Mikael_L
Däcket går runt gaveln på huset, dvs i 90° vinkel. En lång del (ca 9 meter) som har nedgrävda plintar dryga 2 meter ut.
Här kommer ju däckat att hållas fast bra mot huset iom plintarna, men jag hade iofs ändå tänkt fästa bärlinan vid huset med typ 3st långa skruv med långa fasadplugg i grunden.
Det är kanske bara dumt, t.ex. kommer ev rörelse (fukt, värme osv) bli tvunget att slita i något fast ...?

Den andra delen av däcket, i 90°, är lite kortare, typ 7 meter, men 4 meter bred.
Där har jag inga nedgrävda plint, utan alla bärlinor kommer bara vila på betongplattor på mark.
 
Varför krångla till det så?
 
  • Gilla
JOW
  • Laddar…
Mikael_L
Daniel78 skrev:
Jag hade skruvat fast 2 stycken 100*300 hålplattor, och kanske kört ner ett par stycken 6*180mm skruv uppifrån och ner också.

Om det räcker får någon annan räkna på :)
Det behöver inte räknas på, ty jag har inte tänkt parkera bilen eller stridsvagnen på det där däcket ... :D
 
Mikael_L
Matti_75 skrev:
Varför krångla till det så?
Balkskor ska det va, alltså ... ;)



Jag kan leta om jag har en näve över efter förra projektet.
Om jag ska skruva detta imorgon är jag osäker på om jag orkar åka och köpa om det går att undvika. ;)
 
Redigerat:
Varför krångla till det? Låt reglarna vila på plattorna, strunta i infästningen i huset, altanen kommer inte röra sig alls, dels kommer den väga minst några 100kg, sedan finns det ingen horisontell kraft som skulle kunna få den att röra sig i den riktningen.
 
Mikael_L skrev:
Det behöver inte räknas på, ty jag har inte tänkt parkera bilen eller stridsvagnen på det där däcket ... :D
Nja.. räkna på det i alla fall.. du kanske vill köpa ett sådant där 900kg ute-kök om något år.
(jag såg ett sådant på ett tv-program från USA som vägde 2000 lbs.. det såg lockande ut :)
 
Mikael_L
pbengtsson skrev:
Varför krångla till det? Låt reglarna vila på plattorna, strunta i infästningen i huset,
Svaret på det är att det inte finns plattor under varje ställe där en regel ska vara. Och det finns inte heller tillräckligt många plattor liggande här för att ordna det så.
Men i övrigt har jag just nu ikväll börjat tveka alltmer över värdet att ens fästa altanen i huset, du stödjer ju också den tanken. ;)
 
Ibland konstruerar man för sinnesfriden och inte för att det behövs. Gissar på att trallen kommer vara 32mm tjock :)
 
Mikael_L
Nejdå, 28x120.
Bärreglarna under kommer sitta på nåt runt 40-50cm cc. Trallen ska ligga 45° diagonalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.