Pirra=kn*lla.
Skottkärra=rullebör.
Punkt slut.
 
  • Gilla
Claesk och 1 till
  • Laddar…
Om du fixar hem en sån här, och pannan går in genom vanliga dörren, så orkar du förhoppningsvis med kvällspirrandet.
1500 lbs = 680 kg.
 
Nu är det ju svårt att se exakt hur kuperat det är där du måste fram, men är det möjligt för en mindre släpkärra att ta sig fram? tänkte att eftersom du har en traktor visserligen liten, men har du lyftarmar bak och hålbom kan du åka på biltema eller liknande och köpa en lös dragkula ca 100kr, hemsmida ett fäste på hålbommen och sedan då pannan kommer får dom ställa den på släpvagnen, sedan kör du traktorn med släpvagnen till pannrumsdörren, då kan du även justera lite för lutningar med lyftarmarna under färden, sedan baxa den av vagnen och fortsätta med rullar eller palldragare in på platts. dessutom får du ju tipp på vagnen genom att lyfta upp lyftarmarna vid avlastning.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Kunde egyptierna så kan väl vi, resonerade jag. Endast mha handkraft (nästan iaf) och mekanik. Såhär gjorde jag o min kvinna med en ca 650 kilos panna:

sågade hål i den fina timmerväggen
byggde en ramp till ca 60 cm ovan markplan
förstärkte pallen (som pannan stod på) med kraftiga medar
bad granne med lastmaskin köra pannan så nära som möjligt
fäste två oberoende draganordningar i takbjälke: ett spel med talja o block samt ett spännband
rullade upp pannan på granstockar, ca 10 cm i diam
säkrade upp vartefter
tog in en 3000 liters acktank samma väg, nästan löjligt enkelt
ångrade att vi inte dokufotograferat stordådet

Kändes tryggt å fint, vi blev knappt ens svettiga. När svärfar kom var vi redan klara.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
wanegardh skrev:
Pirra=kn*lla.
Skottkärra=rullebör.
Punkt slut.
Haha, och vattenpass=bläraträ...
 
D09
Ni som jobbar med sågar, vilka har ni/ rekomenderar ni och vad kostar dom?

Idag har jag en stihl ms170, kanske lite liten för det jobbet.... Sen är jag ingen expert på sågandet än he he
Skulle klyva lite ved idag med men kedjan var helt slut, tog med sågen och köpte nytt blad och kedja.... Passade inte ha ha
Misstänker att kedjeoljan inte kommit fram helt för bladet såg inte heller helt snyggt ut.

Ska låna farsans husqvarna imorgon... Lite rejälare :)

Vad var det för märke på sågen i klippet ovan där killen hade veden en ställning?
Såg ju ut som att skära i smör!

Ps. Denna skulle egentligen vara i en annan tråd för vedhantering men det går inte att ta bort.
 
D09
Hur fungerar en talja som draghjälp?

Tänkte om man bygger ett regelverk / form av skjuta grejorna på så kan man bulta fast krok i källarväggen för fästs talja i och använda utväxlingen för att få fram grejorna...

Kom precis på att grannen har en rejäl hakibyggställning som kanske skulle vara användbar som form....
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1367088000.772007.jpg

Lite mer om förutsättningarna

Kanske skulle fylla en väg med grus bara som man kan rulla den på
 
Det här tycks komplicerat. vilket det inte är. Ta en baklastare och spännband och bär när klumpen. Sedan har du hur många utmärkta lösningar som helst i tråden. Krångla inte till det mer men tänk på säkerheten!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Har en nerfart och garage under huset.
Körde ner med hjullastare och gafflar.
Inne i källaren körde jag med en vanlig pallkärra.
Frölingen står på två fyrkantrör som löper längs med långsidorna. så man får in pallkärran under och slipper pall eller sådant.
Så det var bara att köra in den på sin plats och ställa av den.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bestämt mig för att fylla en väg med 16/32 och sedan rulla pannan på grindstolpar eller liknande :)

Man bör väl lägga två kraftiga reglar under som stolparna rullar på

Anledningen till varför jag vill fylla upp en liten väg är att jag tänkt ta in veden samma väg sen så man får nytta av fyllningen fler gånger :)
 
kulle
D09 skrev:
Bestämt mig för att fylla en väg med 16/32 och sedan rulla pannan på grindstolpar eller liknande :)

Man bör väl lägga två kraftiga reglar under som stolparna rullar på

Anledningen till varför jag vill fylla upp en liten väg är att jag tänkt ta in veden samma väg sen så man får nytta av fyllningen fler gånger :)
Om det blir körbart så kan säkert lastbilen som fraktar hem grejorna backa upp där du vill ha det.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Kan det absolut vara.....men fick några träffar på Google iaf....
Ungefär 747 000 resultat (0,19 sekunder) ;)
Och säckkärra ger 30700. Vinnaren torde vara utsedd... :p
 
lordi skrev:
Här nere i söder är pirra något man kan hitta på i sängkammaren när man inte är för trött efter allt byggande :)
Att ni har mycket konstigt för er där nere visste jag, men är det inte lite väl kinky att blanda in en kärra i sängkammarlekarna?
Jaja, alla har vi våra "turn on.s" ;)
 
Gabbe1 skrev:
Att ni har mycket konstigt för er där nere visste jag, men är det inte lite väl kinky att blanda in en kärra i sängkammarlekarna?
Jaja, alla har vi våra "turn on.s" ;)
Sexkärra..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.