Hej!
Är ny här på forumet och chansar här med min fråga:
Har ett garage som ligger på en mark som tidigare var en sjöbotten och varje vår så stiger det upp ca 30cm vatten inne i detta garage. Har nu tänkt att försöka ta det i bruk så vad göra? Har en tanke om att gräva ur golvet ordentligt djupt och sen fylla med makadam och drän.rör som dras till en stenkista utanför. Även utsidan av byggnaden tänkte jag försöka göra något liknande med. Låter detta som ett görbart tillvägagångssätt eller har ni andra idéer eller förslag?
 
  • Gilla
kp1
  • Laddar…
Låter inte alls som det är en bra lösning eller skulle fungera. Orsaken är att din mark är så vattensjuk att grundvattennivån stiger upp och detta kommer ju naturligtvis att ske utanför garaget också. Så din stenkista kommer att vara fylld med vatten när du har vatten inne i garaget vilket innebära att du aldrig kommer att bli av med vattnet.
För att du skall kunna sänka nivåerna så måste du förmodligen, istället för en stenkista, anlägga en grundvattenbrunn med elektrisk pump som kan transportera bort vattnet någonstans där du blir av med det. Kanske ett kommunalt dagvattensystem, en sjö eller annat vattendrag med lägre nivå än vattnet i ditt garage.
 
Svårt att säga vad du ska göra när man inte vet hur tomten ser ut....men börja med att gräva upp på utsidan av garaget och lägg dränering både uppe och nere.....ev lägga en dränering i tomtgränsen om det är möjligt att på det viset fånga upp vattnet innan det når garaget....en pumpgrop är naturligtvis också ett alt men en större risk för strul....
 
Enk Projektet skrev:
Svårt att säga vad du ska göra när man inte vet hur tomten ser ut....men börja med att gräva upp på utsidan av garaget och lägg dränering både uppe och nere.....ev lägga en dränering i tomtgränsen om det är möjligt att på det viset fånga upp vattnet innan det når garaget....en pumpgrop är naturligtvis också ett alt men en större risk för strul....
Men var tänkte du att TS skulle bli av med vattnet? Det räcker inte med att lägga rör i marken.
Om vattnet står 30 cm upp inne i garaget så har TS det väl troligen likadant utanför garaget och då är ju en stenkista där fylld med vatten.
Problemet i sådana fall är ju att få bort vattnet och brukar vara det svåraste.
En riktigt byggd pumpgrop ställer sällan till med besvär om man väljer en pump avsedd för ändamålet.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Men var tänkte du att TS skulle bli av med vattnet? Det räcker inte med att lägga rör i marken.
Om vattnet står 30 cm upp inne i garaget så har TS det väl troligen likadant utanför garaget och då är ju en stenkista där fylld med vatten.
Problemet i sådana fall är ju att få bort vattnet och brukar vara det svåraste.
En riktigt byggd pumpgrop ställer sällan till med besvär om man väljer en pump avsedd för ändamålet.
Det beror väl på hur det ser ut?
Men jag menar nog med en dåres envishet att OM det går att få självfall är det att föredra före pumpgrop.....
 
Tack för ert engagemang!
Det kan vara som så att en stenkista en bit bort ligger i tillräckligt låg mark men är inte säker. Men om inte, en grundvattenbrunn, hur funkar en sådan och hur ska den vara utformad och placerad?
 
Jag satte ett 400mm rör med en dränkbar pump från Jula.
Gått problemfritt hittills.
 
Enk Projektet skrev:
Det beror väl på hur det ser ut?
Men jag menar nog med en dåres envishet att OM det går att få självfall är det att föredra före pumpgrop.....
Absolut helt rätt att ett självfall alltid är bättre !!!! Inte ens en dåre kan tycka annorledes :)
Men jag uppfattade det som om hela garaget stod i 30 cm högt vatten och det brukar inte var lokalt inomhus utan då även runtom huset och då lät en stenkista utanför svårt.
 
oceanis skrev:
Absolut helt rätt att ett självfall alltid är bättre !!!! Inte ens en dåre kan tycka annorledes :)
Men jag uppfattade det som om hela garaget stod i 30 cm högt vatten och det brukar inte var lokalt inomhus utan då även runtom huset och då lät en stenkista utanför svårt.
Så en grundvattenbrunn, var placerar men sådan och hur är dess funktion, i princip alltså?
 
En ytterligare fråga med samma garage på gammal sjöbotten i åtanke. Ponera att jag hade möjlighet att gräva ur golvet ordentligt, lägga drän enligt konstens alla regler( dessa regler kan jag ännu inte) och därefter höja golvnivån med makadam ca 40cm och sedan gjuta ett nytt golv ovanpå detta! Då stiger ju inget vatten upp i garaget då grunvattennivån på våren håller sig under det nya golvets nivå. En sådan åtgärd plus ny drän utomkring borde kanske vara tillräcklig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.