Var och klämde på båda en Stiga för 2995kr och en Klippo för det dubbla. Jag kan omöjligt motivera uppköpet. Båda har briggs motorer. Stigan och kraftig metallkåpa och handtaget/dödmansgreppet 100ggr skönare på Stigan.


Den här tänker jag på. Ingen med erfarenheter?
http://granngarden.se/product/multiclip-50-plus-sa-45-ohv

Klippo har ju flyttats till Polen och frågan är om alla förändringar med varumärket innebär samma kvalitet på sikt som förr?
 
Bricco skrev:
Var och klämde på båda en Stiga för 2995kr och en Klippo för det dubbla. Jag kan omöjligt motivera uppköpet. Båda har briggs motorer. Stigan och kraftig metallkåpa och handtaget/dödmansgreppet 100ggr skönare på Stigan.


Den här tänker jag på. Ingen med erfarenheter?
[länk]

Klippo har ju flyttats till Polen och frågan är om alla förändringar med varumärket innebär samma kvalitet på sikt som förr?
Kul att det är Stigas kinamotor på klipparen på bilden medan det står Briggs&Stratton i beskrivningen...
 
Nonkan skrev:
Kul att det är Stigas kinamotor på klipparen på bilden medan det står Briggs&Stratton i beskrivningen...
Ja det lär nog vara felskrivning för enbart Granngården skriver Briggs.. Men hittade någon som jobbat med klippare i 15 år som rankade Stigas motor som tvåa efter Hondan och innan 3an Briggs.
 
Bricco skrev:
Ja det lär nog vara felskrivning för enbart Granngården skriver Briggs.. Men hittade någon som jobbat med klippare i 15 år som rankade Stigas motor som tvåa efter Hondan och innan 3an Briggs.
Fick du leta länge innan du hittade honom?

Sorry, kunde inte låta bli... ;)

Klippon är gjord för yrkesbruk, den kanske har vissa features som du inte är i behov av och stigan passar bättre helt enkelt. Då är det ju bara att spara de tusenlapparna och vara glad och nöjd :)
 
thomasx skrev:
Fick du leta länge innan du hittade honom?

Sorry, kunde inte låta bli... ;)

Klippon är gjord för yrkesbruk, den kanske har vissa features som du inte är i behov av och stigan passar bättre helt enkelt. Då är det ju bara att spara de tusenlapparna och vara glad och nöjd :)
Vilka features tänker du på som den har som inte Stigan har? Med yrkesbruk antar jag du menar kåpan i aluminium som håller längre än motorn.. Jag är nöjd om de håller ungefär lika länge ;)

Jag klipper kanske max 12-15ggr per år (ca 800kvm) och den står i garage all övrig tid. Försöker bara utvärdera om det är värt en Klippo för dubbla pengarna för i butik kändes båda precis lika fina och kvalitativa.
 
Redigerat:
Bricco skrev:
Vilka features tänker du på som den har som inte Stigan har? Med yrkesbruk antar jag du menar kåpan i aluminium som håller längre än motorn..

Jag klipper kanske max 12-15ggr per år (ca 800kvm) och den står i garage all övrig tid. Försöker bara utvärdera om det är värt en Klippo för dubbla pengarna.
En yrkesmaskin används och servas på ett helt annat sätt än en konsumentmaskin. Det är antagligen inte bara kåpan som skiljer utan kan vara många andra saker också där stigan har saker som håller klipparens livslängd om den används upp till 15ggr/ år men inte mer, medan klippon kanske har kvalite i samma prylar som håller 10 gånger längre. En vanlig konsument märker ingen skillnad, men yrkesmannen gör. Det kan finnas många mer detaljer som kan skilja, jag är ingen expert på gräsklippare men jag vet att det är så i en del andra produkter.
En typisk grej som jag märkt ofta är karakteristisk i skillnad är valet mellan plast och gummi i olika detaljer, hjul t.ex. plasthjul slirar mycket lättare på gräset än gummihjul, och skramlar som fasiken när man kör på hård beläggning, asfalt osv. Plasten går dessutom sönder mycket lättare. Plåt eller aluminium i kåpan som du nämner är en annan sådan detalj.
 
Jag är också tvungen att köpa en klippare snart.
Helst vill jag ha en begagnad Klippo (från innan de blev svanenmärkta och svaga) men de är sällsynta tyvärr, så åker väl på att köpa en ny.
Har dock inte råd med en ny Klippo tyvärr.
Hur är Stiga Multiclip 50 i styrka, har de också blivit klena?
Hur hållbar är drivningen konstruerad?
Gillar inte hjulinfästningarna på Stigas modeller, ser klent ut när inte hjulen är fästa på en axel.
 
Nu har jag själv lämnar traskandet bakom en klippare.
Min erfarenhet av Stiga är inte stor. De enda gångerna är när vår granne kom över och lånade vår Klippo för att hans Stiga inte funkade.
Kan tillägga att vår Klippo fick väldigt lite kärlek, service med 4-8 års intervall.
 
Var nere och rullade omkring med en Klippo samt Stiga och kollade mer noga. Har nu beställt en Klippo Excellent H (Hondan) :) Magen valde. Hoppas det blir bra nu.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Bricco skrev:
Var nere och rullade omkring med en Klippo samt Stiga och kollade mer noga. Har nu beställt en Klippo Excellent H (Hondan) :) Magen valde. Hoppas det blir bra nu.
Det blir det helt säkert :)
 
Tråkigt nog lägger Stiga ned fabriken i Tranås i år. Svagheten i Klippo, beror inte den på att man sätter i en storlek mindre Hondamotor än andra? 140 istället för160 och 160 istället för 190.
 
Ska Stiga flytta produktionen utomlands eller lägga ner gräsklippartillverkningen helt?
 
De som tycker Klippo känns svaga har oftast inte tagit bort mulchinglisten i bakkant på kåpan vid klippning i högt gräs..

GGP (som äger vaumärket Stiga) flyttar tillverkningen av åkgräsklippare (frontklippare) från Tranås till Slovakien. Gåbakomklippare har tillverkats i Italien i många år, det var länge sen Stiga gåbakom gjordes i Sverige. Italien är huvudland för GGP-koncernen.
 
Sådär, slutade med att jag köpte en ny Stiga Multiclip 50.
Får väl se vad jag tycker om den i slutet av sommaren, har inte kunnat prova den ännu :)
 
Nonkan skrev:
De som tycker Klippo känns svaga har oftast inte tagit bort mulchinglisten i bakkant på kåpan vid klippning i högt gräs..

.
Vilken list är det, och på vilka av klippos klippare finns den? Kan inte påminna mig om att det finns nåt löstagbart där på vår klippare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.