Skyltar som blinkar och visar hastigheten när det går för fort sitter ju lite här och var runt i landet utanför skolor och andra lågfartsområden. Vid sådana ser man ofta bilar som bromsar, tycker jag.

Annars är det enda säkra sättet att förbjuda biltrafik i aktuellt område. Kanske inte en alls orimlig åtgärd om barns liv står på spel.
 
thomasx skrev:
Annars är det enda säkra sättet att förbjuda biltrafik i aktuellt område. Kanske inte en alls orimlig åtgärd om barns liv står på spel.
:thumbdown:

"Knack, knack!" Får vi komma in i din lilla rosa fluffiga värld och berätta en sak?

I verkligheten behöver folk bilen för att kunna ta sig till jobbert, och även för att kunna lämna barnen på dagis, på vägen till jobbet. Så att "förbjuda biltrafik" är inte bara orealistiskt, utan helt befängt.
 
  • Gilla
Utopiazz
  • Laddar…
Ibland är det blåa hastighetsskyltar utanför skolor och då är de bara en rekommendation.
 
Har bekant som är trafikpolis dom fick in mycket klagomål på en 30 sträcka vid en skola och dagis. Dom gjorde en fartkontroll på området, hälften av dom som fick böter bodde i området. Aldrig varit fler klagomål på den sträckan
 
Cujo skrev:
:thumbdown:

"Knack, knack!" Får vi komma in i din lilla rosa fluffiga värld och berätta en sak?

I verkligheten behöver folk bilen för att kunna ta sig till jobbert, och även för att kunna lämna barnen på dagis, på vägen till jobbet. Så att "förbjuda biltrafik" är inte bara orealistiskt, utan helt befängt.
Min lilla rosa fluffiga värld? Då vet du nog mer om den än vad jag gör! Och jag sa inte att jag gillade det. Men det är ett faktum, vill man vara säker är det det som gäller, och det finns nuförtiden många många vägsträckor som tidigare var för biltrafik där den idag är förbjuden runt om i landet. Inget konstigt med det. Det skadar inte heller för vare sig barn eller vuxna att ta en promenad.
 
  • Gilla
Carl_Elvis och 2 till
  • Laddar…
perrand skrev:
Jag bor i ett villaområde med en 30-väg alldeles utanför huset. Jag misstänker dock att majoriteten av bilförarna kör bra mycket fortare än så och jag tänkte försöka mäta snitthastighet och topphastighet under en period.

Känner någon till var man kan hyra lämpligt verktyg?
Nu gällde som sagt inte frågeställningen att få folk att minska farten, tvärbromsa, väja för barnliknande dockor eller annat sådant.

Utan att mäta konstatera hur snabbt folk kör.

Ett tips från idrottsvärlden:
Alla har väl sett fartregistreringen av servarna, som visas på TV-utsändningen från stora tennisturneringar.
Det här är en amatörversion av dopplerlasermätare:
http://www.speedtracx.com/

Jag råkar ha en sådan, som jag kan låna ut om du har vägarna förbi (södra Halland).
 
KnockOnWood skrev:
Nu gällde som sagt inte frågeställningen att få folk att minska farten, tvärbromsa, väja för barnliknande dockor eller annat sådant.

Utan att mäta konstatera hur snabbt folk kör.
Första TS är från 2010-03 och den ville bara ha reda på om man kan köpa/låna hastighetsmätarutrustning, MEN tråden blev "på nytt född" idag 2013-04-27 utav Enk Projektet som ÄVEN skrev följande "Även öppen för fler förslag som får folk att fatta vad som händer om dom skulle köra på någon/något i sitt eget bostadsomr..."
 
DIY_freak skrev:
Är det en rund 30-skylt eller de där blåa "Max 30" skyltarna som ni har? För de blåa är bara rekommendationer och inte aktuell hastighetsbegränsning.
Ja det är en riktigt rund gul/röd....
 
Det är ett villaomr med ca 100 fastigheter med en liten väg in till omr, på själva omr kan man åka runt....vi har även varit inne på att spärra vägen så att man blir tvungen att vända men det gick tydligen inte räddningstjänsten med på....
...det enklaste vore att filma / foto så att man kan ge dom svart på vitt på hur dom kör....skulle ju räcka med att få med regnr.....
 
spekerök skrev:
[länk]

Om du vill mäta andra.

mvh
Nu börjar det likna något....;) men vill helst att den är automatisk....
 
Trampminor.
 
Påkörningsbara bommar kanske kan vara ett alternativ?
 
Nyfniken skrev:
Påkörningsbara bommar kanske kan vara ett alternativ?
Jo det har varit på tal...men då ska det godkännas på årsmötet för vägföreningen och eftersom det inte är någon som bor i omr som kör för fort....dvs det måste väl vara någon annan som kör för fort här.....vi har ju sagt att man ska köra sakta....;)
 
Eftersom det till 99% endast är sk närmast sörjande som kör på dessa gator i villaområden så prata med dina grannar och alla curlande föräldrar som stressade med mobilen i örat kör sina barn till skolan. Det är nämligen på det viset att den som inte har vanan att köra på just den villagatan vet oftast inte vart han skall och därmed kör man inte fortare en att man ser hus nr etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.