Grunden till vad som kan skapa problem redovisad, oberoende av gammalt eller nytt, samt vad som påverkar mera eller mindre.
Tycker det svarar på ts fråga.
Hittar jag något specifikt framöver gällande ouppvärmd byggnad kompletterar jag.
 
Jag har en stuga som kallställs, men värms 3-4 gånger per vinter. Isoleringen i en del av huset är bytt pga en skada, och där sattes diffussionsspärr. När jag på våren för ett par år sedan öppnade väggen i samband med ombyggnad så var det kondens på plastens utsida.

Nu vet jag att ett hus som inte är tätat med plast överallt kan jämställas med ett som är, men ändå får det en att fundera....

Personligen hade jag gjort så här:
Alltid uppvärmt hus, kör med plast
Om det kan tänkas att huset kallställs, skippa plasten. Är det en sommarstuga är fukttrycket ändå lågt...

Väntar fortfarande på ett långtidstest av plast/ingen plast.....
 
Mikael_L
Det florerar ett antal tumregler i denna fråga.
Huvudspåret brukar vara att ett åretruntuppvärmt hus ska plastas, ett kallställt eller ett med endast låg underhållsvärme ska inte plastas.
Och gränsen brukar tumregelnissarna sätta vid nåt runt 12°-18° C underhållsvärme.

Så just det svaret kan jag givetvis rapa upp.

I verkligheten är jag själv inne på samma tankegång som andersmc.
Jag har funderat på just denna varning för omvänd fuktvandring, och kan inte heller se speciellt många dagar /år som det skulle kunna ske.
Själv brukar jag tänka att det är hur mycket fukt som aktiviteterna i huset alstar som ska avgöra. Dvs ett rent förråd = palstfritt, ett hus där man kokar pasta och duschar = plast.
Men jag ställer mig dock själv på en defensiv åskådarplats, ty jag har tyvärr inga ordentliga fakta i målet. :surprised:


Däremot kan jag ju med gott samvete berätta hur jag själv skulle gjort i dina kläder, och det är att jag skulle satt på plast. Det valet skulle jag gjort baserat på mina tankar om fysiken runt detta och ha tagit risken för att det kanske är fel.

Men jag skulle gjort det av några olika skäl, ett är att det verkar som att du aldrig har tänkt låta det bli helt kallställt, utan alltid lite grundvärme.
dangra skrev:
Var: mellersta Norrland.
Uppvärmning: kamin, el-element och luft-luft värmepump (ev. driftvärme vintertid).
Det betyder att du alltid har ett ångtryck (vattenångans partialtryck!) utåt i väggkonstruktionen, då det alltid är varmare inne än ute.
OK, några vårdagar, när tempen går upp och ner som en jojo ute så stämmer inte det, under några timmar åt gången, lite då och då.
Sen vidare, i ett modernt fritidshus av idag producerar man en massa fukt, det lagas mat, och man duschar osv. Jag skulle vara betydligt mer orolig över vart all den vattenångan tar vägen.
Och slutligen, många fritidshus blir plötsligt permanentboenden, och den dagen är det skönt att väggarna är korrekt konstruerade direkt.
 
Redigerat:
Skippa plasten! Vi har lite samma typ av projekt och isolerar med Ekovilla skivor och använder deras papper på insidan om isoleringen. Ekovilla andas och jämnar ut fukten som bildas då man då och då värmer stugan. Vanlig sten eller glasull har svårt att torka upp och börjar mögla, har man då dessutom plast i väggen så är det ju rätt lätt att räkna ut hur det blir med tiden.
 
Mikael_L
Solvillan skrev:
Skippa plasten! Vi har lite samma typ av projekt och isolerar med Ekovilla skivor och använder deras papper på insidan om isoleringen. Ekovilla andas och jämnar ut fukten som bildas då man då och då värmer stugan. Vanlig sten eller glasull har svårt att torka upp och börjar mögla, har man då dessutom plast i väggen så är det ju rätt lätt att räkna ut hur det blir med tiden.
Ja är det så lätt att räkna ut?

Vad är fuktbindningskapaciteten för mineralull? Vad är vattenångans partialtryck under olika årstider och diffusionshastigheten?

Och framförallt, varifrån kommer fukten, hur mycket och när på året?

Och varför ska ett material som kan binda betydligt mycket mer fukt bättre än ett som inte kan det?
Nu ska jag erkänna att jag lagt ut kutterspån på kallvinden på garaget, med tanken att öka fuktbindningskapaciteten, så jag är inte totalt emot tanken.
Men jag undrar lite över hur man bör tänka ... ;)
 
Om huset ligger inom 10m från vatten och i ett ganska öppet läge i blåsiga skärgården.
Spelar detta ngn roll i kalkylen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.