Elektrosmurf skrev:
Jag tänkte att om man gör 100k i vinst och får dra av 65k i mäklararvoden så blir skatten bara 7700 efter avdrag, och då undrar jag verkligen om man kommer billigare undan om man gör allt jobb själv?
Fast självklart handlar det om hur mycket man går plus vid en försäljning.
Hur räknar du nu?

Om du har en vinst på 100 000 och säljer själv (antar noll i omkostnader). Då får du skatta 22 000. Och du får behålla 78 000kr.

Om du har en vinst på 100 000, men betalar 65 000 till en mäklare, och 7 700 i skatt, då får du behålla 27 300kr.
 
  • Gilla
Lewdis och 4 till
  • Laddar…
Har man gott om tid, stenkoll på marknadsvärdet, och objektet är tillräckligt attraktivt för att säljas snabbt med begränsad marknadsföring, inga problem att sälja utan mäklare. Det är ju den typen av affärer mäklarna själv vill ha; fotografera, annonsera, visa, budgivning och ka-tching.

Men om något av ovanstående inte stämmer, framför allt det sista, skulle jag säja att det är svårt att sälja själv. Att göra en första marknadsföringsinsats (ta bilder, annonsera, visa) är kanske inte så svårt, men om det inte blir affär relativt snabbt kan det vara svårt att hålla tempot uppe. Mäklare gör kanske inte så överdrivet mycket med svåra objekt, men de upprätthåller i alla fall en viss närvaro på marknaden, vilket kan vara svårt att göra själv.
 
Köparen vill gärna ha någon att hålla i handen när han ska göra sitt livs största investering
Säljaren vill ha så många spekulanter som möjligt.
Slår man ihop ovanstående så skapar man en marknad för mäklare som blir ett vinnande koncept för alla tre parter.
 
Kollar inte nästan alla köpare så gott som uteslutande på hemnet (och eventuellt bostadsbilagan i tidningen)i dagsläget?

Blir lite svårt att nå lika stor publik på egen hand, väl?
 
Via tex hemverket så kan man få ut det på hemnet, tror det kostar ca 5000kr.

Vi sålde vår förra bostadsrätt via hemverket, tyckte det fungerade kanon. Nu när vi sålde huset så körde vi mäklare, fungerade bra det också. Men man tycker väl kanske inte riktigt att arbetet de utför motsvarar arvodet dom tar ut.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Var går gränsen för vad man får göra utan att man inkräktar på mäklarskrået?

Får jag ha en kompis som visar objektet för spekulanterna? Får jag ge honom ersättning?
 
Skråväsendet avskaffades väl för ett par hundra år sen! Klart du får ha en kompis som visar bostaden! Självklart får du betala hen också, men det skall ju skattas etc.
 
Det jag undrar är vart gränsen går för att det jobb "värden" gör ska räknas som mäklarjobb. För man behöver väl licens för att få vara mäklare?
 
Vet inte om det kräver licens eller inte att kalla sig mäklare, men så läng som din kompis inte utger sig för att vara mäklare utan bar hjälper till med försäljningen så är det inga problem.
Du kan annonsera efter en proffsfotograf och dra av kostnaden i deklarationen på motsvarande sätt som för en mäklare. Gör sen ett eget prospekt efter mall från en eller ett par mäklare (gå på ett par visningar och plocka med dig prospektet) samt skriv ut på ett tryckeri eller liknande för ett par hundralappar.
Anlita sedan en kompis som dagligdags jobbar som säljare.
Teckna dig på Hemverket för att få ut bostaden på Hemnet (nödvändigt) samt för att få hjälp med tillträdet (ofta ganska överflödigt).
Totalkostnaden hamnar någonstans runt eller under 10000.

Dock skall du inte underskatta värdet av att alla delarna (inklusive fotograferingen och efterbearbetningen av bilderna) sker professionellt. Inte helt sällan så höjs buden med tio till tjugotusen varje gång och ett gediget grundarbete inklusive en trygg ärlig och informerad presentation av objektet leder gärna till fler bud.
 
Homestyling, även om det bara handlar om att använda vad man redan har, eller framförallt, ta bort massa skit, och att sätta in blommor, både inför fotografering och visning, kan nog ge tiotusentals kronor med.
 
Jo det är olagligt att agera mäklare utan att vara registrerad hos fastighetsmäklarinspektionen. Men var gränsen går mellan att hjälpa en kompis, och att anses vara mäklare vet jag inte.
 
Från Wikipedia: "Behörighet att yrkesmässigt förmedla fastigheter är förbehållet advokater och registrerade fastighetsmäklare".
Så länge man gör en tjänst till en kompis (ej yrkesmässigt) är det mao ok.

Finns inga lagkrav alls på att en mäklare skall vara inblandad i en fastighetsförsäljning.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Tråden smög visserligen ut på ett sidospår men jag väljer ändå att hänga på denna istället för att skapa en ny.

Vad har ni fått för aktuella arvoden vid försäljning? Vår försäljning avser lägenhet i tre miljoners-klassen i Stockholmsförort men alla prisuppgifter är av intresse. Tänker i detta fall på traditionella mäklare.

Har någon tips om hur man når Hemnet och Booli på egen hand? Vi kan tänka oss en billig mäklare och göra allt själva - men jag vill inte ha en billig mäklare som gör delar av jobbet själv med kassa bilder och dålig text som resultat. Kan bäst själv :)
 
Billigaste sättet att komma ut på Hemnet är via Hemverket. Privat går inte.
 
Tre aktuella arvoden kan jag själv bidra med nu, och de ligger på fast pris, 40 000, 45 000 samt 60 000 kr. Samtliga vill ha 10 % från ett av oss valt belopp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.