Hej!
Som rubriken lyder, är det någon av er som värmer upp huset enbart med braskamin?

Jag och sambon har precis köpt ett hus från -38, ca 90 kvm 2 plan. Vi har en braskamin i köket, centralt i huset. Kaminen har inbyggd fläkt som blåser ut varmluft. Vi har nu dragit upp ett rör så att den även blåser ut på övervåningen.

Är intresserad av att veta om någon här har nån liknande lösning och klarar sig på enbart kamimeldning?
 
Beror en hel del på planlösningen. Men är den ok så borde det räcka med typ 6kw på en gammal kåk i västerbotten. Vet inte vad er braskamin ger dock...
 
Min dotter har en sån lösning och dom klarar sig med enbart kaminen året om i Norrbotten. Dock så är det en 1,5 tons Tullikiivi täljstenskamin så den lagrar ju värme väldigt bra.
 
Jag vet inte om jag tycker att det är smart. Känner en person som gör det och det blir ju oerhört svajigt över tiden. Han kör det kök och vardagsrum och bor bara i dessa delar. Detta är i Gbg-trakten.

Jag tror att man skall ha en viss basvärme och så eldar man upp till trevlig temperatur. Så gör vi på övevåningen. Men att stänga av all värme blir nog inte bra tror jag.
 
Det fungerar väl bara om man är hemma hela tiden. Har inte braskaminen väldigt mycket sten/sand/vatten eller annat i sig för att lagra värmen så blir det kallt rätt snart efter man slutat elda om man inte har några andra värmekällor.

Vi har ett hus, ungefär i den storleken men något äldre. Vi har luftvärmepump och några elelement för grundvärmen. Sedan eldar vi i en kamin när vi är hemma på vintrarna. Utan eldandet har vi runt 16 grader inne, men det blir snabbt varmt när man tänder en brasa.
 
Vi har bott i huset i ca 1,5 månad. Det har varit några minus på nätterna, ändå är det omkring 21° på morgonen när vi kliver upp. Vi har inte behövt elda på mornarna. Är så nyfiken på hur det kommer bli mitt i vintern...
 
Några saker som jag har lagt märke till i vårt hus (säkert olika i olika hus):

- Om man bara eldar några timmar så blir det snabbt kallt när man slutar elda. Men om man eldar lite längre tid så blir murstocken så varm att den värmer huset närmare ett dygn. Vi har en väldigt grov murstock och det tar nog minst 6-8 timmars eldande innan man känner att den blir varm på utsidan.
- Det är inte bara utetemperaturen som kyler ner luften inne. Blåsten påverkar minst lika mycket. En kall vindstilla dag kan det gå åt mindre energi än en varmare blåsig dag.

Det går säkert att klara sig en vinter med bara kaminen. Förr gjorde man väl det? Men jag skulle nog skaffa några elelement eller en luftvärmepump som reserv ändå... :)

Vill man spara energi är annars tofflor utmärkt! Vi har märkt att vi kan hålla huset kallare utan att frysa om vi bara använder tofflor inomhus. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.