
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.