cecar33 skrev:
Eftersom det till 99% endast är sk närmast sörjande som kör på dessa gator i villaområden så prata med dina grannar och alla curlande föräldrar som stressade med mobilen i örat kör sina barn till skolan. Det är nämligen på det viset att den som inte har vanan att köra på just den villagatan vet oftast inte vart han skall och därmed kör man inte fortare en att man ser hus nr etc.
Helt riktigt...dom som kör fortast här är boende....posten...vissa pizzabud....
Detta har tagits upp med dom boende men det hjälper tyvärr inte.....även posten vet detta.....behöver därför "bevis"
 
Så länge man inte sätter upp dessa jäkla farthinder som man inte kommer över med sommarbilen!
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Ja, eller dessa jävla blomlådor som tvingar en att köra på fel sida av vägen. Var på grund av detta nära att köra på ett barn som hoppade ut från bakom en hög häck. Och jag körde inte för fort
 
thomasx skrev:
Min lilla rosa fluffiga värld? Då vet du nog mer om den än vad jag gör! Och jag sa inte att jag gillade det. Men det är ett faktum, vill man vara säker är det det som gäller, och det finns nuförtiden många många vägsträckor som tidigare var för biltrafik där den idag är förbjuden runt om i landet. Inget konstigt med det. Det skadar inte heller för vare sig barn eller vuxna att ta en promenad.
Tyvärr, det hjälper inte ens genomföra alla miljöfacisters våta dröm, att totalförbjuda all biltrafik! Det kommer att ske olyckor ändå.

Det klagas på att det körs för fort vid ett dagis och du skriver då att man skall förbjuda biltrafik i området!? Det var nog bland det stolligaste jag har läst på det här forumet. Visst är det bra med en promenad, men klockan 0600 en måndag morgon är det kanske lämpligt att prioritera annat? I synnerhet om man måste släpa/bära två morgontrötta trilskande barn...

Appropå att förbjuda biltrafik: Fråga Räddningstjänsten vad dem anser om alla dessa bilfria radhus/villa-områden där husen förbinds med något som liknar cykelbanor. Efter några år när buskar, träd och staket/plank, brett ut sig, så kanske du kommer fram med en ambulans, men det är tveksamt om det går med en brandbil...
 
Enk Projektet skrev:
Jo det har varit på tal...men då ska det godkännas på årsmötet för vägföreningen och eftersom det inte är någon som bor i omr som kör för fort....dvs det måste väl vara någon annan som kör för fort här.....vi har ju sagt att man ska köra sakta....;)
En enkel fråga på årsmötet, beror bommarnas funktion på vem som kör för fort?

Vill man undvika att säga att det är en själv som kör fort eller tycker man att det är ok att andra kör för fort.
 
Cujo skrev:
Tyvärr, det hjälper inte ens genomföra alla miljöfacisters våta dröm, att totalförbjuda all biltrafik! Det kommer att ske olyckor ändå.

Det klagas på att det körs för fort vid ett dagis och du skriver då att man skall förbjuda biltrafik i området!? Det var nog bland det stolligaste jag har läst på det här forumet. Visst är det bra med en promenad, men klockan 0600 en måndag morgon är det kanske lämpligt att prioritera annat? I synnerhet om man måste släpa/bära två morgontrötta trilskande barn...

Appropå att förbjuda biltrafik: Fråga Räddningstjänsten vad dem anser om alla dessa bilfria radhus/villa-områden där husen förbinds med något som liknar cykelbanor. Efter några år när buskar, träd och staket/plank, brett ut sig, så kanske du kommer fram med en ambulans, men det är tveksamt om det går med en brandbil...
1. Tag några djupa andetag
2. Räkna till 10
3. Läs en gång till

Så kanske du inser att jag inte alls skrivit det du påstår!

För övrigt är det just det faktum att allt för många prioriterar annat än sina egna och andras barns säkerhet som är grundproblemet...

Till sist heter det de och inte 'dem'.

:rolleyes: :banghead:


Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
Redigerat:
  • Gilla
bettet
  • Laddar…
charta77 skrev:
En enkel fråga på årsmötet, beror bommarnas funktion på vem som kör för fort?

Vill man undvika att säga att det är en själv som kör fort eller tycker man att det är ok att andra kör för fort.
Gissar att dom tror att dom är världens bästa bilförare.....finns det något mer känsligt än att kritisera någons bilkörning? ;)

Det enda som verkar funka är fler och värre farthinder...men jag skulle föredra att slippa det och hade hoppats på en enkel lösning med foto/film....
 
Enk Projektet skrev:
Gissar att dom tror att dom är världens bästa bilförare.....finns det något mer känsligt än att kritisera någons bilkörning? ;)

Det enda som verkar funka är fler och värre farthinder...men jag skulle föredra att slippa det och hade hoppats på en enkel lösning med foto/film....
Om du vill ha en varaktig lösning annat än fartgupp/slalomblomlåder som gör någon nytta så är det en elektronisk skylt som upplyser fortkörarna om deras hastighet som gäller, IMHO.
 
thomasx skrev:
Om du vill ha en varaktig lösning annat än fartgupp/slalomblomlåder som gör någon nytta så är det en elektronisk skylt som upplyser fortkörarna om deras hastighet som gäller, IMHO.
Mmm...kanske...eller så triggar det dom att se hur fort man kan köra....;)

Några bra förslag på elektronisk skylt?
 
Ärligt talat. Problemet går mycket djupare än så. Vi pratar om olika sätt att begränsa människors beteende men problemet enligt min åsikt är beteendet i sig självt. Jag tror ärligt talat inte vi kommer åt fortkörarna med vare sig asfaltsbulor, fartkameror, blomlådor, trampminor, stridsvagnshinder eller barrikader så länge människor har för sig att de har rätt att runda hastighets- och trafikregler lite som de känner för. De senaste 20-30 åren har det skett en enorm försämring av folks körförmåga och respekten för trafikregler, och det samtidigt som reglerna skärpts och polisen i stort sett helt inriktat sina ordningsresurser på trafikkontroller, (jaja, jag VET, det är en överdrift, men man kan ju undra ibland...)

Men det spelar ingen roll hur mycket vi skärper regler och tillsyn så länge som svenskarna har för sig att man kan göra lite som man känner för i trafiken så länge man känner för det och ingen verkar ta skada. Jag tror att det behövs en ny omgång folkbildning, en 2010-talets Anita och Televinken, en Anslagstavlan 2.0. NTF, var blev ni av? Och Carl-Ingemar Perstad, kom tillbaka, allt är förlåtet!

Jag vet vad ni tänker. Nackhåren reser sig. Pannor rynkas. Ansikten förvrids i motvilja. Men vad är alternativet? Jo, det vi ser idag: ögontjäneri på maximal nivå, och ständigt mer resurser till övervakning. Satsa hellre pengarna på folkbildning, få folk att på allvar förstå att det inte handlar om böteskronor eller lappens innehav att köra 45 på en 30-väg utanför en skola, utan att det faktiskt kan handla om liv eller död. Vilka krafter som det handlar om när rörelseenergin får göra sitt. Vad konsekvenserna faktiskt blir av ens eget handlande.

Körkortsutbildning i all ära men vissa saker tål att repeteras. Särskilt med tanke på att det hela tiden kommer nya rön. Och hur det än är så kan man inte bli fullärd när man är 18.
 
  • Gilla
jnylin och 6 till
  • Laddar…
O
Enk Projektet skrev:
Gissar att dom tror att dom är världens bästa bilförare.....finns det något mer känsligt än att kritisera någons bilkörning? ;)

Det enda som verkar funka är fler och värre farthinder...men jag skulle föredra att slippa det och hade hoppats på en enkel lösning med foto/film....
Problemet är att det är ju aldrig någon i området som kör för fort:p
 
Trafikmätningsutrustning och trafikmätningsprogram är något som jag jobbar med. Så här är det:

* Jag tror inte att det finns någon som hyr ut utrustning. Det kräver lite kunskap för att lägga ut, annars blir mätresultatet dåligt.

* Det går att köpa utrustning, men med programvara och allt så hamnar prislappen för en bra utrustning på över 50 000. Tänk dessutom på att kommunen (vilka är de som eventuellt genomför åtgärder) inte bara kommer att godta din mätning rakt av, de vill nog ha en egen eller en gjord av en tredje part (oftast Vectura).

* Den som du har hopp om att få hjälp av är kommunen. Andra kan du nog glömma.

* Det är oftast så att när man mäter och faktiskt granskar trafiken, så visar det sig att det oftast bara är några få "raketer", resten ligger rätt bra i hastighet. I de fallen så är det för dyrt och för hindrande med fartdämpande åtgärder, och man förordar oftast att man antingen talar med fortkörarna eller att man ber polisen komma dit och lappa dem.

* Tänk på att hastighetsgränserna är satta med lite marginal. De vet att folk kör för fort. Så, om någon kör lite för fort så är det ingen katastrof.

Så, lyft luren och prata med kommunen. De vill faktiskt hjälpa, men de har många intressen att balansera.
 
Nja....
* Tänk på att hastighetsgränserna är satta med lite marginal. De vet att folk kör för fort. Så, om någon kör lite för fort så är det ingen katastrof.

Här kan till och med laglig hastighet innebära mycket mer än bara katastrof......om någon som kör på ett barn tror jag faktiskt inte farten kommer vara det första jag nämner....
Det får nog tyvärr bli ett väggupp trots allt....
 
Enk Projektet skrev:
Nja....
* Tänk på att hastighetsgränserna är satta med lite marginal. De vet att folk kör för fort. Så, om någon kör lite för fort så är det ingen katastrof.

Här kan till och med laglig hastighet innebära mycket mer än bara katastrof......om någon som kör på ett barn tror jag faktiskt inte farten kommer vara det första jag nämner....
Det får nog tyvärr bli ett väggupp trots allt....
Men om det inte hjälper att sänka farten, hjälper ju inte fartgupp heller. Då är det, som redan nämnts, det som man inte får nämna, om man inte ska riskera kallas för en stolle som lever i en rosa fluffvärld, vill säga, som gäller ;)
 
Enk Projektet skrev:
Det enda som verkar funka är fler och värre farthinder...men jag skulle föredra att slippa det och hade hoppats på en enkel lösning med foto/film....
Och hur hade du tänkt gå vidare med "bevismaterialet"? Gå till polisen med det och åka fast för olaga övervakning? Kameraövervakning på allmän plats är tillståndspliktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.