Hej alla!
Jag vet inte om detta platsar under rubriken övrigt eller ens i detta forum men jag gör ett försök...
Jag har skaffat mig en ny hobby på gamla dagar, glödritning på trä. Tänkte det kunde vara skoj att pryda brevlådor, namnskyltar, nyckelskåp och diverse andra saker med mina motiv. Jag började så smått igår och upptäckte att det var en aning svårare än jag trott. Nåväl, alla är vi barn i början... :)
Det jag undrar är om det är någon på detta forum som har några erfarenheter av glödritning på trä och som har några tips att delge mig?!
Vilka träslag är att föredra, olika tekniker osv.
Även länktips mottages tacksamt!
Jag hittade en länk med läskigt snygga motiv om det är någon annan som är intresserad:
http://hem.passagen.se/tatiana_l/tatiana/hobby.htm

Tack på förhand!
 
Tänkte bumpa upp denna gamla fråga med en ny under samma ämne.

Om man skulle vilja glödrita går det att använda en lödkolv? Läste någonstans att man kan förstöra spetsen, så jag ville inte testa innan jag hört från någon att det skulle vara ok.

Jag har denna från Kjell.com (http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/lodning/lodkolvar/lodstation-med-lcd-p40255). Den kan ju reglera värmen, så det är kanske bra.
 
Jag tror inte det blir bra med en lödkolv det är ju fel slags spets på en sådan. Men det är väl bara att prova , det finns ju nya spetsar att byta till då man ska löda igen. :)
 
Tack. Ja, jag såg senare att de hade utbytsspetsar och även nya handtag så det är väl bara att testköra..
 
Jag har en glödritare och jag tror att en sån är mycket varmare än en lödkolv, spetsen blir iaf röd när man har den igång. Sen ser spetsen lite ut som en kniv i formen.
 
Testade lite och det verkar vara så att man behöver mer värme. Körde max (450 grader) och på gammal furu blev det knappt något märke. På rätt färsk gran blev det i alla fall något som liknar glödritning..
ImageUploadedByByggahus.se1367139677.864502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan är nog inte själva pennan optimal då man kommer väldigt långt från spetsen när man håller den, det blir ostadigt.

Men de riktiga är ju inte så dyra, så man kanske ska köpa en sådan, detta kan ju vara skoj ju.. :)

Tack för svaren!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.