okok,

Aldrig fel att bolla ideer. Har själv fjärrvärme idag och priserna stiger och det går sönder saker även på fjärrvärmecentraler :)
 
zucchini skrev:
ty
får som skilda uppfattningar om ftx, att det ska spara mycket energi och inte. Kanske vettigare då med flvp än ftx+fjärrvärme
Men alltså, naturligtvis sparar du energi med FTX om du utgår från att du ventilerar värmen rakt ut. Exempelvis med mekanisk frånluft. Men om du i dagsläget nästan har obefintlig ventilation så kommer du självklart inte spara pengar på att installera FTX, det du gör är att du inför ventilation i ett hus som saknar det. Visst återvinner du kanske uppåt 80% av värmen med FTX, men du förlorar fortfarande 20%.
 
vectrex skrev:
Men alltså, naturligtvis sparar du energi med FTX om du utgår från att du ventilerar värmen rakt ut. Exempelvis med mekanisk frånluft. Men om du i dagsläget nästan har obefintlig ventilation så kommer du självklart inte spara pengar på att installera FTX, det du gör är att du inför ventilation i ett hus som saknar det. Visst återvinner du kanske uppåt 80% av värmen med FTX, men du förlorar fortfarande 20%.
i dagsläget är det charter för kråkorna på vår vind, tänkte att ftx skulle återanvända denna spillvärme och i sin tur minska kwh/år och därmed också kostnaden

ska nog ta in tips och offerter från företag, men föredrar att ställa dumma frågor på Internet ;)
 
Du lär nog få svår att återvinna spillvärmen från vinden m.h.a. FTX, det är nog isolering som gäller för att slippa få upp värmen dit.
 
Du har redan en bra kalkyl för fjärrvärmen ovan. Men innan du bestämmer dig så jämför med kostnaden för markvärme eller bergvärme så att du fattar rätt beslut.

Har du en stor tomt och tillgång till grävare så kanske en markvärmeinstallation kan vara ett fördelaktigare alternativ.

Är 26000 kWh inklusive eller exklusive hushållsel?
 
Har själv bergvärme och FTX och kan konstatera att FTX:en, mer eller mindre, endast bidrar till ett mycket trevligare inomhusklimat. Det är svårt att "få tillbaka pengarna" med det aggregat vi har, men man bor ju inte i hus för att tjäna pengar utan för att trivas i huvudsak. Sen är det ju alltid gött om man kan minimera sina utgifter, men då finns det bättre alternativ än FTX.
Bergvärmepumpen däremot, där har du en vän både för plånboken och för trivseln, i det långa loppet vill säga...

Så upplever jag det i alla fall...
 
Vi har fjärrvärme (installerat -04, flyttade in -07), det enda vi hitintills behövt göra är att byta cirkulationspumpen, sedan har vi bytt reglercentralen för att jag ville ha bättre reglermöjligheter och innetempgivare.
Har fått jämnare innetemp.

-09 installerade vi FTX-system, har inte direkt märkt någon minskning av energiåtgången, men det vi har märkt är att vi har mycket bättre innomhusklimat.
 
Bambi skrev:
okok,

Aldrig fel att bolla ideer. Har själv fjärrvärme idag och priserna stiger och det går sönder saker även på fjärrvärmecentraler :)
Ja, priserna stiger. Och det är naturligtvis ett aber. Man sätter sig ju också mer eller mindre i knäet på en leverantör. Det får man ta med i beräkningen, dvs det måste vara motsvarande billigare än andra alternativ. Kan vara lite svårt att sätta siffror på dock.

En fjärrvärmecentral är däremot en enkelt och billig grej. Inte i närheten av lika mycket som kan krångla som en bergvärmeinstallation, och gör det det så är det enkelt att fixa själv (primärkretsen tar naturligtvis din leverantör hand om, pilla inte i den). De håller enkelt 30-40 år. Är tysta, underhållsfria och få rörliga delar.

Detta gäller alla vanliga installationer. Det har Bambi tyvärr inte, så den blev det krångel med... ;)
 
Vi satte in bergvärme för ett år sen. Gick från ca 25000 kWh till 10500 kWh, är 120 kvm enplans byggt 62. Radiatorer endast. Jag resonera att ville inte binda mig till en fjärrvärmeleverantör. Nackdel är att bergvärmepumpen kräver en del utrymme, fjärrvärme är en kompakt enhet.
 
Bambi skrev:
Zucchini,

Det skulle var intressant att få höra om dina negativa erfarenheter av bergvärme, då jag bara fastnat i de positiva.

För mig är det helt obegripligt att man ens funderar på annan värmekälla om man ska installera nytt. Varför inte få ner värmekostanden 3,4, 5 ggr och samtidigt höja värdet och intresset för huset?

Mvh
Bambi
Vad kostar bergvärmepump i inköp och installation? ca 100 000?
Om det kostar 100 000 så kostar bergvärmepumpen ca 2,5-3ggr mer.
 
jostsweden skrev:
Vi satte in bergvärme för ett år sen. Gick från ca 25000 kWh till 10500 kWh, är 120 kvm enplans byggt 62. Radiatorer endast. Jag resonera att ville inte binda mig till en fjärrvärmeleverantör. Nackdel är att bergvärmepumpen kräver en del utrymme, fjärrvärme är en kompakt enhet.
Hur funkar det med radiatorer och bergvärme? Ett problem med bergvärme är ju typiskt att man inte vill/kan köra ut så höga temperaturer på sekundärkretsen, eftersom det gör att pumpen får jobba hårdare (med sämre verkningsgrad).

Så om man som jag har gamla radiatorer som är dimensionerade för hög framledningstemp så är fjärrvärme lättare att få att fungera. (TS hade ju golvvärme och då spelar just den egenskapen hos fjärrvärme ingen roll).
 
Men golvvärmesystemet är snart 50 år kommer det att fungera ?
Provtryck systemet-en del i taget --om det är defekt.
Finns det möjlighet att använda så beakta att isoleringen under -60talet inte var vad den är idag
detta gör att en del av värmen går neråt,kommer att påverka uppvärmningskostnaden.
Annars är mitt förslag :fjärrvärme +radiator

mvh pr95
 
vi väntar på provtryckning nu. Rören verkar vara i plast, de som går ner i plattan från pannrummet. Bra eller dåligt? inns reglage för varje rum där. Finns 10 likadana hus här där de andra kör sin golvvärme..
 
ett
pelpet skrev:
Du har redan en bra kalkyl för fjärrvärmen ovan. Men innan du bestämmer dig så jämför med kostnaden för markvärme eller bergvärme så att du fattar rätt beslut.

Har du en stor tomt och tillgång till grävare så kanske en markvärmeinstallation kan vara ett fördelaktigare alternativ.

Är 26000 kWh inklusive eller exklusive hushållsel?
det är inklusive hushållsel
 
Min hushållsel är på ca 8000 kWh, så rimligt är att din mängd som är värme är ca 18000 kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.