Vi är på gång i vitvarudjungeln, ett helt hus ska fyllas och många tusenlappar blir det. En djungel rent utsagt.

Finns det några märken som håller bättre kvalitet än andra, eller är det mest utseendet som skiljer dem åt?

Vi har kikat på Electrolux och Husqvarna, har tidigare erfarenhet av Miele, hur står de sig rent kvalitetsmässigt mot siemens, samsung mfl ?

Våra krav;
- rostfria vitvaror
- självavfrostande frys, fullhöjd
- kyl med kolfilter, fullhöjd
- varmluftsugn, behöver ej vara självrengörande
- induktionshäll
- inbyggnadsmicro
- diskmaskin, här är energiklass och vattenförbrukning men ffa ljudnivå viktig (används mycket och öppen planlösning!)

Till detta ska vi även ha tvättmaskin o tumlare, här är energiklassen också viktig känns det som.

Har ni tips på bra, energisnåla och prisvärda paket tas de tacksamt emot!!
 
Både Electrolux och Husqvarna har generellt lite skiftande kvalité idag. Och Miele är väl inte riktigt samma kvalité som det en gång var, det är nog inte dåligt men kostar ju å andra sidan mer.

Vi kommer köra på Siemens i kök och Bosch i tvättstugan.
 
  • Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
Vi valde ganska snabbt efter att ha läst så fruktansvärt mkt dåligt om Electrolux/Husqvarna att förbise dessa märken. Istället sparade vi lite extra. Sök runt på forumet, massa folk som haft stora problem med att diverse kretskort och delar gått sönder så många gånger att vissa tom. slängt ut sina vitvaror innan garantin gått ut.
 
Kan lägga upp vår lista sen om det finns intresse, måste bara hamna vid en dator först :)
 
Man kan ju blanda :) vet att Elon har utvalda produkter med 5 års garanti. Dessa torde vara okay :)
själv gick vi ifrån set och kör Bosch ugn, micro och diskmaskin samt whirlpool häll och tovenco fläkt.

Precis satt in sakerna men har en del som jag inte är nöjd med, även om de funktionsmässigt fungerar bra.

Köpte hos Elon och betalar via ge moneybank och får då 5 års försäkring.
 
Tips är att offerters det ni skall ha till gränsbyggden och någon lokal aktör. Man blir förvånad över hur mycket de kan pressa priserna....
 
6-7% tror jag vi fick på gränsbygden
 
Vi fick ner vår lokala firma att matcha gränsbyggden, resulterade i ca 26% rabatt. Dock grundades det på ett litet missförstånd. Skulle ligga ca 700 över egentligen.

Oavsett, det funkar bra att spela ut dem mot varandra.

De lokala offerterade ca 37 medan gränsbygden la sig på 33. Efter fråga om den lokala firman kunde matcha så sänkte de till 33.

Spela ut dem mot varandra :)

Sorry of topic, handlade ju egentligen om kvalitén på olika märken. Där har jag inte så mycket att tillföra än så länge :)
 
O
siemens och bosch är samma tillverkare....samma prylar olika namn....
 
Odjuret skrev:
siemens och bosch är samma tillverkare....samma prylar olika namn....
Men tillverkningen sker i olika länder.
 
Körde Siemens rakt igenom i kök och Bosch i tvättstugan. Beställde från Tyskland, tog 4 dagar sparade massa pengar på det :)

Mikron var dock trasig när jag installerade den. Ringde till BSH och dagen efter var en installatör hos mig och fixade den. Utan krångel.
Riktigt nöjd.
 
dhanjel skrev:
Så här ser våra planer ut:
[länk]

[bild]
Vi köpte nästan samma köksvaror som ni funderar på. Jag ångrar att vi inte tog en inbyggnadsdiskmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.