De drog förmodligen hutlöst med ström för köksgolvet blev varmt under lampan. Det var ganska skönt dock... :)

Lågenergilampor (andra än LED) gillar jag inte alls för de är både dyra, livsfarliga och har för kort livslängd map på pris. Men det är en annan tråd.

(Förlåt för OT-inlägg)

Jag tycker TS skall höra med Ljustema igen gällande sina klagomål. För det priset så tycker jag att det bör ingå kundsupport! Flimmer och ljusstyrka borde du få hjälp med.
 
Just så har skett och spottarna går i retur.
Nytt försök sker med mer påkostade (och dubbelt så starka) alternativ.

Kommer rapportera tillbaka när de är på plats.
 
Även jag håller med om att 1,5 m mellan spottarna är för långt avstånd. 80-110 cm anser jag är lämpligt, har man lite kraftigare spottar så kan man öka avståndet.

//Patrik
 
Jag var också missnöjd med ledspotar jag köpt på nätbutik. Jag returnerade dem och monterade spotar med GU10-fattning. I dessa monterade jag dimbara 230V led-ljuskällor från Philips. Funkar klockrent och blev en väldig skillnad mot de andra och inte mycket dyrare heller. Dessutom kan man enkelt byta ljuskälla om man vill.
 
Rättelse avseende mellanrum mellan mina spottarna.
70 cm-80 cm. Inte 1,5 m.

(Vilket ju gör mitt upplevda resultat ännu sämre)

Hur som haver, återkommer när de nya ljuskällorna är på plats.
 
En 20W halogenlampa ger ca 270 lumen. Vi har ca 40 cm mellan våra sådana över arbetsbänkarna och det ger ett OK ljus, men mindre hade varit för lite. 3W LED ger inte 270 lumen även om tillverkaren påstår det. Läste ett amerikanskt test av LED-downlights och de flesta låg på runt 100 lumen trots att tillverkarna hade angett att de skulle ersätta 20W halogen.
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Jag håller på och ska bygga in downlights i 20cm höga och 30cm breda lådor längsmed takkanterna. Som tur var hittade jag denna tråd innan jag beställde ett kit från ljustema.

Detta är för vardagsrummets väggar och ska fungera som dimbar mysbelysning och kommer troligen kompletteras med en taklampa när bra ljus behövs.

Halogen låter bra om det inte vore för de stängda lådorna där det troligen skulle bli väldigt varmt.

Så vad finns det för bra pålitliga LED downlights? Finns det öht några som fungerar bra för mysbelysning?
 
M
Är det någon som har haft en led-lampa som hållit i 25000 timmar som det påstås? Det är väl runt 3 år vid kontinuerlig drift?
 
Så, dags att väcka liv i tråden igen när ersättande lampor sitter på plats.
http://www.ljustema.se/121-teralite-pro-spotlights

NU snackar vi belysning värt namnet.
Väldigt klart och fint ljus som dimmrar fint hela vägen ner utan att uppvisa detta flimrande beteende.

Som tidigare konstaterats, smakar det så kostar det.

Hatten av för Ljustema som löste det hela snyggt.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Sambuccashake skrev:
Så, dags att väcka liv i tråden igen när ersättande lampor sitter på plats.
[länk]

NU snackar vi belysning värt namnet.
Skönt att det löste sig, så du tror på LED-tekniken nu alltså?
Jag kollar också downlights, men får inte din länk att funka. Har dom plockat bort produkten eller har du ett namn jag kan söka på?
 
Bowman
Jag fick Ikeas rationell led insatta i mitt kök, två dagar höll dessa, nu är det flera lampor i flera sektioner som är kassta och ett jäkla glapp i allting, och jag har tryckt i kablarna osv osv.
Är detta vanligt, eller har jag mest otur i världen?
 
M
Bowman skrev:
Jag fick Ikeas rationell led insatta i mitt kök, två dagar höll dessa, nu är det flera lampor i flera sektioner som är kassta och ett jäkla glapp i allting, och jag har tryckt i kablarna osv osv.
Är detta vanligt, eller har jag mest otur i världen?
Haft samma problem med IKEA LEDs. Det gäller väl att behålla kvittona så det kan bli utbytta mot reklamation. Tror att nätdelarna pajjar i IKEAs prylar =(.
 
Bowman
Micke64 skrev:
Haft samma problem med IKEA LEDs. Det gäller väl att behålla kvittona så det kan bli utbytta mot reklamation. Tror att nätdelarna pajjar i IKEAs prylar =(.
Vad bra, då är det inte bara jag i alla fall.
Jag skall jag kolla på detta då.

Himla dåligt att såpass "dyra" lampor glappar bara man pillar på dom och enskilda lampor i sektionerna går sönder. Dessutom efter nån enstaka dag.

Tack för svaret!
 
bjolo360 skrev:
Skönt att det löste sig, så du tror på LED-tekniken nu alltså?
Jag kollar också downlights, men får inte din länk att funka. Har dom plockat bort produkten eller har du ett namn jag kan söka på?
Testar denna länken istället:
http://www.ljustema.se/hem/743-teralite-pro-g50a1w-6w.html

Tycker väl fortfarande att det är för dyrt för att byta ut existerande ljuskällor men bygger man nytt (och inte alltför stort) så är det värt att kika på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.