Hej.
Jag ska plantera min första häck som kommer bli i två delar på ca 18 meter och 25 meter.
Jag har idag grävt ett planteringsdike (bred 60 cm och djup ca 40 cm) för den korta häcken och började fundera på hur mycket planteringsjord jag behöver per meter.
Även tips på andra saker jag bör tänka på inför planteringen mottages tacksamt. Det här är min första riktiga plantering :)
Det är för övrigt Avenbok jag ska plantera.
20130427_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har lite tips och råd att komma med?
Ska jag lägga något i botten av diket innan jag öser ner jorden igen?
Ska jag blanda upp den gamla jorden med planteringsjord medans jag öser ner det i diket eller kan jag ösa ner den gamla jorden först och sen fylla på med planteringsjord över det?

och sen min huvudfråga. Hur mycket planteringsjord kan jag behöva köpa?
 
Du behöver kompensera för den jord som du kört bort (eg grässvålen). Passa även på att blanda i lite gödsel men inte för mycket.
 
Häckar som blir höga och yviga behöver rel mycket jord. Jag tror det brukar vara cirka 40 cm. Rötterna ska ju få plats när de växt upp. Men lättast är ju att fråga försäljningsstället (plantskolan) som även bör kunna svara på hur myckert inblandnig du kan ha.
 
Är det lera eller bara mer jord i botten? Är det lera så behöver man gräva mer å sen i med lite singel. Blir lätt badkar för plantorna annars.
 
Det var sand vid ca 40 cm djup. Jag har nu skyfflat ner jorden igen och sparat 5-10 cm till kanten. Det blev några skottkärror med jord över :)
Lera kan det vara i ena änden av 25 meters diket som jag har börjat lite smått att gräva. Det har varit översvämning i den delen av tomten då det finns en dagvattenbrunn där som inte släppt igenom vattnet ordentligt. Har löst det problemet och hoppas på att slippa se en del av min häck under vatten nästa vår eller vid större skyfall.
 
Det är bra att du återanvänder den jord du grävt upp. Sedan kan den förbättras genom att du blandar i billig köpejord ur påse. (eller om du kan få levererat ett lass) så höjer du humushalten. Plantera gärna så att buskarna står som på en liten kulle eller vall, för jorden i ditt dike kommer att sjunka ihop senare och då står häcken i ett dike.

PS jorden i diket är till för att plantorna ska få en bra start, sedan är meningen att rötterna ska breda ut sig utanför diket . Därför är det inte bra som vissa gör att bara fylla köpejord i diket för då har rötterna det för bra där i stället för att söka sig ut åt sidorna.
 
Redigerat:
Ja, jag tankte förbättra jorden med planteringsjord men jag vet ju inte hur mycket jag behöver köpa. Men jag får helt enkelt köpa några säckar och blanda lite på kän.
 
Svårt att bedöma. En tumregel jag sett är att man inte bör ta mer planteringjord än 50% i en planteringsgrop eftersom skillnaden då blir för stor gentemot omgivande jord. Däremot om den omgivande jorden är bra trädgårdsjord behöver du kanske inte blanda i någon köpejord alls. Köpejordens roll är att bidra med humus, vilket är särskilt viktigt om du har sandkord eller lerjord.
 
Okej. Ja det är nog sandjord jag har. Är ialf väldig lätt att gräva i :)
Jag tackar för alla tips jag fått. Tar gärna emot fler tips om det finns mer jag bör tänka på.
Det kommer nog dröja en eller två veckor innan jag kommer plantera häcken.
 
Jag ska också plantera ny häck, men jag ska ha liguster istället. Vi har också sandjord (tror jag iaf, har det på andra delar av trädgården iaf), så försökt få reda på om man ska jordförbättra med barkmull, sorterad jord eller kompostjord.
 
Redigerat:
_manne_ skrev:
Jag ska också plantera ny häck, men jag ska ha liguster istället. Vi har också sandjord (tror jag iaf, har det på andra delar av trädgården iaf), så försökt få reda på om man ska jordförbättra med barkmull, sorterad jord eller kompostjord.
Hej,
Jorden (sanden) behöver mer mull/organiskt material som kan hålla kvar vatten. Där inget växer behövs ingen gödsel och i sandjord kommer näringen snabbt att lakas ur när det regnar. Tänk på att det mesta växer i sand, vissa förespråkat att man kan odla det mesta i sand. (tex peter korn) Vi odlar våra mest känsliga växter i sand, för de klarar vintrarna bättre (inget vatten kring rötterna). Enda nackdelen är som sagt att näringen urlakas snabbt (och att man behöver vattna oftare).

Vi har själva något som kallas rostjord http://sv.wikipedia.org/wiki/Rostjord extremt näringsfattig jord efter granskog. Helt röd. Går inte att odla något i den. Allt vi gör vad det gäller planteringar kräver (nästan) att vi byter ut all jord mot ny. Tror vi är uppe i 300-500kbm nu. Det är många lastbilar och släpkärror det.
Sandjord är enligt min erfarnenhet inte alls en så dum start. Tillför organiskt material där du behöver det, låt bli där du inte ska odla något så slipper du rensa så mycket ogräs där. Ogräs trivs inte i sand, och är mycket enklare att dra upp ur sanden än i tex lerjord.

Lycka till med era häckar!
 
Vad är det för häck du tänker plantera?Olika växter är olika krävande vad gäller jord.

Eftersom du kommer att behöva ganska mycket mull till din sandjord så är mitt förslag att du kollar med kommunens återvinningscentral om dom säljer kompostjord. Hyr en kärra och ta hem ett eller ett par lass kompostjord i stället för att hålla på med köpejord på påse.

Avstå från att gödsla första året eftersom rötterna behöver utvecklas för att ta upp näring. Nästa vår breder du ut ett bra lager med kogödsel under hela häcken så har du en gödning som löses ut sakta och tillför mull.
 
Redigerat:
Hej,

Jag har precis planterat 90 meter Avenbok och ett tips är att köp runda stolpar och placera dem med 6-7 meters mellanrum. Spänn sedan en grön ståltråd långt ner och en långt upp så får du en rak linje där du sedan enkelt kan bina fast bambupinnarna.
Tänk på att använda något "töjbart" när du binder plantan så de inte "stryps" när de växer.
Plantjord är ju inte fel att blanda in i jorden, gödsla ej då det kan bränna rötterna.
Lägg gärna i en dropp slang så slipper du slita så med slangen.....
Viktigt oxå att plantorna står i vatten innan de planteras så de får dricka till sig. Vattna även i hålet innan plantan stoppas ner. Tänk på att låta rötterna hänga nedåt vid planteringen så de inte pressas ihop till en boll.

Mvh Fredrik
 
Sommartorparn skrev:
Vad är det för häck du tänker plantera?Olika växter är olika krävande vad gäller jord.
Sorry, såg nu att du hade skrivit att det gällde avenbok. Hittade också info om att avenbok trivs i mull och kalkrik jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.