Hej,

vad är det som gäller när en gammal villa byggs till? Finns det någon lagtext eller motsvarande som detta går att utläsa i?

Vidare, handläggaren säger att vi behöver ha 90 cm breda innedörrar. Vilket både gör det svårare att möblera och framför allt skulle vara väldigt fult. Finns det några tips hur vi kan undvika att behöva sätta in sådana åbäken?
Är det möjligt att rita in 90 centimeters i lovets underlag och i genomförandet använda 70 eller 80 och se till att det med minimalt med insats går att ersätta med de bredare?

Hur skulle ni ha gjort?
 
Om rummen tillåter det och det passar in i husets stil så hade jag endera satt in en smalare dörr med ett sidoljus (går att ha frostat glas) så att bredden blir 90 cm. Då är det relativt enkelt att om hela dörrhålets bredd behöver utnyttjas bara plocka bort sidoljuset och sätta in en bredare dörr.

Eller en pardörr som är 90-100 cm bred med 50/50 dörrdelning:
http://www.gardochtorp.se/pardorrar-1800tal.aspx?article=6695

Eller en smalare dörr med öppningsbart "sidoljus":
http://www.bygghemma.se/inomhus/innerdorrar/pardorrar/parinnerdorr-olof-sp8-vit-klarglas/p-131470

Nu är det lite mer allmoge/torp stil på de här dörrarna, men de borde gå att få i funkis eller vilken stil du nu har hemma.
 
Åbäken? 90-dörrar är ju ett måste om man ta sig fram utan problem. Med en 70 dörr blir inte öppningen stort mer än 55 cm och där kommer du inte genom med möbler eller andra stora grejer.
 
Risken med att inte följa tillgänglighetskraven är att du inte får något slutbevis för bygget och då får du inte ta bygget i bruk.
 
Matti_75 skrev:
Risken med att inte följa tillgänglighetskraven är att du inte får något slutbevis för bygget och då får du inte ta bygget i bruk.
Det är just det jag menar, men vill TS prompt ha smalare dörrar så kan det funka med min lösning - både ur handläggarens synpunkt och ur tillgänglighetssynpunkt.
 
Förresten: TS vet om att 90-dörr inte är det samma som att öppningen är 90cm utan bara 76cm?
 
pjop; Svaren på dina frågor finns här.
Reglerna om tillgänglighet och användbarhet gäller för tomter och byggnader(8 kap. 1 § 3, 4 § 8 och 9 § 5 PBL och 3 kap. 4 och 18 §§ PBF).
 
haavard skrev:
Förresten: TS vet om att 90-dörr inte är det samma som att öppningen är 90cm utan bara 76cm?
I mina 90-dörrar är i och för sig öppningen 80 cm blankt.

Men jag håller (för en gångs skull :) ) med majoriteten här.

Att välja extra smala dörrar med motivering att det är fult eller svårmöblerat att följa normer och bestämmelser tycker jag, med förlov sagt, är ogenomtänkt.

Då kanske hela layouten skall ses över i stället.
Det låter som det kan bli lite kyffigt om man behöver fila på centimeterna så där.
 
KnockOnWood skrev:
I mina 90-dörrar är i och för sig öppningen 80 cm blankt.
Ok, det är kanske det.
76 är minsta lagliga öppningsmått- blir väl en 86-dörr det då...
 
Enl Svensk standards mått är dörrkarmen 89 cm utv, karmtjocklek 2x42 mm och då förutsätts att dörren kan öppnas helt så inte dörrbladet (oftast 40 mm) inkräktar på öppningen. Jag har efter en olycka suanvänt rullstol och när man då passerade en 8M-dörr så blev knogarna fula trots att jaghade en hopfällbar stol som mankunde breddminska genom att hoppa till. En annan anledning till dessa bestämmelser är ju att alla blir gamla (rullator) eller är små (barnvagn).
 
Redigerat:
Ur möbleringssynpunkt är väl skjutdörrar i kassett att föredra utseendet är ju däremot en personlig uppfattning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.