TobiasGren skrev:
Man blir ju så jävla arg! Här ser man tydligt hur något skit företag försökt lura en annan människa till att investera stora pengar i ett projekt helt i onödan...
Jugend skrev:
Det är helt vansinne det här med människor som säger att man skall göra jättedyra investeringar och bytta ut massa saker utan att det behövs..
Seså nu tar vi det lugnt....

Det var ju faktiskt TS som skrev i sitt ursprungsinlägg: På mitt hus vill jag att gammal sliten panel vid gavlarna ska bytas, samt panelen runt en takkupa. Samtidigt ska vindskivorna, häng- och stuprännor och ett plasttak över altanen bytas

Då är det väl inte konstigt om han får ett pris på det??
Hade jag fått en förfrågan på det så hade jag nog inte reagerat mer på det utan lämnat ett pris i tron att kund vill byta ut sin gamla panel.

Hade däremot frågan varit om man kan komma ut och se om panelen bör åtgärdas ja då är ju situationen en annan.....
 
Eftersom jag inte ansåg mig ha kunskap att själv bedöma exakt vilket skick panel och tak var i hade jag bestämt mig för att kontakta ett antal företag nu under våren för att få förslag på vad som behövde göras.

Den första firman jag pratade med menade att panelen på övervåningen måste bytas pga att det skulle regna in genom den, och att vindskivan var skrot. De försökte även pracka på mig takbyte och tilläggsisolering av bjälklagret, med mera, vilket jag dock sa nej till.

Eftersom de lyckades övertyga mig om att övervåningen var i så pass dåligt skick utgick jag från att så var fallet och därför bad jag även efterföljande hantverkare om offerter för byte av det som jag skrev i inlägg ett.

Fram till i fredag var det dock ingen representant som påpekade att det faktiskt inte behövde bytas ut något. Men som "pappskallen" skrev så fick jag mycket riktigt offerter på det jag bad om från de två företag som skickat dem till mig.

Den första firman, som ville att jag i princip skulle helrenovera, har ännu inte skickat någon offert eller ens en uppskattning.
 
limstift skrev:
Eftersom jag inte ansåg mig ha kunskap att själv bedöma exakt vilket skick panel och tak var i hade jag bestämt mig för att kontakta ett antal företag nu under våren för att få förslag på vad som behövde göras.
.
Ja då är ju situationen en annan och det jag skrev sist i mitt inlägg blir ju gällande.

men när man läser startinlägget så är det ju lätt att tolka som att du verkligen ville få panelen bytt oavsett.....
 
Men pappskallen tror du på allvar att det finns massa människor runt om i landet som vill ha upp en ny panel som ser likadan ut istället för att få den målad om de båda alternativen håller huset tätt? :)
Nej sånt här bygger på att man är ödmjuk och omtänksam om sitt hus och det finns en massa människor som direkt försöker att blåsa dig för att man inte vet bättre. Jag har också varit med om samma sak som TS. Den som sade att min fasad behöver totalrenoveras och bytas ut hade totalfel.
 
Jugend skrev:
Men pappskallen tror du på allvar att det finns massa människor runt om i landet som vill ha upp en ny panel som ser likadan ut istället för att få den målad om de båda alternativen håller huset tätt? :)
.
Nej jag tror inte...... -Jag vet !!
Det är klart att det finns folk som byter ut gammal panel fast det skulle gå att rädda hela eller delar av den gamla, inte alls ovanligt. Precis som man byter ut gamla fungerande fönster, plåt, papptak etc, etc......
Oftast tror jag man gör detta för att säkerställa funktion för lång tid framöver och för att få känslan av nytt och fräscht.

Men precis som jag skrev så hänger det mycket på hur frågan ställs, och är det så att kunden vill ha konsultation och prisförslag så är det givetvis det denne ska få, men tro mig i många fall skall det bara göras och frågan ställs i stil med "vi vill byta ut vår gamla panel mot ny vad skulle det kosta oss??


Jugend skrev:
Nej sånt här bygger på att man är ödmjuk och omtänksam om sitt hus och det finns en massa människor som direkt försöker att blåsa dig för att man inte vet bättre
Suck, återigen detta hantverksförakt från din sida Jugend..... släpp bitterheten och gå vidare i livet, det är mitt tips.

Men ok, för att ställa en motfråga till ovanstående påstående: Vad menar du med "massa människor som direkt försöker blåsa dig" hur många är dom ?? är det 10 procent av hantverksskrået? 20, 30 70??? för du måste ju basera dina belägg med något och jag hoppas inte det är egna erfarenheter + forum och populistiska ojojoj-tvprogram för då är du nog ute och simmar rätt långt ut ur bild.....
 
Pappskallen återigen tråkigt att du slänger ur dig olika epitet på andra skribenter. Jag har inget förakt för hantverkare tvärtom. Något som jag starkt ogillar är dock alla element inom den branschen som skämmer ut de som är seriösa. Jag tycker det är ett problem för branschen och för den fria marknaden. Du tycks inte tycka det.

Men för att besvara ditt påstående.

Jag äger fyra hus. Jag investerar löpande stora belopp i samtliga mina fastigheter. Husen är min hobby och mitt stora intresse. Gör väldigt mycket själv men lägger ut mycket olika projekt då jag alltid köper renoveringsobjekt. Jag talar med mängder av aktörer.

Jag anser att jag mött och kommer att möta min beskärda del av de som jag kallar lycksökare. Människor som är hantisar för plånboken inte för att de tycker att det är roligt eller vill leverera en bra tjänst. Den typen av aktörer finns inom samtliga områden där barriärerna är låga. Tex även taxirörelsen. Beklagligt att det är så. Jag försöker att göra mitt genom att vara noggrann med vem jag köper tjänster från.

Och jag är nöjd med de hantisar som jag använder. Så bitterhet saknas här. Däremot blir jag arg när jag läser sånt här.

Men jag har varit med om exakt samma saker som TS. Det var därför som jag skrev i den här tråden.
 
Jugend skrev:
Pappskallen återigen tråkigt att du slänger ur dig olika epitet på andra skribenter. .
Ja men med dina uttryck i tråd efter tråd på hur branschen verkar vara översvämmad av rufflare och att det är ett jätteproblem (vilket det givetvis inte är) så kan man ju inte dra andra slutsatser än att ditt hantverksförakt är totalt.
Nu senast var det visst hela försäkringsbranschen som fick sig en liknande känga........ vad har du för insyn där om man får lov att fråga?

Jugend skrev:
Men för att besvara ditt påstående.

Jag äger fyra hus. Jag investerar löpande stora belopp i samtliga mina fastigheter. Husen är min hobby och mitt stora intresse. Gör väldigt mycket själv men lägger ut mycket olika projekt då jag alltid köper renoveringsobjekt. Jag talar med mängder av aktörer.
Det var just detta jag var rädd för......och tyvärr är detta emellanåt genomgående för personer som ger uttalande som kan uppfattas som absoluta sanningar, att insynen i branschen som helhet är alldeles för dålig men man tror man har jättebra koll.....



Nåväl nog om detta,.
Det löste ju sig för TS och i just detta fall så borde hantisarna rådslagit med TS om den bästa lösningen.
 
Fick mina fönster bytta i veckan som gick och kunde därför passa på att luta mig ut och känna på panelen själv (de gamla öppnades utåt vilket omöjliggjorde det tidigare) och kan konstatera att panelen mycket riktigt är snustorr och utan några tecken på röta. Det enda är att en bräda har spruckit vilket även medfört att den brädan som sitter under i lockpanelen är lite lös, men det borde nog bara vara att byta ut dem.

Nu är jag väl inte någon målare, men resten av panelen verkar rätt lätt att skrapa trären och sedan förse med grundfärg och färg i enlighet med tillverkarens instruktioner.

Företagaren som startade det hela genom sitt väloljade munläder och önskan att jag skulle låta honom helrenovera kåken har för övrigt inte bemödat sig att skicka en offert trots att det gått mer än två månader sedan nu. Kanske läser han här på forumet och har insett att det inte är värt portot...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.