Vet inte om jag har valt rätt kategori, men på tal om markarbeten 15-20 meter ner i marken... ;)

Hur dumt är det att köpa ett hus nära ett framtida tunnelbygge? Tegelhus med källare, berg ett par meter under huset (vet inte exakt hur djupt jordlagret är).
Jag är intresserad av området, men både huset vi ska titta på nu och hus som blir till salu där framöver kan ju komma att utsättas för en del skador. Tyvärr tror jag inte att alla andra intressenter riktigt tänker på det här än, det är 6-7 år in i framtiden.
 
Det är väl inte så att någon kan göra en tunnel som skadar ett hus, utan att ta ansvar för det. Först innan arbetena börjar så måste det besiktigas av uppdragsgivaren och även efter avslutat arbete. Men kolla med berörda myndigheter innan du skriver på någonting, för det kan finnas avtal som kan påverka ditt ägande eftersom du köper fastighet med vetskap om större arbete i din omedelbara närhet kommer att utföras.
 
En sak som jag redan nu vet påverkar ägandet är att man inte bör borra för bergvärme, de fastigheter som redan har installerat bergvärme kommer att bli av med den och få någon slags kompensation. Det är kommunalt vatten och avlopp, så egen brunn lär ju ingen ha ändå.

Jag hörde att vid tunnelbyggande under ett bostadsområde i en annan stad häromkring så blev det lite sprickor i en del hus, som banverket (trafikverket) tog ansvar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.