Jag har tänkt installera ett fast nätverk hemma. För att slippa en massa synliga kablar så är tanken att dra sladdarna på kallvinden och borra hål ner i innerväggarna.

Hur bör jag skydda kablarna på vinden? Mössen brukar försöka bosätta sig uppe på vinden när vintern kommer och dom vill säkert tugga lite på kablarna. VP-rör är det jag kommer att tänka på, men det kanske finns något annat? Någon form av flexibel slang vore smidigare, men det måste ju i så fall vara något som mössen inte är så förtjusta i.
 
Ska du vara helt mussäkrad måste rören vara av metall. Plast äter de sig genom om de känner för det. Annars är ju ett alternativ att dra kablarna inne i bostaden i alla fall och dölja med snygga och diskreta kabelkanaler. Brukar bli riktigt bra.
 
VP-rör funkar bra. I vart fall har mina möss aldrig gett sig på dem. Jag vet att de håller till på vinden :). I ett skjul på tomten hade de däremot börjat gnaga på en oskyddad bit EKK som var dragen genom väggen utan skyddsrör.
 
Ett annat tips, som gör det lättare att dra, är att bara dra upp rören på vinden och sedan hänga kablarna i takbjälkar el.dyl (krök en spik) s.a. mössen inte kommer åt.
 
Jag tror inte att dom är så förtjusta i vp-rör, dom verkar gilla mjukplast och gummi mer än hårdplast. (Elledningarna är dragna på vinden i vp-rör så jag har nog större anledning att vara orolig för dom i så fall.)

Att bara dra rören rakt upp och sedan hänga kabeln fritt mellan takstolarna låter helt klart som ett smidigt sätt och dessutom gör det ju att det blir väldigt enkelt att ändra i installationen, Fast möss är ju duktiga på att klättra, så kabeln kanske lever farligt i alla fall. Men det är nog värt ett försök.
 
Ja, du kan ju få vara försöksperson, rapportera tillbaka om det blir uppätet. :) Glöm inte att stoppa i en tuss isolering i ena änden av röret så du inte får kondens. Jag har själv gjort så här, men jag har inga möss vad jag vet.
 
Jag har dragit både nätverk, antennkablar och larmkablar rätt i lösullen på vinden.
Personligen tror jag att faran med möss är överdriven. Å andra sidan skulle jag aldrig dra starkström på det sättet.
Skulle något hända med mina kablar lovar jag att rapportera men efter ett år fungerar allt som det ska.
(Jag hade aldrig gjort så hos en kund men bagarens barn osv...)
 
Har du försökt bli av med orsaken till problemet: mössen?
 
bobas skrev:
Har du försökt bli av med orsaken till problemet: mössen?
Eller sluta med internet? ... ;)
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
När vi byggde 2000 så drog elektrikern och jag en grönfärgad cat 5e som skulle innehålla något medel som mössen hatade. Inte för jag egentligen vet, men de ser och känns helt annorlunda.
 
Mössen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.