hejsan ;)
efter ha sökt runt om mina fjärrvärmeproblem så hittade jag denna sida som förhoppningsvis kan reda ut mina problem med framför allt kostnaderna å hur de kan bli så dyrt

jag bor i en sten fastighet på 400 kvadrat i 2 plan
de är 2 garage på 150 kvadrat på vardera plan
samt en entage lägenhet med 30 kvadrat på övre plan samt 70 kvadrat på nedre plan
jag instalerade fjärrvärme i fastigheten i november

garagen på vardera plan värms av vattenburna aerotempar och jag håller ca 12-15 grader där
lägenheten värms på båda plan via golvvärme

aurotemparna och golvvärmen är nya men värmeväxlaren köpte jag begangnad
värmeväxlaren är en 20kw teramix

de började med avv första räknngen jag fick i oktober
då var flödesavgiften på 1300 kr och energiförbrukningen 1100 kr
de påstogs att jag hade förbrukar 550 kubikmeter vatten den månaden vilket är jävligt osanolikt
november månad som var kallare än maånden innan hade jag förbrukat 120 kubikmeter och den räkningen var betydligt billigare
mätaren dom monterade i fjärrvärmeväxlaren befarar jag ju inte ha varit nollställd på flödessiffrorna och jag fick betala de nån annan hade förbrukat men de vägrade dom tro på å de var bara betela och se glad ut
efter den smällen så sjönk i alla fall novembers räkning men från den räkningen har de bara stigit och stigit
februari månad som är en väldigt kall månad betalade jag 2200 kr i bara energiavgift till luleå energi samt 488 kr i flödesavgift
nu när mars månad räkning komme så visade det sig att den var ännu dyrare
nu kostade enegiavgiften 3500 kr så helt plötslgt har jag förbrukat 1300 kr mer i energi fast mars månad varit betydligt varmare än februari så jag har till och med sänkt värmekurvan i mars men de blev ändå sjukt mycke dyrare ??
flödesavgiften i mars var 495 kr alltså 15 kr dyrare än månaden innan och hur kan de ens stämma ??
jag ahr en kompis i samma by med ett garage på 300 kvadrat och golvvärme i hela garaget och även de är ett stengarage och han betalar 12 000 kr per år i uppvärmning och har dessutom 4-5 grader varmare än mig

jag har nu på 4 månader betalat ca 13 000 kr och de verkar bara stiga mer och mer destu varmare de blir och jag håller på bli knäpp
jag är sjukskriven å har bara ut knappt 10 000 i månaden å de här håller på ruinera mig

kan nån snälla hjälpa mig med tips på vad felet kan vara och varför de kan bli så dyrt
 
Redigerat:
idag när jag fick mars månads räkning har jag börjat felsöka
värmeväxlaren skickar ut 28 gradigt vatten idag
flödesmätaren stog på 69 liter i timmen
energimäteran stog på 3,0 kw i timmen

efter de slog jag av båda aeroteparna och slog av cirkulationspumpen till golvvärmen

då dök både kw och flödesräknaren till 0
efter de slog jag igång bara golvvärmen och nu efter 2 timmar så tar den 2,2 kw i timmen för bara golvvärmen ?
alltså har aerotemparna bara tagit ca 0,4 kw st tidigare under dagen

hur kan golvvärmen ta så mycke energi så den kostar 2,2 kw i timmen

frågar ni mig så tror jag fan hela stället hade varit billigare att köra på ren el i stället för fjärrvärme å då ska man även komma ihåg att luleå energi har sveriges billigaste fjärrvärme

som ni kanske förstår är jag ganska uppgiven å less och ingen jag känner eller pratar men har de minsta råd om vad de kan vara eller vad felet kan vara

mvh björn
 
Den förbrukningen tycker jag inte verkar osannolik i ett så stort hus, hur gammalt är huset?
 
Hej,

Rent spontant skulle jag höja framledningen till minst 40,( jag har mer än så) och sänka cirkulationspumparna till lägsta hastighet. Därefter skulle jag höra mig för vilka inställningar din kompis har och kopiera dem.

Utöver detta verkar Luleå vara bland d ebilligaste i landet på fjärrvärme, många har närmare dubbla kostnaden.

Mvh
Matte
 
Jag bor i Luleå, har ett hus från 67 på 100m2 + 100m2 källare. De kallaste månaderna är vår räkning från Luleå energi på 2500kr.

Minns inte om elen är med på den räkningen..
 
Vet inte hur kallt du har haft det vid tillfället då du mätt, men om man ser till golvvärmen så låter 22 W / m2 inte orimligt högt. Om du kör på el eller fjärrvärme har ingen betydelse för effektförbrukningen, däremot lär elen kosta mer per kWh än fjärrvärmen.
 
Hur mycket betalar du per kWh fjärrvärme? Är det någon fast avgift som ska betalas också?
Själv värmer jag upp ca 200 m2 boyta + 80 m2 källare + 80 m2 garage. Det kostar mig ca 28000 kWh inklusive varmvatten. Det blir ca 20000 kr om året. Bor i södra Sverige.
 
Redigerat:
Mer eller mindre alla fjärrvärmebolag vill ha så låg fjärrvärmeretur som möjligt.

Eftersom Luleå energi har en flödestariff så bör du se till att temperaturen på returen på ditt värmesystem är så lågt som möjligt. Ju lägre temperatur du har på returen i ditt system ju lägre temperatur blir det på fjärrvärmereturen, å ju lägre temperatur det är på fjärrvärmereturen ju lägre flöde behöver det vara för att plocka ut samma effekt.

För att sänka temperaturen på returledningen på värmesystemet så måste du sänka flödet på vattnet.

Jag misstänker att det är lättare att få lägre returtemperatur med vanliga element än det är att få det med golvvärme.

I vintras hade jag returtemperatur på ca 25 grader på radiatorslingan, ändå har jag inte optimerat den nya reglercentralen fullt ut, har en tryckstyrd cirkulationspump som gick max på ca halv effekt.
 
Hur mycket värme drar ett garage egentligen? Rätt mycket kan jag tänka mig eftersom man då och då kör in två ton kall plåt med en massa snö och is som ska smältas.

Annars tycker jag att kostnaderna verkar rätt rimliga. Ca 4300 :- kr/mån för värme och varmvatten under vintern i Luleå på ett 400 kvadrat stort och lite äldre hus känns helt OK.
 
hejsan och va kul att se att jag fått många svar ;)
huset är byggt på 40 talet så de är ganska gammalt men de är tilläggsosolerat på insidan av stenväggarna 50 mm med isolering och så är de ca 30 cm spån på taket
jag har dock bytt till 3 glasfönster på hela byggnaden men de är de även 3 stora garageporter på övre plan och alla portar har ca 3 fönster på 30x30 cm glasfönster vardera och och övriga väggar har ca 20 kvadratmeter med 3 glasfönster
så de är en jäkla massa fönster tyvär som säkert isolerar sämre än riktiga väggar
nedre plan har 2 st garageportar utan fönster
jag håller ju ca 12-15 grader i garagena på vintern totalt ca 300 kvadrat varav 150 kvadrat på nedre plan har 3 väggar under marknivå
hela nedre plan av lägenheten ca 70 kvadret är under marknivå och den är isolerad i väggarna med 50mm frigolit och 50mm isolering

jag har provat alla möjliga inställningar på växlaren och nu kör jag den på -4 på kurvan å de gav 28 grader tidigare idag och de kostade ca 65 liter i timmen på flödet och 3kw
jag har testat att köra tex aerotemparna på högra fläkthastighet men då rusar omgående kw i väg så att de ska bli billigare att kyla av vättnet mer kan jag verkligen inte förstå

aerotemparna går på 1ans av 5 fläkthastigheter och har gjort de hela vintern samt värmeväxlaren och golvvärmens cirkulationspump går på 1ans läge i och har gjort de hela vintern så nå saktare går de tyvär inte köra
aerotemparna har dock gott dygnet runt sen i december pga termostaterna sitter monterade på en plåt på väggen å jag gissar att plåten är så kall så termostaterna fattar inte att de är över 10 grader inne för de är vad termostaterna är inställda på men nu funderar jag på koppla in tidsrelän på dom så dom går en timme och är avslagen en timme vad tror ni om de ??

en person jag dock pratade med sa att de skulle sitta elektroniskt styrda strypventiler på varmvattenledningarna till aerotemparna så dom stänger när termostaten till fläkten slår av fläkten så vattnet inte kan fortsätta cirkulera igenom aerotemparna men så har inte jag i dagsläget utan de cirkulerar fritt där om aerotemparna slår av men de borde ju i så fall bara öka min flödesavgift och inte kw priset

så här står de på senaste räkningen
fast avgift 20 kw x275 kr / 365 x31 dgr 467 kr
energiavgift 7,523mwh 248 kr 1865 kr
flödesavgift 195 kubikmeter 2,48 483 kr
moms 25% 704 kr
totalt 3520 kr
temeraturdiferans 33 grader

beräknad årsanvändning och årskostnad
årsförbrukningen beräknad 35mwh 770 kbm
beräknad årskostnad 20 112 kr


den hära årsförbrukningen vet jag inte vars den kommer ifrån och och vilka uppgifter den är baserad på men har den att göra nå med mitt pris eller är de bara en uppskattad siffra för skoj skull ???

jag ser när jag kollar på dom 4 senaste räkningarna jag har framför mig att januari månad hade jag en temperatursdiferans på 47 grader å då kostade bara uppvärmningen 2300 med fast avgift och flödesmätaren mm
då hade jag förbrukat
fast avgift 465kr
energiavgift 5,047 1170 kr
flödesavgift 91 kibikmeter 213 kr
moms 25% 462 kr
totalt 2312 kr

nu har jag skrivit av mig en hel del och jag hoppas de kommer fler tips och råd angående min situation och vad jag ska göra åt saken
mvh björn
 
Glöm inte bort att du har en varm motor och växellåda. Så det går ganska jämt ut så vida det inte är extremt kallt ute.

Bor i Kalix och har 100kvm hus och 30 garage, kommer inte ihåg förbrukningen men har legat kring 2000/mån för fjärrvärmen dec-mars och vi betalar 743kr/MW. Så din förbrukning känns inte hög med tanke på storleken.
 
Mars var både kallare och längre än februari så räkningen ska vara högre.
 
Hur ser det ut med skorstenar och ventilation? Kan det finnas någon spis som står med öppet spjäll? Isåfall kan det lätt gå ut en kW effekt där. Det blir omkring 700 kWh på en månad.

Hur ser ventilationsflödet ut? Har du hög luftgenomströmning utan värmeåtervinning så kan det också dra rätt mycket effekt.
 
nalle83 skrev:
jag har provat alla möjliga inställningar på växlaren och nu kör jag den på -4 på kurvan å de gav 28 grader tidigare idag och de kostade ca 65 liter i timmen på flödet och 3kw
jag har testat att köra tex aerotemparna på högra fläkthastighet men då rusar omgående kw i väg så att de ska bli billigare att kyla av vättnet mer kan jag verkligen inte förstå

aerotemparna går på 1ans av 5 fläkthastigheter och har gjort de hela vintern samt värmeväxlaren och golvvärmens cirkulationspump går på 1ans läge i och har gjort de hela vintern så nå saktare går de tyvär inte köra
aerotemparna har dock gott dygnet runt sen i december pga termostaterna sitter monterade på en plåt på väggen å jag gissar att plåten är så kall så termostaterna fattar inte att de är över 10 grader inne för de är vad termostaterna är inställda på men nu funderar jag på koppla in tidsrelän på dom så dom går en timme och är avslagen en timme vad tror ni om de ??

en person jag dock pratade med sa att de skulle sitta elektroniskt styrda strypventiler på varmvattenledningarna till aerotemparna så dom stänger när termostaten till fläkten slår av fläkten så vattnet inte kan fortsätta cirkulera igenom aerotemparna men så har inte jag i dagsläget utan de cirkulerar fritt där om aerotemparna slår av men de borde ju i så fall bara öka min flödesavgift och inte kw priset

så här står de på senaste räkningen
fast avgift 20 kw x275 kr / 365 x31 dgr 467 kr
energiavgift 7,523mwh 248 kr 1865 kr
flödesavgift 195 kubikmeter 2,48 483 kr
moms 25% 704 kr
totalt 3520 kr
temeraturdiferans 33 grader

jag ser när jag kollar på dom 4 senaste räkningarna jag har framför mig att januari månad hade jag en temperatursdiferans på 47 grader å då kostade bara uppvärmningen 2300 med fast avgift och flödesmätaren mm
då hade jag förbrukat
fast avgift 465kr
energiavgift 5,047 1170 kr
flödesavgift 91 kibikmeter 213 kr
moms 25% 462 kr
totalt 2312 kr
Eftersom du i januari hade ett flöde på 91m3 och en difftemp på 47 grader
och i mars hade du ett flöde på 195m3 och en difftemp på 33 grader,
så är inte din reglercentral rätt injusterad.
Difftemp på 47 grader i januari är väldigt lågt, inkommande fjärrvärme ligger oftast på ca 100-110 grader vintertid, returen på fjärrvärmen borde man kunna få ner till ca 40 grader under vintern. Jag fick ner vår fjärrvärmereturtemp till ca 40 grader under vintern, tilloppstempen låg på minst 100 grader (ändå har jag inte injusterat vår reglercentral fullt ut, bytte reglercentral i höstas).

Fläkthastigheten på aerotemperna har inget att göra med vattenflödet genom dom. Eftersom du inte har någon strypning av vattenflödet genom aerotemperna så är det dom som är den stora orsaken till att du har låg difftemp och högt flöde ju varmare det är ute.
Att effektuttaget ökade när du ökade fläkthastigheten beror på att det blev högre luftflöde förbi värmeelementen och att du inte har någon strypning på vattnet när rumstemperaturen är uppe i inställt värde. Om du hade haft strypning på vattenflödet så hade du antagligen haft ännu lägre flöde i januari men högre difftemp.

Du borde ha två olika cirkulationspumpar, en för huvudflödet och en för själva golvvärmen, du har antagligen även ha två reglercentraler, dels huvudreglercentralen vid fjärrvärmeväxlaren och sedan har du antagligen någon sorts reglercentral för golvvärmen (kan kanske bara bestå av rumsgivarna med tillhörande fördelningsutrustning.

På golvvärme vill man ha ungefär samma temp på framledningen som returen (på golvärmeslingan) för att det inte ska bli tempskillnader i golvet. Vanliga radiatorer kan man ha 50 grader i tillopp och rumstemperaturen i returen utan att det känns obehagligt när man går på golvet.
 
Jag tänker så här, att om flödet genom aerotemprarna är helt fritt medans fläkten står still borde tempdiffen men in o ut bli rätt låg iom att vattnet aver ganska lite värme till luften utan fläkten igång, och det borde leda till hög returtemp till fjv-vvx och i sin tur leda till låg tempdiff mellan tillopp o retur. Tänker jag fel nu lr va de bara ja som reagera när TS skrev att han inte hade nån magnetventil på Aerona?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.