Måste säga att jag blev lite förvånad när jag det dök upp ett intressant inlägg på vår blogg. Vad är det för metoder Trivselhus använder? Är det de själva som pysslar med sånt här eller har de anlitat någon för att öka intresset? Se nedan:

En ny kommentar till inlägget "Om bloggen" inväntar din granskning
http://blogg.grunte.com/about/

Hej,

Vi skulle kunna vara intresserade av att köpa ett inlägg på din blogg
med länk till Trivselhus.se. Då skriver du ett valfritt inlägg som du tidigare gjort och bara tipsar samt länkar till www.trivselhus.se.

För detta skulle jag kunna erbjuda dig 500:- kontantersättning.
Intresserad?


 
Vad man hört är det väl rätt vanligt sätt att marknadsföra sig, att få en bloggare att skriva om dom med länk mot ersättning i form av produkter eller kontanter...
Tror inte det är unikt för just trivselhus, troligen har dom hittat någonting i din blogg som får dom att tro att deras produkt kan vara intressant för dina läsare.

Kolla på lite bloggar så får du se en hel del "dold" reklam...
 
Så kan det ju såklart vara men man får ju anta att de är lite desperata eller åtminstone de som eventuellt anlitats för det här när de frågar oss som bygger med Sävsjö Trähus och bloggar om det. Vad är oddsen för att vi skulle göra det?
 
Det är standardsätt att marknadsföra sig i dag. Produktplacering och varumärkesplacering via blogg och andra sociala medier är enormt vanligt.
 
Jag fick ett liknande men på mailen.
Kändes otroligt opåläst och desperat!
Vi bygger med Hjältevad och vill ju definitivt inte marknadsföra en annan husleverantör.
Jag svarade honom och frågade hur rimligt han själv tyckte det lät att jag skulle marknadsföra dem.
Jag har inte fått något svar:p
 
Är ju idag väldigt vanligt att gogglar man ett varumärke så trillar man in på ett forum eller blogg då är det billiga pengar att lägga reklam där.
 
Hej

Är väl inget direkt anmärkningsvärt med reklam på bloggar. Vet "hus köpare" som har fått direkt avdrag på hus köpet mot att dom gör ett vist antal inlägg i en blogg. Varför tror du alla kändisar bloggar om olika prylar eller evenemang? För det är roligt? :D

Husbranschen är väl inte direkt känd för att vara en överseriös och super moralisk i marknadsförings avseendet.

Du vet alla kunder är bra kunder.. så länge dom betalar!

//Calle
 
Väldigt smart sätt att bygga länkar och öka relevansen på sökord så man hamnar högre på google.
 
Det här är anledningen till varför jag gillar internet. :)

Anledningen att dom tagit kontakt med just er är för att era bloggar kommer väldigt högt upp i sökresultatlistan på google. Därför kommer allting ni skriver synas klart och tydligt för alla deras kunder.

Utnyttja det! Skriv ett kritiskt blogginlägg om att dom försöker köpa inlägg på er blogg för att lura potensiella kunder om att ni är nöjda med deras tjänster. Ifall tillräckligt många av de som får sådanna här "erbjudanden" faktiskt gör det så kommer bolagen snabbt inse att de behöver sluta med den här typen av marknadsföring. Och då kommer man kunna börja lita på vad som står på internet igen. (y)
 
  • Gilla
troja
  • Laddar…
Men femhundra spänn...skapligt uselt betalt.
 
Ser inte vad som är problemet med detta. Det är ett modernt sätt att marknadsföra sig. De har ju inte bett dig att ljuga? Bara att skriva ett valfritt inlägg. Sen ligger det på bloggägarens samvete att vara ärlig mot sina läsare om vad som är reklam eller ej.

Jag tror som sagt att detta mer handlar om att de vill ha inlänkar till sin hemsida = de ökar i ranking på Google på vissa sökord. Snarare än att de vill lura in folk från just bloggen i fråga.
 
Johan mlg Karlsson skrev:
Det här är anledningen till varför jag gillar internet. :)

Anledningen att dom tagit kontakt med just er är för att era bloggar kommer väldigt högt upp i sökresultatlistan på google. Därför kommer allting ni skriver synas klart och tydligt för alla deras kunder.

Utnyttja det! Skriv ett kritiskt blogginlägg om att dom försöker köpa inlägg på er blogg för att lura potensiella kunder om att ni är nöjda med deras tjänster. Ifall tillräckligt många av de som får sådanna här "erbjudanden" faktiskt gör det så kommer bolagen snabbt inse att de behöver sluta med den här typen av marknadsföring. Och då kommer man kunna börja lita på vad som står på internet igen. (y)
Jag håller med, värsta typen av falsk marknadsföring...

Om fler som får denna typen av erbjudanden vore så här öppna med det skulle ju intresset för detta sätt att marknadsföra sig självdö.

/
Johan
 
DrBosa skrev:
Men femhundra spänn...skapligt uselt betalt.

Håller med, det låter som ett skämt. Om nu denna blogg är så pass attraktiv och välbesökt att trivselhus gör sig möda med att kolla upp den och skicka ett meddelande hade jag bett dem lägga på en nolla till att börja med... Vad kostar snubben/timme som sitter och skriver mess till folks bloggar? De HAR råd, jag lovar.

/S
 
Uhm, du vet att du precis hjälpte dem uppnå sitt mål, fast gratis va? De fick ytterligare en hemsida att länka till dem fast utan att du fick betalt. Nu kan du lika bra ta den där femhundralappen. ;)

Och ja, den här typen av marknadsföring är väldigt vanlig idag. Kanske inte just bland hustillverkare, men t.ex. alla tonårstjejer som idag driver en blogg. De får en hel del gratisprover av smink, parfym, tidningar etc om de skriver en liten snutt om deras företag.
 
Lekoaf skrev:
Uhm, du vet att du precis hjälpte dem uppnå sitt mål, fast gratis va? De fick ytterligare en hemsida att länka till dem fast utan att du fick betalt. Nu kan du lika bra ta den där femhundralappen. ;)
Kanske fullt medvetet. (y) Gruntemannen gjorde bara vad Johan är inne på i inlägg #9. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.