Hej allihopa!

Vi har svårt att bestämma oss för färgen på golvlisterna.
Huset som listerna ska vara i är en gammal bondgård från 1800-talet som vi grundrenoverat. På insidan blir det nog moderna material men i gammal stil. Vi har vitlaserad pärlspont i taket och taklisterna är naturligtvis vitlaserade.

Alla lister är allmogestil och golvlisterna är 95mm höga.
Golvet blir enstavig ekparkett. Vad tycker ni? Ska golvlisterna vara vitmålade eller laserade som ekparketten?

(Ifall man har eklaserade golvlister hur får man ihop det snyggt med vita dörrfoder?)

Hälsningar MJS
 
Hej

Jag tycker golvlisterna ska vara vita eller lite mot grått, om man nu ska efterlikna gamla tider.

Annars får du problem som du säger i anslutningen till dörrfodren.

Vi tänkte gå ifrån vitt på golv & fönsterfoder för en ljusgrå kulör, tycker det ser trevligare ut.

 
Tveklöst vita om du har vita dörrfoder, finns ingen anledning att blanda in ljusgrått (hur snyggt det än är) enbart på golvlisten.

En avvikande målad nyans på golvlisten bör ju helst följas upp på som minimum dörrfodret men gärna även listerna runt fönstren.
Jag ser överhuvudtaget ingen anledning att ha tre olika målade nyanser på de olika listerna från golv till tak om man kan undvika det (att taklisten följer innertaket är emellertid självklart).

Det enda alternativet till vitt, som jag ser det ;), är en golvsockel i riktig ek (absolut inte eklaserad furu) som isf. får ansluta mot bef. vita dörrfoder antingen direkt mot eller via en 'kloss' (dvs. under dörrfodret, längst ner mot golvet).

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.