Önskar få tips på en matta till vardagsrummet (ekparkett). Den ska ligga under matsalsbordet (bordet är 240cm med 8 stolar).

Vi vill ha en ljus matta i modern stil men den ska samtidigt vara "okänslig" för fläckar eftersom vi har småbarn och det då alltid spills på golvet. Hyfsat billig önskas också. Bäst vore väl något i typ gummi/våtdräktsmaterial eller plast men det kanske inte finns? I alla fall något som är lätt att ta bort fläckar från.
 
Svarar mig själv....

Min sambo hittade en vävd plastmatta som heter Pappelina så det blir nog en sådan. Nån som vet något om dom?

www.pappelina.com
 
Har du funderat på bambumattor? Snyggt och extremt tåligt.
 
Vad gäller Pappelina så är dom mycket fina. Våra vänner har sådana i hallen (ursnygga) och trots två mycket aktiva små pojkar som springer på dem med leriga fotbollsskor ideligen så ser de som nya ut - alltså extremt tåliga. Det är synd bara att de är så dyra...
 
Mattor av ull är väldigt tåliga vad det gäller fläckar m.m.Inga problem att få bort fläckar med bara diskmedel i efterhand också :)
 
Beställer man en Pappelinamatta (160x280) nu levereras den först i mitten av Mars.... över 3mån väntetid så dom har tydligen blivit väldigt poppulära på sistonde.
 
Du behöver nog en större matta än 160*280. Vi har en nu på 200*300 till ett bord som är 110*240 och det är så att stolsbenen hamnar utanför mattkanten vilket är irreterande!

Har varit i kontakt med Axeco och de har ullmattor i stora storlekar och kan tillverka utöver ordinarie sortiment upp till 4 m breda. Vi ha kommit fram till att vi behöver 230*350 och har fått pris på Sergel plain. Pris 8570 kr (jo, jag vet att det är dyrt men det är det att köpa billiga mattor om och om igen oxå).

www.axeco.se

/FlitigaLisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.