Hej Billy

Det finns ingen ritning, det är ju platsbyggt ;). Det är inte så svårt att göra det här, om man är en smula noggrann och gör det steg för steg.

Allra först planerade jag layouten på köket mha tejpremsor på golvet. Då var det lätt att se att alla delar, tex kyl, frys o diskmaskin fick plats. Tänk här på logistiken, det är mycket rörelse i ett kök och därför tycker jag att diskho - skafferi/kyl/ - spis bör ligga nära varann.
När allt var på sin plats, markerat med tejpen på golvet, slog jag ihop socklarna där skåpen skulle vara.

Jag gjorde skåpkonstruktionen i två huvuddelar: Ramverk och Stomme. Det blir lättare om du gör ramverket först, så att alla luckor hamnar på rätt plats och passar bra. Gör sedan stommen efter ramens mått som beskrivet nedan.

Ramverk:
Ramverket gjorde jag av hyvlade lister, i samma tjocklek som limträskivorna, som jag både tappade, skruvade och limmade ihop (se bilderna + beskrivningen ovan). Längden anpassades efter sockelns längd och höjden anpassades så den färdiga höjden blir 90cm (sockelhöjd inkluderat).

'Stomme':
1. Mät ut och kapa bottenplattan så att den får rätt längd.
2. Kapa till sidorna och ev. avdelande 'väggar', mått höjd + bottenskivans tjocklek
3. Såga till rektangulära tappar i nederkanten på sidorna/väggarna till ett djup som matchar bottenskivans tjocklek
(här behövs det bara några få tappar för att det ska bli hållbart o stadigt)
4. Rita linjer på bottenplattan där sidorna/väggarna ska sitta, dvs på kanterna för sidorna och där väggarna ska sitta.
5. För varje sida/vägg, rita av tapparna mot bottenplattan, längs med linjerna.
6. Såga ur de rektangulära urtagen i bottenplattan så att sidorna/väggarnas tappar kan stickas ner vinkelrätt mot bottenplattan. Använd sticksåg slipa till med rasp/fil så exakta urtag görs.
7. Ställ bottenplattan på kant och slå ihop varje sida/vägg med lim. Noga här med 90 graders vinkel. Använd långa skruvtvingar, alternativt skruva underifrån eller vänd upp och ner ock lägg på tyngder.
8. Fäll in en list i på ovansidorna på sidorna/väggarna i bakkant för att styva upp konstruktionen
9. Om önskat, sätt ett bakstycke på 'lådan'. Jag satte dit en träfiberskiva.
10. Montera fast 'ramverket' (som syns på bilderna) på framsidan av 'lådan'. Här valde jag att tappa ihop dem med vanliga runda tappar o lim. Ramen var 10 cm bred och limträskivan 60 cm, så bänkdjupet blev 70 cm.

Ställ hela skåpskonstruktionen på sockeln och spika fast. Nästa steg blir att lägga på en lämplig bänkskiva.

Lycka till!
 
Har inte sett denna tråd förut, håller själv på att bygga köket från scratch i liknande stil så det är intressant att se hur ni har löst det! Snyggt (y)
 
Tack bonnier!

Skönt att det är fler som vågar sig på ett eget köksbygge. Har du en tråd för ditt eget projekt?
 
Nej jag har inte det...måhända jag slänger upp en bild eller två när det blir klart, skulle skämmas för mycket annars över hur långsamt det går :)
 
Rip skrev:
Det finns ingen ritning, det är ju platsbyggt ;). Det är inte så svårt att göra det här, om man är en smula noggrann och gör det steg för steg.
Håller med! Jämfört med att tiden och stressen att åka till ikea så föredrar jag att bygga själv alla dagar. Blir ju billigare också om man räknar in allt onödigt man köper på sig när man är där...
Har byggt med fådd björkplywood i botten och vanlig 20x25 ströläkt i i vårt kök blev bänkskivan den dyraste delen. (~1600:)
Är man lite händig och har lite vettiga verktyg så är det ju inte så svårt. Håller på att skriva ihop nåt till Instructables och kan lägga upp en länk här när jag är klar.
Sen är det en rätt skön känsla med ett kök man lätt kan bygga om vid behov och dessutom slipper spånskivor med alla deras gifter.
 
bonnier skrev:
Har inte sett denna tråd förut, håller själv på att bygga köket från scratch i liknande stil så det är intressant att se hur ni har löst det! Snyggt (y)
Vet inte om jag kanske måste backa på detta påstående! (att jag inte sett tråden alltså, tycker fortfarande att det är snyggt :)) Någonstans ifrån fick jag inspiration till ett skafferi i hörnet, kan mycket väl ha varit din bild jag såg!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.