. IMG_4373.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom "klistrade" skarvarna med det i tuberna.
Och läckaget är i skarven mellan taken där isen är.
IMG_1104.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och själva isbildningen:
IMG_1096.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och läckaget och det droppar hela tiden, men det syns inte.
IMG_1056.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Finns det ingen bild på taket när det är färdigt?
 
Jo IMG_4386.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det ser lite tråkigt ut med de spänningarna i plåten i skivorna hitåt, men det är ju bara estetiskt, tycker också det är lite konstigt att de valt att falsa skivorna över ränndalen istället för att faktiskt göra en ränndal.
Tuberna på bilden över är av typen m82 och bra falstätning. På den låga lutningen är det att föredra att köra falstillslutar manskin istället för "svensken" den blå-gula tången som syns på en av bilderna. Den knyter inte lika tätt och is kan lättare krypa in, Har du varit uppe och skottat någonting i vinter? och hur ser det ut på andra sidan nocken? plåt där med?
 
Dom använde en maskin för att försluta falserna
IMG_0821.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag har skottat 2 gånger men inte ner till plåten för det avrådde dom ifrån, det sliter tydligen på falsarna
 
Har dom kört med m82 och den falstillslutare vilket är en ganska ny och bra maskin har jag svårt att se vad dom ska göra om. Sen undrar jag om det verkligen är godkänt att göra en ränndalen på det sättet.

Hör inte riktigt hit men känner några som täckte ett tak som motsvara 4 st fotbolls planer i yta med dubbelfalsat bandtäckning enligt alla regler. Men på vinten läckte det mycket värme så is bildades på taket och vatten börja läckte in. Dom testa allt möjligt för att få det tätt men inget hjälpte så en massa advokater blev inblandade men plåtslagarna hade sagt att man skulle tilläggsisolera innan man bandtäckte för att inte få is på taket. Men kunden hade sagt att det blev för byrt och inte behövdes så på grund utav det så slapp plåtslageriet göra om taket.
 
Redigerat:
I detta fall har ingen diskussion om isolering förekommit, huset är från 50-talet och det är dåligt isolerat, men varmt och skönt ändå på vintern. Men om jag förstår saken rätt så får man skylla sig själv om man har isbildning på taket.
 
Tyvärr så kan inte falsarna hålla tätt när det det blir vatten under isen.
Det kan bli många kilos tryck mellan plåten och isskorpan.Teoretisk kan trycket bli 100 atmosfärer eller ca 100bar om jag inte räknat helt fel
hur mycket har du i däcken?
Felet har plåtslagaren gjort.Han har inte räknat med vattnet under isen.
Det hade varit bättre med duk eller svetsat rostfritt.
utförandet är lite ovanligt men inte felaktigt "vad jag kan se utav bilderna" men lite ovanligt just i ränndalen.
 
Falsat plåt tak :mad:skall ha minsta taklutning på 5,7° och inte lägre. Har man ett lägre fall välj ett svetsat tätskikt. Detta innebär av rostfri plåt, papp eller duk. Som tidigare har skrivits i tråden kan det inte ligga snö och is på ett plåttak för länge eftersom det tillslut släpper in vatten då falsoljan tillslut sköljs bort, kanske inte 1-3 vintern men efter det.

Tyvärr :confused:måste jag säga att taket ovan med banden som går över ränndalen är ett stort problem då rörelsen i plåten och de omkullslagna falserna inte kommer att hålla tät. Anledningen är bland annat att antal falser på denna yta är utsatta för stort vattentryck vintertid och kommer då att läcka helt säkert. Dessutom är det på håret att taket kanske skulle ha gjorts utav svetsad täckning istället.

//J
 
suck, det blir inte roligt det här.:(
 
Jag tror inte det är spänningar vi ser i mitten av de långa banden. Min gissning är att banden varit för långa för transport och därför vikts dubbla. Vilket inte är jättebra.
 
Yes dom var vikta när dom kom.
Är nog svårt att hitta en sån lång bil.
 
legul skrev:
Yes dom var vikta när dom kom.
Är nog svårt att hitta en sån lång bil.
Man kan köra upp skivor på plats lite besvärligt men bättre än att vika dom.
 
När viker man banden?, ser för jävligt ut, antingen kör man ut med kranbil eller kör upp dom på plats. Att skippa vinkelrännan i detta fall är tveksamt då man får rörelsen in i sidan på dom korta banden. Det kan mycket väl vara kondens då snön är mycket bra isolering, och uterummet kan bli mycket varmt med lite sol. men det ska pappen ta. är otroligt lätt att dubbelfalsen "hoppar ur vid den typens vikning av vinkelränna.
 
  • Gilla
Ludwig
  • Laddar…
Hade det inte varit enklare att gjort en vanlig ränndal än på det här viset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.