Vad är det bäst att fylla med innan det är dax för matjorden?

Vad kostar fyllnadsmassor inkl körning?
/J
 
Det beror på hur mycket man skall fylla men normalt sett så börjar man med att fylla med grov massa för att sedan övergå till finare ju närmare tilltänkt marknivå man kommer. Överst lägger man sedan lämpligen sand och lera innan matjorden.

Fyllnadsmassor kan man i princip få gratis det gäller bara att finna ett bygge som vill bli av med massor. Det är vanligare att man får massor över än att man vill ha så tillgång finns det. Hör med åkerier i din närhet eller åk till något närliggande bygge om det finns och hör efter. Massor kostar pengar att bli av med och i värsta fall får de lasta av det på en tipp som tar bra betalt för att ta emot dem.

Ibland får man betala för transporten av massorna, det kan röra sig om mellan 300-800:- per lass beroende på avstånd. Ibland kan det vara värt det om det är bra massor.
Dåliga massor är miljöskadat, myckat asfalt eller massor som innehåller mycket träd, rötter.

Skall man ha lie massor kan man även vända sig till grustag eller dylikt, men då kostar varje lass ofta en bra bit över 1000-lappen inkl. körning. Men fördelen är att man då kan välja både typ och hemkörningsdag.
 
Om du inte vill vattna varje dag ska du fylla med ej
dränerande material under jorden.
 
En rekomendation om att ta emot massor från företag. Låt företaget betal 1 kr per leverans eller något. Företaget är glad över att bli av med massorna billigt medan du som markägare får massa billigt. Tar du emot massorna gratis kan du åka dit hos skattemyndigheten. Talar från egen erfarenhet. Min far tillät ett bolag att tippa på tomten, 3-4 år senare gjordes en revision hos byggbolaget där det fanns leveranser till en adress utan kvitton eller fakturor. Det slutade med att min far förmånsbeskattades för det värde massorna ansågs sig ha. Det blev dyrt...
 
Ekke skrev:
Om du inte vill vattna varje dag ska du fylla med ej
dränerande material under jorden.
Med andra ord så är det inte bra att fylla med t ex slagg?
/J
 
Nybyggare skrev:
... Ibland får man betala för transporten av massorna, det kan röra sig om mellan 300-800:- per lass beroende på avstånd. Ibland kan det vara värt det om det är bra massor.
Dåliga massor är miljöskadat, myckat asfalt eller massor som innehåller mycket träd, rötter.
Jag fick betala 1400 för transport av ca 50 kubik fin fyllnadsmassa. Är det ok pris?
/J
 
Jag fick betala 1400 för transport av ca 50 kubik fin fyllnadsmassa. Är det ok pris?
Låter helt okej!
 
50 kubik är nog tyvärr bara en droppe i havet av vad jag behöver :( Har en hörntomt som mot ena gatan ligger ca 0,5-1 m under i nivå. Tomten i sig är ganska plan. Har blivit rekommenderad att överkant på grunden ska ligga i nivå med gatan. Kan det verka vettigt?

Anledningen till att jag nu "fick" 50 kubik är att en granne ville bli av med lite och jag betalade körkostnaden.

Jag har inte kommit så långt att jag vet vilken höjd huset ska ligga på och hur mycket runt om som behöver fyllas upp. Måelt är ändå att höja nivån så pass mycket att känslan inte blir att huset ligger i en svacka. I en första budget offert från Eksjöhus är kostnaden uppskattd till 40 tusen för fyllnadsmassor. Vad jag förstår så är mest kör- och lastkostnad som är det dyra.

Antar att det blir lite mer beräkningar framöver för att komma fram till hur mycket som går åt.
/Jonte
 
Jag vet inte om det finns skäl att höja upp hela tomten i jämnhöjd med vägen men en fyllning på 0,5 meter på en 1000 kvm tomt blir ju 500 kubik vilket betyder en 60-70 lass.

Just nu är det kanske lite lågsäsong men jagar du runt är det inte alls omöjligt att du får massor inklusive transport helt gratis. Förutsättningen är ju att ett pågående bygge vill bli av med massor. Nu kan jag bara tala för Stockholm men har man inte alltför bråttom bör det förr eller senare dyka upp ett tillfälle.

Jag har varit i kontakt med transportfirmor som erbjudit hur mycket massor som helst helt kostnadsfritt men då gäller det att kunna ta emot när de passar dem.
 
Det gäller oxå att firman i fråga står för att det inte är miljöavfall... så man inte står där men en iordninggjort gräsmatta och måste gräva upp den igen!

Mao ska man tänka en gång extra om man betalar svart.
 
500 fast kubik är ca 100 lass!
 
Pratar vi stockholmsområdet nu? Vi har nämligen fått pris på fyllnadsmassa 175 kubik inkl transport = 22.270 :-. Är vi skinnade då??? Behövs mer fyllnadsmaterial får vi betala 85:-/ton.
Katrin
 
Katrin,
Det beror på vad det är för massor ni vill ha, är det bara för att fylla upp med vad som helst så är det på tok för dyrt. Tyvärr är det många som förmedlar massor som ser till att både den som vill bli av med och den som vill ha får betala för hela kalaset istället för att dela på kostnaden.

Vänd dig till åkerier i din närhet och säg att du är intresserad av massor. Jag lyckades själv få 300 kubik inkl. transport helt kostnadsfritt på detta sätt. Det var dessutom väldigt bra massor för fyllnad, d.v.s. sten och grus.
 
Du ska även tänka på att undersöka ursprunget för fyll-
nadsmassorna.Ponera att en bensinstation lägger ner i ditt område,tankarna ska då grävas upp o massorna
runt tankarna räknas som riskavfall o ska därför deponeras på tipp till en kostnad av ca 100kr/ton,då
händer ofta att åkarn tar hundringen o säljer massorna
till dig kanske.Uppdagas detta av ex miljökontoret blir
du som f-ägare ålagd att sanera (köra bort massorna o
betala de 100kr/ton.Nu är det inte bara bensinstationer
där massorna räknas som riskavfall!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.