Ja precis vad jag tänkte.. Är det ntr klass a, ska dom inte kunna ligga direkt på backen i princip?
 
NTR A kan ha markkontakt eller t.o.m. stå i vatten.
 
Tanken var att lägga papp under mer alla lärda sa att det var onödigt arbete eftersom det ligger på sten:)

ImageUploadedByByggahus.se1367169842.525862.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1367169915.438114.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens arbete, lite regling kvar på husets kortsida sen ska det dras el innan trallen ska på.
 
Kortla?
 
Bra början, ser ut att ligga ganska högt, törs man be om en bild på utsikten oxå ? ;)

//Jante
 
Noseone skrev:
Kortla?
Ja. Kommer att lägga 2st trall som en fris i ytterkant och då behövs dessa stöd till dom längsgående trallen sedan:)
 
Tänkte att övriga delen behövde kortlas.
 
Jante skrev:
Bra början, ser ut att ligga ganska högt, törs man be om en bild på utsikten oxå ? ;)

//Jante
Då ser du rätt:) Tittar du på inlägg #8 får du ett humm om utsikten:) Hade inga bättre för tillfället:)
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
souba skrev:
Då ser du rätt:) Tittar du på inlägg #8 får du ett humm om utsikten:) Hade inga bättre för tillfället:)
Läge för ett ååååååååh (y), såg först bara en laddning virke, men nu såg jag även anledningen :wow:.
Härligt läge !!!

Mvh Jante
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Noseone skrev:
Tänkte att övriga delen behövde kortlas.
Varför?
 
Ingen tvärsäker vetenskap men man brukar göra det. Minska risk för att det skjuvar sig å att reglar vrider sig kanske. Läs estwings trallskola här på forumet.
 
Hur blir det om man lägger på plattor, när det blir kyla, å marken börja röra på sig? Finns det inte chans för att de flyttar sig?
 
Noseone skrev:
Ingen tvärsäker vetenskap men man brukar göra det. Minska risk för att det skjuvar sig å att reglar vrider sig kanske. Läs estwings trallskola här på forumet.
Tycker det känns onödigt då reglarna ligger på cc60.. Tror det blir starkt när trallen kommer på. Men ska läsa lite om det:)
 
berne88 skrev:
Hur blir det om man lägger på plattor, när det blir kyla, å marken börja röra på sig? Finns det inte chans för att de flyttar sig?
Finns väll alltid en risk för det, även när man pålar. Men det ligger nu ca 50 cm med dränerande grus nästan helt på berg så tror inte det är någon större risk att det kommer röra sig i mitt fall.
 
bobas skrev:
Jag hade förmodligen kört med syllpapp/distanser om jag byggt. (dumt att chansa principen) Men behövs det egentligen? Träet har ganska stor yta att torka ut på och ganska liten sugyta? Det är väl dessutom impregnerat?
Intressant hur alla anammar något utan att tänka efter "För så brukar man göra":)
1. Reglarna är NTR-A som sagt, kan ligga nergrävda i fuktig jord...de ska hålla minst 20 år ändå.
2. Syllpapp ska hindra fukt underifrån i täta konstruktioner under tak...att lägga det under trall där regn rinner ner är som att sätta reglarna i en hink. Pappen är ju tät ovanifrån också...(Gör ju dock inget med tanke på NTR-Aimpregneringen...)
Lite distans från marken såsom TS gör här är ju alldeles utmärkt:)
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.