Hej

Ska bygga en innervägg. I den ska jag sätta en dörr,frågan är hur långt ut från "ytterväggen" jag ska sätta dörren?

Förklaring till den grymt snygga skissen:

Svart linje är ytterväggar.
Röd linje är nya innerväggen (390 cm)
Turkosa linjer är dörrhålet.
Grön pil pekar mot del av vägg som jag undrar längden på.

Vill ha dörren så nära ytterväggen som möjligt (öppnas in i rummet), kommer ha fönsterbräda på väggen dörren då öppnas mot, ska även tränga in ett eluttag på den väggsnutten.

Funderar på att sätta dörren 60 cm in, men kan man kanske gå på 40? Vill ju inte få problem med öppning av dörren, jag kanske har förbisett något?!?


Bonusfråga: hur stort ska jag regla för dörrkarmen, 8x21?

Tack på förhand!

/Johan
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror helt på hur du vill använda utrymmet där den gröna pilen är. Om utrymmet inte skall användas kan dörren placeras relativt nära ytterväggen. Vill du använda utrymmet för hylla eller liknande så behöver den givetvis längre ut från väggen.

Du bör ha 1cm till godo mellan reglar och dörrkarm (på båda sidor och i överkant). Kontrollera yttermåtten på den karm du köper.
 
Skall tillägga att om du sätter dit en 8x21 dörr räcker varken 40 eller 60 cm om du vill att dörren skall ligga mot det röda strecket när den är helt öppen. Då krävs minst dörrens bredd.
 
Den SKULLE självklart inte kunna öppnas fullt. Frun bestämmer, dörren ska öppnas åt andra hållet så den inte täcker fönstret som sitter på ytterväggen innanför dörren. Blir barnrum så dörren kommer nog stå öppen 18 timmar/dygn.

Går på 30 cm ut från yttervägg!

Tack för info rörande karmhålet!

/Johan
 
Fundera på skjutdörr istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.