Hejsan!
Har nyligen köpt en bostadsrätt som jag håller på att renovera och har ett antal funderingar kring elen.

Då jag har rivit ner ett antal mellanväggar(regel och gips) som det har varit elinstallationer i (en kopplingsdosa och två strömbrytare) så skulle jag behöva flytta på dessa. Bl.a. genom att sätta brytare i en annan mellanvägg, men även en brytare i en av ytterväggarna i betong.

så till frågorna:

  • Är det okej att dra vp-rör en sträcka bakom fodret för ytterdörren för att undvika att behöva arbeta så mycket i betongen?
  • Måste man ta ut tillräckligt mycket för en koppligsdosa eller kan man i befintlig hålighet i betongen koppla samman ledare för att sedan täcka detta med ett doslock?
 
För att koppla SKA du ha en dosa att koppla i, rören kan du lägga vart du vill det är huvudsaken att dom går "hela" från dosa/apparat till dosa/apparat och att man kan dra om tråden i dom.
 
elmont skrev:
För att koppla SKA du ha en dosa att koppla i, ..
Om jag då istället kan flytta kopplingarna från denna dosa till en annan, kan jag då ha ledare som bara går ut ur ett rör och in i ett intilliggande bakom ett doslock?
 
Röret ska mynna i dosan, jag skulle troligen "spika kulo" dvs göra ett utanpåliggande montage om inte det går att komma fram med rör på ett "riktigt" sätt. Fogar man in "kulon" med tex latexfog mot lister och foder brukar det bli helt OK.
 
Sitter på jobbet så kan inte visa några bilder och det är lite svårt att förklara. men det kommer i dagsläget 3 st rör ner från taket(betong), där en av mellanväggarna stod, och går in i en dosa där ledarna är sammankopplade.
Men det går då alltså inte att kapa dessa rör i höjd med/lite ovanför taket och bara ha ledare som går ut ur ett och in i ett annat utan att det kopplas något och sedan sätta ett vanligt doslock eller liknande över dessa rörstumpar?
 
Kan du inte sätta en utanpåliggande dosa över rören?
 
det kan jag naturligtvis göra, det tråkiga är bara det att det då blir en utanpåliggande dosa mitt i taket..
 
Mikael_L
Jo, men du måste i princip lösa det så som elmont skriver.
Dvs ha en kopplingsdosa av något slag.
Om det nu är bara två av rören som ska användas och kopplas samman är det också OK att föra ihop dessa med hjälp av en VP-rör-muff, om det skulle gå på något vis. Detta kräver dock ofta att man bilar fram en bit till av rören, så det går att trixa dit muffen.
Men ska kablarna grena ut åt tre håll är det endast någon eldosa som är godkänt.
Denna dosa kan antingen bilas in i taket eller vara en utanpåliggande, bara rören går att få in i dosan.

edit:
Sen går det naturligtvis att fimpa rören helt och hållet med.
Att lokalisera vart alla kablar tar vägen och vilken funktion dom har.
Så dra ur alla kablar, sluta använda rören och lösa allt med en ny dragning, antingen infälld eller utanpåliggande.
 
Redigerat:
Okej, någon som har erfarenhet av att bila/borra för dosor i betongtak?
 
Mikael_L
Du kan ju leta efter den grundaste dosa som går att finna:
Elektrikerna som hänger här har säkert bra tips.

Jag har själv satt ELJO VP-DT 32mm som är endast 32mm tjock (inte på det sätt och anledning som du behöver, dock). Det finns kanske tunnare men framförallt dosor med inte så många stutsar åt alla håll.
http://elbutik.se/product.html/takdosa-2?category_id=1959

Fast egentligen borde man kunna såga bort alla stutsar som ej behövs.
Och kanske modifiera de som ska användas något lite så rören blir lättare att få in?
 
Jag har god erfarenhet av att bila i tak, det är ett skitjobb men det går och man ska inte vara för "snål" när man bilar. Det går nästan lika fort att bila ett lite större hål och det är sedan mycket enklare att arbeta i hålet. Men man måste vara lite försiktig så man hinner hejda sig om man stöter på nått avlopp eller vatten.
OCH hyr en bra bilmaskin med nyslipade bilmejslar.
 
O
Jag antar att du kollat med föreningen att du får göra alla dessa ingrepp?
 
Odjuret skrev:
Jag antar att du kollat med föreningen att du får göra alla dessa ingrepp?
ajjemen!

Några nya frågor har dock uppkommit.

Har planer på att även byta till en ny undercentral då den gamla har sett bättre dar. när man då ändå byter, ska man då passa på att sätta in jordfelsbrytare? behöver man verkligen ha det i en bostadsrätt?

Nästa fråga gällde kyl/frys. tidigare har det varit en separat matning till dessa, men den kom även den ner från taket mitt i rummet. det enklaste vore därför om man kunde låta kyl/frys dela säkring med något annat. alternativen som finns är
  1. samma som belysning och uttag i kök (kaffebryggare, micro, vattenkokare) och vardagsrum (tv, dator, ljudsystem.)
  2. samma som diskmaskin.
(3. samma som spis)

något av alternativen som skulle kunna funka? eller behöver man en separat till kyl/frys. det är en kombinerad från ikea som (om jag förstått rätt) bara ska dra ca. 31W
 
Redigerat:
Det finns en gammal praxis att lägga kyl och frys på en egen grupp, mest för att blidka de som förordar en separat JFB för dessa. Det finns dock inga hinder för att låta kyl/frys dela på gruppen med det du räknar upp i alt 1 och 2. Det kan bli lite trångt effektmässigt så du får låta bli micro, vattenkokare och disk samtidigt. Spisgruppen nallar man dock inte på - den ska endast gå till spis och ugn.
 
antasp skrev:
när man då ändå byter, ska man då passa på att sätta in jordfelsbrytare? behöver man verkligen ha det i en bostadsrätt?
Ja och ja!
 
  • Gilla
LGG-01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.