Vi har i alla år använt Gysinges linoljefärg inomhus och varit nöjda med den, även på utsatta grejer som köksinredning o golv. Ser fint ut trots 5, 6, 7 års slitage. Men nu har vi använt den utomhus också, och stött på problem. Som ni ser flagar den på ett väldigt märkligt sätt, efter bara ett-två år.

Lite bakgrundsfakta: verandaspjälorna är nytillverkade, hyvlade på ett lokalt litet sågverk. Måleriarbetet skedde inomhus i torr miljö. Träet är grundat med Gysinges egen utomhusgrund, därefter struken två gånger med vanliga linoljefärgen, lite balsamterpentin i mellanstrykningen. Färgen är bruten med lite umbra i pulverform. Det är bara de delar av verandan som är exponerade för full sol där problemet har uppstått. Och nej, vi har inte oljat träet innan målning eller behandlat på annat sätt och nej vi har inte strukit för tjockt.

Vill gärna ha förslag på vad som kan ha gått snett!

Flagnar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använder också deras färg utomhus och har inte upplevt problemet
Förstår inte vad du menar med ingen olja före jag oljar oftast före och det funkar fint färgen får bra fäste.
Är virket fett där färgen släppt?
 
Märkligt, speciellt på nytt virke. Här borde ju förhållanden vara optimala med målning inomhus och allt. Vi har också använt Gysinges vita linoljefärg bruten med lite grön umbra utomhus på foder och knutbrädor. Ser bra ut efter knappt två år.

Kan virket ha varit väldigt färskt och därmed fuktigt när det målades? En idé bara. Annars tycker jag du ska kontakta Gysinge och se vad de säger.
 
Vi målade vårt första hus med deras färg för nu 9 år sedan. Ny panel och samma metod som ni och där fick vi också flagor på södersidan men bara på vissa delar och särskilt de delar av väggen som var ovanför det svarta papptaket där det blev extra varmt.. Kan det inte vara att det blir så varmt att färgen bubblar loss?

Vi har nu också fått precis samma problem fast med totalt andra förutsättningar och annan färg. :)

Vi köpte ett par gamla pardörrar som jag skrapade helt rena från gammal färg och sedan strök tre gånger med outspädd linoljefärg från Ottossons. Dörrarna sitter på norrsidan av vårt hus och utsätts i princip aldrig för skarp sol men det är inte fuktigt heller. Redan efter ett halvår hade vi fått likadana flagorsom ni på vissa ställen på dörrarna. Nåt mitt på, nåt i nederkant och nåt vid en sida. Finns ingen förklaring alls till varför det blivit så här som jag kan komma på och det har inte blivit så någon annanstans på den hussidan än just på dörrarna.
 
Kan det ha med torrpigmentet att göra? När man blandar i torrpigment kan man förändra färgens egenskaper eftersom förhållandet mellan beståndsdelarna ändras. Fast det var väl kanske inga mängder ni hade i?
 
Vi har haft samma problem när vi målat/tagit ut något nymålat i starkt solsken. Undviker nu att måla något när solen är för stark.
 
Sara, hur länge efter sista strykningen dröjde det innan ni satte upp spjälorna?
 
Tyvärr, väldigt vanligt att linoljefärg flagar när det målas på nytt virke. Jag har haft samma problem med min fasad där jag bytte några enstaka brädor mot nya. Använde annan bra svensk linoljefärg, men ändå. Det bästa är att låta det stå en säsong innan målning. Inte så att det blir gråträ men så att den blanka ytan på träet bryts en smula. Nu är det som det är för er, vänta några år till, måla om, och tänk att 'vi fick måla om lite tidigare den här gången' Sannolikt kommer ni inte ha några problem nästa gång.
 
I mina lekmannaögon ser det ut som att färgen inte fäst ordentligt i träet. Vilket är märkligt eftersom det är en av linoljefärgens starka fördelar framför all annan färg.
Om det är så, så kan det bero på tre orsaker:
1) Linoljefärgen innehåller lacknafta
2) Linoljefärgen har inte förtunnats ordentligt i första strykningen, (med äkta balsamterpentin)
3) Virket har inte varit tillräckligt torrt
 
magnusk750 skrev:
Tyvärr, väldigt vanligt att linoljefärg flagar när det målas på nytt virke. Jag har haft samma problem med min fasad där jag bytte några enstaka brädor mot nya. Använde annan bra svensk linoljefärg, men ändå. Det bästa är att låta det stå en säsong innan målning. Inte så att det blir gråträ men så att den blanka ytan på träet bryts en smula. Nu är det som det är för er, vänta några år till, måla om, och tänk att 'vi fick måla om lite tidigare den här gången' Sannolikt kommer ni inte ha några problem nästa gång.
Intressant iakttagelse! Påminner mig om att jag läste någonstans att man förr i tiden gjorde precis som du beskriver och lät panelen sitta en säsong innan målning. Trodde dock att det berodde på att man förr i tiden använde mer tätvuxet, kådrikare, virke. När panelen suttit uppe ett år hade kådan "blödit ur" virket och torkat.

Menar du att man alltså inte ens skall grundmåla?
 
Redigerat:
Vi har gjort så på flera ställen på detta huset. Vi hann helt enkelt inte måla allt och vi är inte oroliga för att virket ska ta skada heller vilket många är idag. Det har fungerat alldeles strålande där vi väntat med att måla.
 
Hej allihop!

Stort tack för intressanta inlägg; lite mer info:
Nej ingen lacknafta har använts, balsamterpentin är det väl i grundfärgen antar jag och en liten aning i mellanstrykningsfärgen. Virkets torrhet kan jag inte avgöra exakt, men det var torrt - måste ju dessutom ha varit torrare än om vi målat på befintliga snickerier utomhus. Vi fick det som sagt hyvlat på snickeri, sedan förvarades det inomhus och ströks också inomhus. Hur lång tid det tog innan det monterades minns jag inte riktigt, men det var nog ganska omgående efter att det torkat. Märk dock att det släppt ända inne vid grundfärgen!
 
Vi har en enda gång fått linoljefärgen att släppa i fläckar. Då hade ett slagregn blött ner panelen dagen innan målning och det var tydligen bara yttorrt när vi målade. Någon månad senare uppstod vattenfyllda blåsor där färgen släppt helt. Vi målar alltid med Gysinges grundfärg (innehåller väl nafta) och den suger in kanonbra i trät. Men så har ju vår fasadpanel suttit uppe sen 1935 också, så den är väl inte så blank längre när vi väl skrapat den trären :)
Vi har dock satt nya locklister och nån enstaka brädlapp med nytt hyvlat virke och färgen har bitit fint.
 
dengroth skrev:
Intressant iakttagelse! Påminner mig om att jag läste någonstans att man förr i tiden gjorde precis som du beskriver och lät panelen sitta en säsong innan målning. Trodde dock att det berodde på att man förr i tiden använde mer tätvuxet, kådrikare, virke. När panelen suttit uppe ett år hade kådan "blödit ur" virket och torkat.

Menar du att man alltså inte ens skall grundmåla?
Ja, grundmålar man så stoppar man den lätta åldringen av träet som vi är ute efter. Sen är det väl i o f s ändå en fördel att olja ändträ och då kommer det ju lite olja även på nedersta delen av yttersidan också men det är nog en bieffekt man får leva med. Den stora rädsla som finns för att lämna trä omålat har nog sitt ursprung i undersökningar som gjordes för omkring tjugo år sedan med alkydfärger där det sas att redan en säsong omålat skulle medföra väsentligt sämre vidhäftning. Undersökningar vars budskap färgbranschen sedan spred vidare till konsumenterna. Må vara hur som helst med behov va snabb målning med alkyd, min erfarenhet är att med linoljefärg och vanlig normal träkvalitet så är det mindre risk för problem om man väntar något år med målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.