Letar efter ett bredare laminatgolv (billigt), hittar bara 19,5 cm breda......behöver ha mkt bredare! Till vad undrar ni då!
Jo, hade tänkt å skaffa mig en trappkompass å fixa till trappan till källaren, mina trappsteg är rätt djupa, minsta steget är 24,5 cm. Medans det största är ja, det har jag inte mätt ännu, men säkert en bit över 30cm (i svängen).

Så nån som vet om det finns bredare laminatgolv, helts billigt, tipsa mig.
Skall vara i gbg-området!
 
Problemet löst.

Hörde med en polare på jobbet, han hade gjort samma jobb.....han hade bara skarvat ihop 2 skivor (limmat), sen sågat ut trappsteget. Kanonbra!
Visserligen hade han inte klickgolv, så det har börjat glipa lite här å var, så klickgolv är å föredra.....samt limma dem!

 
Försöker mig på ett trådlyft.
Söker också efter laminatgolv med bredare skivor. Behöver bara vara 5-6cm bredare än "vanliga". Alltså cirka 24-25 cm breda skivor.
Ska ha det till att lägga på trappastegen för att slippa skarva 2 skivor.
 
Det finns åtminstonde sådana som är stenmönstrade i ca 30 cm bredd.. Dock tror jag aldrig att jag har sett trämönstrat laminat i den bredden. Tyvärr.. Fast jag ser inga problem med att skarva..
 
Ja såna klinkersliknande laminatgolv har jag lagt med bredare skiva men det skulle ju helst vara trä eftersom det ska vara i trappan.
Skarva går väl men kan man komma ifrån det så sparar man sågningen samt spillet av golv.
Ska man inte ha för mycket spill så måste man ha 2 skarvar på varje steg och det känns inte som bästa lösningen.
Ingen annan som har något tips?
 
Laminat verkar sänka värdet på huset jämfört med parkett...
 
ja parkett skulle givetvis också fungera. Som sagt bara det är lite bredare än de vanliga klickgolven som är runt 19 cm breda.
 
blev vinyl till slut. Lätt att jobba med och osynliga skarvar och inga problem med trappnos. Rekomenderas!
 
  • Gilla
Snaxalig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.