Hej
Jag håller på att bygga ett trädäck och har nu stött på problem. När jag skulle gräva dom sista fyra hålen kom jag ner till lös vattnig sand typ sån sand som finns i sandlådan. Samt att hålet fylldes med vatten.
Någon som vet hur jag ska få en stabil och stadig grund?
 
Gräv djupare och fyll 20cm med dränerande material, sätt ner plinten och fyll igen. Tror det skall funka.
 
lägger in en bild avgrund.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20130428_195440.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RallanAnd
  • Laddar…
visst kan jag gräva djuppare men vad gör jag med allt vatten? och när jag gräver djuppare så rasar det bara ner mer sand i hålet och hålet blir större och större
 
sorry jag vet lite stavfel:)
 
Var är du och gräver, är det som jag tycker att det ser ut som alldeles intill en husvägg. Då undrar man hur ser den väggen ut på insidan för det är väldigt mycket vatten isf. Det ser ut som rör som är kapade vid hålet eller vad är det? Men om det är så vått vid husväggen så behöver nog dräneringen en genom syn först innan du gör något annat.
 
Det är intill förrådsgrunden röret du ser är ett dräneringsrör som har kommit fram efter att jag grävt bort 40-50 cm jord.
sanden måste nog vara någon sorts dräneringssand???
jag har gjort en skiss hur hus och förråd är plaserat. 20130429_163842.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Instämmer med cecar33...är det så blött så nära husväggen ska ni nog säkerställa dräneringen...
Annars, för vattenfyllda hål kan man ju använda blandningsfri betong "NoMix"...där häller man bara betongpulvret i just vattenfyllda hål:) Något lägre hållfasthet, men är det bara några hål och för en altan så ska det nog fungera. Jag har själv några plintar av sådan betong under ett trädäck, och det har hållt bra i tre år nu iallafall.
 
Tack Forbo verkar som ett bra alternativ
 
om man sätter en färdig plint i mitten av hålet och fyller ut med nomix runtom
undra om det skulle funka?
 
Funkar garanterat, blir garanterat bättre än bara nomix.
 
Tack vectrex
jag har massa bergskross kvar efter min utgrävning,kan man ha det i botten på plinthålet och runt plinten?
 
Hade det varit så blött vid min grund skulle det åtgärdas innan det byggs något trädäck. Nomix är ett bra alternativ, men inte om hålet är så pass nära som ditt hål är, där ska det inte vara något vatten.

Mitt tips är att lokalisera var vattnet kommer ifrån och åtgärda det INNAN du lägger ner en massa jobb och pengar på ett trädäck.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Håller med MB77 ovan.

Som svar på din fråga så funkar säkert bergskross bra att ha, åtminstone under. På sidorna är det nog bra med lite mer fint material i också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.